av Bror Gårdelöf » 2017-03-17/09:52
Jag nämnde nyss "norsk/svensk reset" för en kollega, vars Mercedes började bete sig konstigt för ett par år sedan. Verkstaden kikade på den, varpå man kliade sig i huvudet och kopplade bort ena batteripolen en stund.
Efter återinkoppling funkade allt. "Vete fan, hur det går till. Det är nog nåt elektroniskt."
Modern bilelektronik är nog ett kapitel för sig. Som Gunnar skrivit tidigare, är den som regel mycket tillförlitlig, men ibland händer konstiga saker.
Erfarenheten har lärt mig, att insprutningen i vår 12 år gamla Renault Grand Scénic kan bli kollrig, om jag vid några tillfällen i tät följd ger mellangas vid nerväxling - exempelvis inför en rondell. Det märks på, att motorn tappar orken, och meddelandet Check injection dyker upp. Då är det bara att köra åt sidan, stanna, stänga av motorn och starta igen, så går den, som den skall. Och det händer någon gång per kvartal. (Hustrun råkar aldrig ut för det, för hon ger inte mellangas.)
Den ett år gamla Capturen har gått helt bekymmersfritt - med ett undantag nyligen, när blinkern plötsligt upphörde att fungera (men varningsblinkern funkade!). Garantiåtgärd, tänkte vi och åkte vidare till det närbelägna resmålet.
När vi åkte hem halvannan timma senare, funkade allt som vanligt. I retroskopet konstaterade hustrun, att hennes första tryckning på startknappen varit lite för kort, så motorn tände inte. Därför tryckte hon snabbt en gång till. Då tände motorn och gick OK - men något i elektroniken blev tydligen konfunderat. Efter att detta något fått sova på saken, funkade det OK igen.