Hjälp med ABS-enhet!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjälp med ABS-enhet!

Inläggav MichaelWa » 2017-05-12/20:23

Finns det någon i Sthlms området som har kunskap/tid/GS-911 och kan hjälpa mig "spola" igenom ABS-enheten på min C1:a 125cc?

ABS:n har börjat bråka och började bråka ännu mer efter service på akt.verkstad, får ju både flera liter bromsvätska och en GS-911 för pengarna vad en ny ABS-enhet kostar men har inte riktigt kunskapen.....
Gjort byte på tidigare mc utan ABS själv och detta kanske inte är svårare men kastar ut frågan :)
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Hjälp med ABS-enhet!

Inläggav Håkan » 2017-05-14/10:11

Hej MichaelWa.

En GS-911 ur inget "undermedel" som löser alla ABS problem. Det är ändå ett traditionellt mekaniskt arbete att underhålla ABS-systemet. En GS-911 kan vara till hjälp på framförallt dom senare ABS-systemen där det finns en del funktioner för att reglera ventiler m.m.
En maskin som C1 skulle jag tro har ett relativt förenklat ABS-system (priset på tryckmodulatorn/ABS-enhet tyder på det).
Finns någon felkod sparad i ABS styrsystem?

Skickar även ett e-mail till dig.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Hjälp med ABS-enhet!

Inläggav Olof Eriksson » 2017-05-14/11:33

MichaelWa skrev:Finns det någon i Sthlms området som har kunskap/tid/GS-911 och kan hjälpa mig "spola" igenom ABS-enheten på min C1:a 125cc?

ABS:n har börjat bråka och började bråka ännu mer efter service på akt.verkstad, får ju både flera liter bromsvätska och en GS-911 för pengarna vad en ny ABS-enhet kostar men har inte riktigt kunskapen.....
Gjort byte på tidigare mc utan ABS själv och detta kanske inte är svårare men kastar ut frågan :)

Tipps är att boka in en tid hos företaget Motorcykelservice. Visst det är en bit från Stockholm. Närmare bestämt 9 km utanför Enköping mot Sala/Mora. Han har stenkoll på ditt ABS system! Och är dessutom trevlig ;)

Gå in på http://www.motorcykelservice.se Så förstår du att jag har rätt!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Hjälp med ABS-enhet!

Inläggav MichaelWa » 2019-03-25/18:22

Snart 2 år sedan jag frågade om ABS-enheten och jag va även ut till Håkan och pratade med dig men blev aldrig den gången något mer.
Det blev så att vi körde med blinkande ABS-lampor hela 2017 då de nämligen inte va året med besök till svensk bilprovnig, gjorde många byten av bromsvätska i behållaren men det fortsatte blinka.
Vintern kom och tomten gav mig en GS-911 i julklapp så i början på 2018 kopplades den in och den gav felkod om att bakre sensor/ABS-givare va trasig.
Jämfört med vad Bmw Sthlm ville fakturera för byte & ny ABS-enhet (18500:-) va ju en givare rena fyndet då den kosta någon hundring, nu blev det inget byte av den heller då jag vid kontroll av givaren att verkstaden aldrig drog fast bakhjulet vid den servicen de gjorde. (Fy på mig själv som nu kört i över 2 år med ej fastdraget hjul,lita aldrig på Sthlms verkstäder......)
Nu funkade helt plötsligt allt mycket bättre och inga blinkande ABS-lampor har det heller blivit, inga felkoder att läsa av heller sedan dess :-)
Jag har nu en annan fundering för ibland känns det som bromsen "kämpar" emot i handtaget, den bromsar men vill liksom trycka tillbaka handtaget ut.....
Vad kan det bero på???
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Hjälp med ABS-enhet!

Inläggav J-E Johansson » 2019-03-25/19:06

Kolla att ABS-kransen har samma avstånd till givaren under hela varvet.
Jag har råkat påverka ABS-kransen när jag krängt däcket. Då har ABS funktionen påverkats.
JEJ
J-E Johansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-09-05/07:23

Re: Hjälp med ABS-enhet!

Inläggav Håkan » 2019-03-25/19:14

MichaelWa skrev:Snart 2 år sedan jag frågade om ABS-enheten och jag va även ut till Håkan och pratade med dig men blev aldrig den gången något mer.
Det blev så att vi körde med blinkande ABS-lampor hela 2017 då de nämligen inte va året med besök till svensk bilprovnig, gjorde många byten av bromsvätska i behållaren men det fortsatte blinka.
Vintern kom och tomten gav mig en GS-911 i julklapp så i början på 2018 kopplades den in och den gav felkod om att bakre sensor/ABS-givare va trasig.
Jämfört med vad Bmw Sthlm ville fakturera för byte & ny ABS-enhet (18500:-) va ju en givare rena fyndet då den kosta någon hundring, nu blev det inget byte av den heller då jag vid kontroll av givaren att verkstaden aldrig drog fast bakhjulet vid den servicen de gjorde. (Fy på mig själv som nu kört i över 2 år med ej fastdraget hjul,lita aldrig på Sthlms verkstäder......)
Nu funkade helt plötsligt allt mycket bättre och inga blinkande ABS-lampor har det heller blivit, inga felkoder att läsa av heller sedan dess :-)

Oj... Trevligt att det har löst sig. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst