God kväll
Vi närmar oss med det är en lång och krokig resa med bromssystemet!
Har nu fått tag på tätningar. Förstärkt cylinder!
Pressat ihop de två bitar och svetsat ihop de. Cylindern kan nu andvändas som en kanon. Sen tillverkade jag kolven.
Och monterade ihop. Fyllde på med bromsvätska och bromshandtaget tar inte i rullen. Ci 2 cm ifrån. Men i det hela började kolven gå dåligt. Det visade sig att packningar inte tål WD 40!
Jag smörjde cylindern vid montering men det gjorde att de svällde och nöp.
Jag beställde 4 ringar, två stora en lite smalare och en jättesmal.
Då tillverkade jag en ny kolv så att den smala skulle passa.
Monterade ihop och efter 2000677775 st simulerade panikbromsningar kändes det lite fel. Det visade sig att kolven och cylindern nöp ihop.
Ser ni ripor?
Här kommer bild på originalet och mitt
Klicka på bilden för att se hela
Min har mindre anlägningsyta fram samt är kortare mellan "styrytor" det är för att den stora packningen tar plats. Sen var jag tvungen att svarva koniskt den främsta och det är för att oljan ska kunna rinna från bakersta kammaren till behållaren då bromshandtaget inte är påverkad.
Ok. Det här ska lösas!
Har några idéer!
1 tillverka kolven i mässing. Det är så originalt. Det kanske inte funkar med Alu mot Alu.
2. Montera tunnare packning fram och på så sätt få mer glidyta.
3. Istället för brickan så tillverka en bricka och hylsa i ett så att hela kolven får mer rak styrning.
Ni får gärna komma med förslag! Släpp loss tekniska kreativiteter och bespara mig gubbaskämten.
En ren fråga!
Smala brickan bakom främsta packningen där hål sen går till andra kammaren. Vad är dess funktion? Jag får inte riktigt ihop den tanken med backventil om det är tanken.
Jo, när jag svarvade min cylinder till större så stötte jag på lite pittings. Om nån har hemma en sån sliten är jag intresserad!