Kovlingen skrev:Inget svar på frågan men ny så en R1200RS alla dagar i veckan
SUCK ! Görsnygg (med hjärtat )
Bror Gårdelöf skrev:Personligen skulle jag ta någon av R-maskinerna, som enligt min åsikt har knuff, så att det räcker, men där är vi ju olika.
Bror Gårdelöf skrev:När vi ändå är inne på det, kanske Du skulle ta en provtur på en R 1200 RT också. Den kan se stor och klumpig ut, men döm inte hunden efter håren. Den är mycket lättkörd och smidig. Och där kan Du snacka om touringlok för två!
Thomas Stadin skrev:Passa på att provköra en mängd modeller när du servar så vet du.
mumkas skrev:Thomas Stadin skrev:Passa på att provköra en mängd modeller när du servar så vet du.
Det blir en dags semester då, så jag hoppas kunna göra det. Men jag tar gärna emot synpunkter kring dessa hojar ändå, från de som kör dem.
Thomas Stadin skrev:Nya GS skiljer sig en hel del mot den du har nu. Det skulle förvåna mig om ditt val blir något annat än GS Återmata gärna hur det gick!
Thomas Stadin skrev:Jag uppdaterade mott inlägg.
mumkas skrev: /.../Så ni som kör 1200GS WC är välkomna med synpunkter med. /.../
mumkas skrev: Vi är för snabba på tangenterna.
mumkas skrev:... i den klassen surfat mer på K1600GT.
Bror Gårdelöf skrev:mumkas skrev:... i den klassen surfat mer på K1600GT.
Där har Du dessutom den mjukaste motorgången på marknaden, med det möjliga undantaget Guldvingesexan. (BMW:s S 1000-motorer har ju fått en del kritik för råare gång än några av konkurrenternas motsvarande spisar.)
Jag hade nöjet att provköra en K 1600 GT, när modellen kom ut på marknaden, och det, som jag läst, stämde. Den gick utmärkt att köra i 30 km/h på sexan (= 1 000 rpm), varpå man kunde vrida handtaget med en knyck till fullt spjäll, utan att motorn knorrade det minsta. Som att ha en gasturbin eller en elmotor mellan vaderna!
Men smakar det, så kostar det.
En rätt len maskin är också den gamla liggande, längsmonterade och gummiupphängda K 1200-fyran, men då talar vi minst tio år gamla hojar, så det är ett annat kapitel i boken.
Bror Gårdelöf skrev:Jag påstår inte, att man vare sig skall eller bör göra, som jag gjorde, men eftersom detta nästan var en marknadsföringsgrej, när cykeln var ny, så provade jag - med resultat enligt ovan.
Jag har alltid trott, att en spikande motor märks - antingen ljudmässigt eller genom att den hackar i gången/vibrerar. Det var just avsaknaden av detta, som slog mig.
I övrigt har jag kunnat konstatera, att på nyare boxermaskiner anger växlingsindikatorn, att de kan köras med pådrag på lägre varv, än jag antagit vara optimalt. Gissningsvis vet BMW:s ingenjörer, vad de gör, men jag kommer nog även i fortsättningen att hålla varvet lite högre - där motorn går mjukare. Jag är nog för gammal för att lära om.
Kovlingen skrev:...aldrig låg fart...
Svenne skrev:Bror skriver " Den gick utmärkt att köra i 30 km/h på sexan (= 1 000 rpm), varpå man kunde vrida handtaget med en knyck till fullt spjäll, utan att motorn knorrade det minsta. Som att ha en gasturbin eller en elmotor mellan vaderna! " Detta är ett av det dummaste man kan göra med K1600-motorn! Den saknar knackcensorer och gör man som Bror så spikar motorn våldsamt. Resultatet är att kolvarna spricker och oftast måste en ny motor skaffas. Det är många motorer som har bytts p g a det nämnda felaktiga körsättet. BMW har varit hyggliga och stått för bytesmotorn men ägaren har fått betala arbetskostnaden. Via mjukvaruuppdateringar har man någorlunda försökt reducera problemet - men nämnda körbeteende är INTE att rekommendera.
Den liggande radfyran må ha vissa fördelar men den är ingen konkurrent till vare sig den raka sexan ell S1000-motorn...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Magnus Brobeck skrev:
mina 5c
Med vänlig hälsning, Magnus
Fredric Fredricson skrev:Så här gör du för att välja:
Skaffa två bilder, en på R1200R och en på S1000XR. Titta på bilderna och känn efter vilken bild du blir gladast av att titta på och köp den hojen.
Hoj köper man med hjärtat, inte hjärnan.
/Fredric
mumkas skrev:Hojen jag körde hade den lilla flärpen över mätarhuset, men jag kan tänka mig att det halvhöga vindskyddet som finns kan hjälpa en del dock.
mumkas skrev:En R1200R gav mersmak och den är beställd
Assar skrev:Bra val. Grattis!
Assar skrev:mumkas skrev:En R1200R gav mersmak och den är beställd
Bra val. Grattis!
Jag provkörde båda hos Probike igår.
Dels har jag en R1200R årsmodell '09 och ville känna skillnaden mot en ny, dels så provkörde jag en S1000XR på Gillinge i somras och ville känna hur den var på motorväg.
XR var helskön på bana men inte så kul i högre hastigheter. Väl på 6:an så kändes det som att den skulle behöva 2 växlar till. Motorn lät ganska plågad redan i 110 med över 5000 varv på 6:an. Ganska jobbig när man kom upp i fart, skulle inte vilja köra långturer med den.
R var en härlig hoj i nyare årsmodell också. Jämfört med min '09:a är den på det hela taget smidigare, väldigt lättkörd och bra drag. Motorn spinner lättare än min, men faktum är att jag gillar att min hoj ger en större känsla av styrka när man drar på. Den känns kraftigare och råare än nya R:en, även om det inte är nån större skillnad i ax:et. Nyare R är däremot smidigare på 2:an i låga varv än äldre boxern.
Skulle jag köpa en ny hoj idag blev det definitivt en R hellre än en XR.
mumkas skrev:... Light White ...
Glenn Sjöbom skrev:Provkörde en XR -17 idag som dom fixat till vibrationerna på
Då undrar jag hur äldre var som vibrerade, jag tappade känseln efter max 1 mil. Superhoj i övrigt
men jag klarar inte av vibrationerna från en rak 4a...
Glenn Sjöbom skrev:Kunde lätt tänka mig att ha en sån men, att få vita fingrar nonstop även att vakna på natten
med sockerdricka i fingrarna funkar inte. Det konstiga är ju att den vanlig 1000R streetfightern
med samma motor inte alls vibrerar lika mycket.
Glenn Sjöbom skrev:Kunde lätt tänka mig att ha en sån men, att få vita fingrar nonstop även att vakna på natten
med sockerdricka i fingrarna funkar inte.
Bror Gårdelöf skrev:Glenn Sjöbom skrev:Kunde lätt tänka mig att ha en sån men, att få vita fingrar nonstop även att vakna på natten
med sockerdricka i fingrarna funkar inte.
Försvinner det problemet helt, när Du inte kör den sortens hoj, eller finns det kvar, om än i mildare form? Om det sistnämnda är fallet, bör Du söka läkare. Du kan ha ett tidigt carpaltunnelsyndrom. Ett sådant är mycket lätt att åtgärda med ett litet kirurgiskt ingrepp i lokalbedövning.
Bror Gårdelöf skrev:OK. Skönt. Då har Du inte carpaltunnelsyndrom.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst