Daniel Bonnér skrev: Hjälmarnas blekhet breder ut sig uppifrån och ned, ungefär som en gubbflint.
Bror Gårdelöf skrev:Däremot är jag - efter tre säsonger och drygt 4 000 mil - inte enig med honom, vad gäller min Schuberth C3. Den har fortfarande samma intensivt gula färg över hela skalet och har inte blekts nämnvärt. Det skall bli spännande att se den eventuella blekningen, när det så småningom blir dags att köpa nytt.
Daumas skrev:Apropå hjälmar, här i Frankrike är det obligatoriskt med reflexer på hjälmen, en fram, en bak och en på vardera sidan. Kan ju vara ett alternativ om man vill behålla sin svarta eller mörka hjälm.
Daumas skrev:Ja, det stämmer gul väst är obligatoriskt från januari förra året. Som jag tolkar saken måste man inte ha den på sig under färd, däremot om man stannar och uppehåller sig på vägkanten. Förrförra året infördes tvång på skyddskläder och nu är obligatoriska handskar på g. Respekten för de här lagarna är väl lite sisådär...
Bror Gårdelöf skrev:Trafiklagar brukar ju gälla lika för alla, som befinner sig i ett land. Möjligen kan polisen vara mera tolerant mot utlänningar på genomresa(???) - i alla fall så länge de kör som folk. Men det vet man ju inte förrän efteråt - och det är inte alltid klokt att fresta sin lycka.
Fredric Fredricson skrev:Gäller dessa lagar även utlänningar på genomresa? Bara nyfiken.
/Fredric
Grusbus skrev:Att köpa billig reflexväst är att invagga sig i falsk trygghet dom flesta gånger, tror ni mig inte så ta tiden att be någon ta på sig västen eller häng upp den så ni kan lysa på den, sätt er i bilen ex och kör mot den, ni kommer bli förvånad hur lite en sådan väst reflekterar efter bara en kort stunds användade
Så ska ni ha det köp en som är klassad som varselväst, ex i en affär som säljer riktiga yrkeskläder för byggnadsarbetare och vägarbetare, den har rätt gul eller orange, orkar ni inte ta er väst, kolla på dom som är ute o går i ert närområde med ex hunden och har väst, väldigt ofta en billig, men syns dom bra !
Klass 2-väst vars många reflexer ger hög synlighet i mörka miljöer. Kardborreöppning i front och nätmaterial i ärmar. Västen är certifierad enligt EN 471 klass 2 (skyddskläder med hög synbarhet).
Mina herrar, låt mig delge er mina erfarenheter från föregående års Europasväng. Jag spenderade (uppskattningsvis) 10-12 dagar i Frankrike förra året och jag har inte haft någon alkomätare med mig, icke heller några reflexer på hjälmen och inte har jag fått något problem med polisen, detta trots att jag vid ett (1) tillfälle själv sökte kontakt med polis (I Paris) för att få hjälp med vägen.Bror Gårdelöf skrev:Trafiklagar brukar ju gälla lika för alla, som befinner sig i ett land. Möjligen kan polisen vara mera tolerant mot utlänningar på genomresa(???) - i alla fall så länge de kör som folk. Men det vet man ju inte förrän efteråt - och det är inte alltid klokt att fresta sin lycka.
Daniel Bonnér skrev:Bror belyser en viktig punkt när det gäller den signalgula färgen. Den bleks väldigt snabbt vilket gör att jag valt bort att köpa mc-ställ med sydda gula partier utan väljer att komplettera med varselväst då man hela tiden kan hålla mig med bra styrka i det gula genom att byta väst. Jag brukar få ut 2000-4000 mil på en väst innan den blir dassig.
...........
Bror Gårdelöf skrev:Därmed blev gult ledigt för långsamt körande tjänstefordon - som sopmaskiner etc - och på den vägen är det.
Håkan Jarnvall skrev:Jag har köpt mig en Held varselväst. Den är klassad som varselväst enligt tysk standard.
Tillsammans med min signalgula Schubert C3 syns jag bra. Parat med gul och blå utryckningsreflex strategiskt på hojen reagerar folk i närheten alla tider på dygnet.
Återgå till Kläder och utrustning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster