Olof Eriksson skrev:Som ni märker är jag en lekman på detta område och ställer mina frågor här:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?
Allan Ericsson skrev:Allan Ericsson skrev:Olof Eriksson skrev:Som ni märker är jag en lekman på detta område och ställer mina frågor här:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?
Mitt lekmannamässiga inlägg blir så som följer:
- Om du kör hård i den meningen att du lyckas skjuva sönder oljan, t.ex. vid kamaxeln, så har du en 5- resp. 15-olja kvar i 800:an istället för 5w50 resp. 15w50. Egentligen kanske det kvittar. Det viktiga är väl att inte skjuva sönder oljan.
- Visst är det så att kolvringarnas utformning hänger ihop med oljeegenskaper? Jag har för mig att man i syfte att få ner bränsleförbrukningen, strävar efter att konstruera för låg viskositet. 1200:an är sannolikt utlagd för 5-olja och 800:an för 15-olja. Då kan man ju grunna på om du behöver anpassa din körning med 800:an till att den körs på en olja som i grunden är något tunnare.
Mitt förhållningssätt är att BMW:s produktutvecklare är de som är mest insatta i motorkonstruktionens oljekrav, så jag betalar och följer det som anvisas i instruktionsboken. Då borde jag få ut den funktionalitet och den livslängd som satts som mål vid konstrerandet och jag tror att den räcker för.
/Allan
Olof Eriksson skrev:Den olja BMW säljer har viskositet 5w50. Dvs min mc klarar sig i den. men det är ju inte optimalt. Blir det bättre för mej som skall köra hojen? Går växlarna enklare i osv med en olja med ett så stport voiskositets spann?.
Thomas Stadin skrev:Olof Eriksson skrev:Den olja BMW säljer har viskositet 5w50. Dvs min mc klarar sig i den. men det är ju inte optimalt. Blir det bättre för mej som skall köra hojen? Går växlarna enklare i osv med en olja med ett så stport voiskositets spann?.
5w50, är du säker?
BMW Ultimate 5w40 hade de i min GS.
5W50 har jag aldrig sett men kan ju ha missat detta.
peterus skrev:Eftersom du inte kör när det är -10°C(?) så är det bättre med en 15W-50
Den första siffran visar bara viskositeten när det är kallt. En 5W olja kan smörja lite snabbare men när oljan blivit varm är det bara den andra siffran som är intressant "50"
Lite förenklat kan man säga att ju större skillnad mellan "varmsiffran" och "kallsiffran" desto känsligare är oljan för t.ex. skjuvning.
Häng sedan inte upp dig allt för mycket på viskositeten. Det viktigaste är att oljorna uppfyller de specifikationer som krävs, t.ex. API och JASO MA2
Allan Ericsson skrev:peterus skrev:Eftersom du inte kör när det är -10°C(?) så är det bättre med en 15W-50
Den första siffran visar bara viskositeten när det är kallt. En 5W olja kan smörja lite snabbare men när oljan blivit varm är det bara den andra siffran som är intressant "50"
Lite förenklat kan man säga att ju större skillnad mellan "varmsiffran" och "kallsiffran" desto känsligare är oljan för t.ex. skjuvning.
Häng sedan inte upp dig allt för mycket på viskositeten. Det viktigaste är att oljorna uppfyller de specifikationer som krävs, t.ex. API och JASO MA2
Jag bara undrar: Är det inte kallstarterna som sliter mest på motorn? Är det inte så att bara man kommit upp i fortfarighet, dvs. arbetstemperatur och arbetsvarvtal, så kan motorn tuffa på i det oändliga?
Om det är så, så måste oljans "kalla" egenskaper också vägas in. Samtidigt måste naturlightvis maskinisten, dvs. den som kör, ha en känsla för hur man hanterar motorn innan den uppnått fortfarighet.
/Allan
peterus skrev:Jo, Du har helt rätt men en MC-motor har mycket mindre volym vilket gör att oljan kommer väldigt fort till alla delar av motorn i jämförelse med en bil. Att gå torr i en bilmotor en minut när det är -10°C är betydligt sämre för motorn. 5W eller 15W när det är 20°C är inte alls lika viktigt.
