av Gunnar Elmgren » 2017-03-22/12:35
Hej och välkommen hit!
Till att börja med - F800GS och GS Adventure (GSA) är tekniskt identiska - motor, hjul, ram och allt sådant är identiskt. Det som skiljer är att GSA har större tank, andra platskåpor/vindruta, bekvämare sadel samt att GSA har en hel del standardutrustning som är extra på "vanliga" GS.
Sådant som värmehandtag och ABS är standard på bägge, och jag har hittills inte sett någon GS (eller GSA) som inte haft färddator. Även LED-blinkers är mer eller mindre "standard", det har alltid ingått i något baspaket.
Centralstöd är väldigt praktisk (om inte annat när kedjan ska smörjas).
Packväskor finns i två varianter från BMW - dels de s.k. Vario-väskorna, som är av plast och öppnas åt sidan. Dels aluminiumväskor ("korvlådor"), som är de enda som funkar på GSA (fästen till dessa är standard på GSA).
"Vanliga" GS kan ha bägge varianterna, och det finns ett stort utbud av väskor från andra leverantörer.
Vad gäller ESA (elektriskt ställbar fjädring) är jag tveksam. Till att börja med är det bara bakdämparen som är justerbar, men både standard-stötdämparen och ESA-dämparen är av enkelt utförande - många byter till bättre grejor, och då kvittar det ju vad som satt där från början....
Olika körprogram kan nog vara kul, och ASC ("Antispinn") är en bra säkerhetsdetalj.
(Det handlar om elektronisk reglering av gaspådraget, plus olika "aggressiv" kalibrering av ABS-systemet).
En sak man absolut bör ha är en skyddsplåt under/framför motorn - oljefilter och oljekylare sitter oskyddade frampå motorn, och har man inget skydd där kan en sten som sprätter upp från framhjulet räcka för att det ska vara färdigåkt den dagen.
Ska Du köpa ny hoj, välj till det Du är säker på att Du vill ha, och försök förhandla priset på extrautrustningen (det är lättare än att pruta på själva hojen). Att utrusta hojen i efterhand är oftast dyrare, och vissa prylar kanske inte ens går att eftermontera.
Köper Du begagnat, försök hitta en så välutrustad hoj som möjligt - det är det billigaste sättet att köpa extrautrustning.....
De flesta jag känner hänger (inklusive jag själv!) hänger ändå på en mängd grejor i efterhand - det kanske är sådant man inte kan få med vid leverans, prylar som bara finns på eftermarknaden, sådant man kommer på så småningom att man vill ha eller helt enkelt att man köper till saker vartefter man har råd.
Fundera över om det är en GSA eller "vanlig" GS som känns bäst - allt utom den större tanken från GSA går i princip att beställa som extrautrustning eller eftermontera på en GS. Räckvidden med GS:ens "lilla" tank är 30-35 mil, med GSA:ns extra 8-9 liter kommer Du bortåt 50 mil på en tank. Kanske låter bra, men åker du med kompisar som har mindre tank/räckvidd kan det ju kvitta ("Tankar en, så tankar alla"), och det är inte så ofta man själv orkar mer än 20-30 mil utan att fylla på kroppen......
Till sist - hoj köper man med hjärtat, inte med förnuftet! Välj den hoj Du känner att Du vill ha (och har råd med) - försöker Du vara förnuftig riskerar Du bara att ångra dig efteråt....
Lycka till!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24