Bror Gårdelöf skrev:[ Framdäcken Michelin Pilot Road 3/4 har täta, tvärgående sajpningar, och jag har ofta noterat vinandet från framsvålen vid avdrag - men tonhöjden sjunker förstås med hastigheten.
En fundering:
Anakee3 har ju också tvärgående mönster. Mönsterklackarna kommer då att möta underlaget på ett burdust sätt. Istället för att klacken "rullar in" mot underlaget, så kommer "hela klackens bredd på en gång". Detta kan ge en markant ljudstöt i den hornliknande spalten mellan däck och underlag, Om det är så att en mönsterklack möter asfalten samtidigt som en annan mönsterklack släpper kontakten med asfalten, så kommer en ljudstöt från bakkanten samtidigt som stöten från framkanten kommer. Det blir därvid extra mycket ljudstöt. Dessutom kan man få extra mycket excitation av ett antal av de i däcket förekommande egensvängningsmoderna.
Då har vi tre möjliga faktorer som ger ljud: tvärgående mönster + samverkan mellan mellan klackars möte med underlaget och klackars lämnande från underlaget + ringsvängningsmoder i däcket. Genom att ändra ringtrycket en aning, så att kontaktlängden ändras, så påverkar man de två sista faktorerna.
Alltså: Jag skulle laborera med ringtrycket, dvs. med kontaktlängden mellan däck och underlag för att åtminstone försöka få bort eventuell samverkan mellan mönsterklackarnas inträde och utträde ur markkontaktytan.
Ta det som en fundering bara!
/Allan
Tillägg:
Jag kan inte tänka mig att Michelin släpper ut ett däck med allvarliga ljudproblem på marknaden. Möjligen är det så att när däcket får jobba under felaktiga betingelser, såsom med fel kontaktlängd (fel "foot print") så låter det. Det är min första tanke. Sedan har vi det som Gunnar Elmgren är inne på:
Gunnar Elmgren skrev:Har en GS -16 med Anakee 3 - framdäcket väsnas ordentligt i vissa farter, men det gör även andra däck jag kört på min förra GS -13 (Tourance Next och TKC70 bl a, för att inte tala om TKC80!).
Har fått intrycket att det är konstruktionsbetingat - det blir något slags resonans i framskärmen eller så, det har låtit ungefär likadant oavsett däck, fast olika mycket. Värst hittills är helt klart TKC70 när det blivit lite slitet!
Skrivklåda: Jag minns ett tillfälle, när jag var på besök hos en däcktillverkares forsknings- och utvecklingsanläggning. Just då jobbade man intensivt med att få tyst på ett däck avsett för en Maserati-modell. När man höll en hastighet på drygt 200 km/tim så lät det för mycket från däcken!
Jag hoppas att Anakee 3 -diskussionen rör ljudproblem vid anständiga hastigheter!
/Allan