Allan Ericsson skrev:peterus skrev:Jo, Du har helt rätt men en MC-motor har mycket mindre volym vilket gör att oljan kommer väldigt fort till alla delar av motorn i jämförelse med en bil. Att gå torr i en bilmotor en minut när det är -10°C är betydligt sämre för motorn. 5W eller 15W när det är 20°C är inte alls lika viktigt.
Då landar jag i slutsatsen att om jag tvingas välja mellan den rekommenderade 15W50 och den alternativa oljan 5W50, så väljer jag 15w50, på grund av att den kanske är tåligare mot misshandel, såsom t.ex. skjuvning?
Sedan kommer då frågan: Hur bär jag mig åt för att skjuva sönder oljan?
/Allan
peterus skrev:Det som gör en "multigradeolja" är långa polymerer som ser ut som "bläckfiskar".
De gör att en kall olja inte blir allt för blaskig när den värms upp. Dessa "bläckfiskar" är känsliga mot mekaniskt slitage vilket är precis vad som sker i en motor. Olika ytor rör sig mot varandra och nöts ner.
Allan Ericsson skrev:peterus skrev:Det som gör en "multigradeolja" är långa polymerer som ser ut som "bläckfiskar".
De gör att en kall olja inte blir allt för blaskig när den värms upp. Dessa "bläckfiskar" är känsliga mot mekaniskt slitage vilket är precis vad som sker i en motor. Olika ytor rör sig mot varandra och nöts ner.
En gång i tiden fick jag lära mig att ventilmekanismen är bra på detta. Därför skulle man inte varken varva upp eller belasta en kall motor, för då blev skjuvpåkänningarna på oljan för höga. Då kommer min undran: Är en kall olja lättare att förstöra än en varm olja?
/Allan
Olof Eriksson skrev:Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?
Allan Ericsson skrev:Olof Eriksson skrev:Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w50 i stället för en 15w50 olja?
Vad blir skillnaden för min R1200 GSA - 14 om jag häller i 5w50 i stället för 5w40?
Efter korrektion blir väl frågan:
Vad blir skillnaden för min F800 GS -13 om jag häller i en 5w40 i stället för en 15w50 olja?
Under förutsättning att oljorna uppfyller BMW:s föreskrivna krav (API-och JASO-standarderna etc.).
Eller hur?
Min undring:
Lägre varm viskositet betyder att man inte får köra motorn så varm? (Varmt väder och/eller dålig kylning och/eller högt effektuttag?)
Den riktigt låga kallviskositeten (5W) betyder att kallstartegenskaperna bör bli bättre vid riktigt låga yttertemperaturer?
Lägre kall viskositet betyder att ifall de viskositetskontrollerande tillsatserna går sönder, så blir den kvarvarande oljan tunnare med risk för att smörjegenskaperna blir sämre.
Påverkas kopplingen och växellådan av byte från 15W50 till 5W40?
/Allan
Magnus Mörtling skrev:Kom på att jag köpte en liter till min förra K16, 10w50!!! Flaskan är ännu oöppnad och dessutom har BMW bestämt sig för att K16 numer bhöver annan viskositet!
2016 ska ha SAE 5W-40, API SL / JASO MA2
2012 skulle ha SAE 10 W-50, API SJ / JASO MA2, funkade tydligen med 5W-40 också för den hade två alternativ i instruktionsboken.
Thomas Stadin skrev:Magnus Mörtling skrev:Kom på att jag köpte en liter till min förra K16, 10w50!!! Flaskan är ännu oöppnad och dessutom har BMW bestämt sig för att K16 numer bhöver annan viskositet!
2016 ska ha SAE 5W-40, API SL / JASO MA2
2012 skulle ha SAE 10 W-50, API SJ / JASO MA2, funkade tydligen med 5W-40 också för den hade två alternativ i instruktionsboken.
Ekonomisk logik:
2012 var Castrol leverantör, nu gäller Shell och de har ingen 10w50.
Hasse Gustafsson skrev:Ekonomisk logik:
2012 var Castrol leverantör, nu gäller Shell och de har ingen 10w50.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst