Thomas Stadin skrev:Jäklar, det där med att köra GS på bana verkar kul.
Med vassa landsvägsdäck borde de gå att stå på.
Måste testas vid något tillfälle
Måns Ulveståhl skrev:"70% av sin förmåga"?
Jag antar då att syftet med Anderstorp var främst att få folk att känna på hur det är att köra på bana i makligt tempo.
Inget fel alls med det syftet, men bankörning för mig är normalt något annat.
Det är först när man tänjer på sin förmåga, och lämnar sin "comfort zone" som man lär sig något nytt.
Detta gör man lämpligast på en motorbana.
Bra att veta nästa gång då jag tyvärr missade Anderstorp.
gorbra skrev:Thomas Stadin skrev:Jäklar, det där med att köra GS på bana verkar kul.
Med vassa landsvägsdäck borde de gå att stå på.
Måste testas vid något tillfälle
Hej Thomas,
sista körningen innan regnet var jag först ut på banan efter gulflagg så jag låg på rätt friskt, enorm känsla när man lyckas få in flytet i körningen. Plötsligt svartflagg, och han pekar på mig , många tankar på väg in i depå för att få domen. Du och din kompis bör lugna ner er lite tyckte banchefen, man lär sig bättre av att ligga på 70% av sin förmåga än att ligga på 95%. Jag höll med så det var att ta det lite lugnare på nästa körning. Nu till din kommentar Thomas, "kompisen" hade missat svartflaggen och kört till uppsammlingsstället ( svartvitrutiga kom upp på väg till depån) dit även jag kört då banchefen kom. Orsaken till "kompisens" svartflagg var att de var oroliga att hans väskor skulle ta i, han körde 1200 GS med alu-väskor och offroad-däck. Jag vet inte hur avancerad du är som förare, med avseende på din avatar, men det går att ligga på bra med både vanliga däck, Michelin PR3 i mitt fall, och även offroaddäck. Vi körde sedan sista passet i regnet och banan var rejält blöt med stora vattensamlingar. Även under dessa omständigheter bettade däcken fantastiskt bra. Vid ett tillfälle kunde jag känna en antydan till släpp men det var under riktigt kraftig acceleration.
Som jag nämnt tidigare så var det fantastiskt roligt att under så här ordnade förhållande kunna testa gränserna av vad däck och cykel klarar. Man är ju aldrig i närheten av dessa ute i trafiken men det är skönt att veta att det finns reserver om det skulle otura sig.
Kör säkert så ses vi på vägarna, hälsar Göran
Thomas Stadin skrev:SMC´s upplägg med max 70% är jag väl insatt i och jag avser inte att sätta nya PB på banan med min GS
Kovlingen skrev:Thomas Stadin skrev:SMC´s upplägg med max 70% är jag väl insatt i och jag avser inte att sätta nya PB på banan med min GS
Chicken !
Det är väl klart att du avser detta
Måns Ulveståhl skrev:Fredric,
Tack för en genomgång av upplägget på Anderstorp.
Syftet var olika övningar mer än fri körning alltså.
Igen - inget fel på det.
Erik Mårtensson skrev:SMC instruktörer var otroligt duktiga och framförallt pedagogiska! Jag lärde mig väldigt mycket under mottot "HELA vägen framför är DIN,
Erik Mårtensson skrev:SMC instruktörer var otroligt duktiga och framförallt pedagogiska! Jag lärde mig väldigt mycket under mottot "HELA vägen framför är DIN, och du skall inte bry dig om det som sker bakom dig!" (Som sagt: tejpade backspeglar)
BrooklynS skrev:Vägrar man att följa givna instruktioner utifrån egna idéer är det nog bättre att man stannar hemma.
Minst sagt... .BrooklynS skrev:Ja, du har haft tur med medtrafikanterna, Bror!
Bror Gårdelöf skrev:Jo, det har nog handlat lite om tur, men mer om att tänka åt bilisterna också - och utgå från, att varje bilförare är en idiot, tills motsatsen är bevisad.
Hasse Gustafsson skrev:En fundering? På bankurser ska vägbredden utnyttjas maximalt, man kör alltså både på
höger och vänster sida av vägbanan.
Hur rimmar detta förfarande med att vi har högertrafik i Sverige?
Det som borde läras ut är hur man effektivt klarar kurvor UTAN att vara över på
vänster sida.
Jag har deltagit i en kurs och när man lär ut saker som inte kan användas i trafiken
så blev det min enda kurs.
BrooklynS skrev:Hasse Gustafsson skrev:En fundering? På bankurser ska vägbredden utnyttjas maximalt, man kör alltså både på
höger och vänster sida av vägbanan.
Hur rimmar detta förfarande med att vi har högertrafik i Sverige?
Det som borde läras ut är hur man effektivt klarar kurvor UTAN att vara över på
vänster sida.
Jag har deltagit i en kurs och när man lär ut saker som inte kan användas i trafiken
så blev det min enda kurs.
Det är precis det som lärs ut, dvs god kurvteknik...
Även rätt blick, fokuseringspunkt, gaskontroll, placering på vägen osv.
Allt för att bli en säkrare förare i trafiken.
Hasse Gustafsson skrev:Det som borde läras ut är hur man effektivt klarar kurvor UTAN att vara över på vänster sida.
HåkanH skrev: Då gick halva tiden åt till att köra slalom runt koner .
Bror Gårdelöf skrev:Till Thomas Stadin: Jag har aldrig påstått, att det, som Du tar upp i Ditt senaste inlägg, inte är bra att träna på bana. Tvärt om anser jag, att det är mycket bra.
Vad jag vänder mig emot är, att man i undervisningen dels för in element, som är helt främmande för körning i trafik - och dels alltså förefaller fokusera på "allt snabbare varv under dagen". Nej, det sägs inte rakt ut, och om någon för fram sådan kritik, kommer vederbörande att få på nosen. Men det är av just de skälen, som jag inte deltar i BKK i Linköping.
Att det går alldeles utmärkt att skapa kurser med annat fokus har ju bevisats - i Linköping förra året och i Anderstorp i år.
Thomas Stadin skrev: lär sig köra till sina referenspunkter.
Kovlingen skrev:Thomas Stadin skrev: lär sig köra till sina referenspunkter.
Låter ju bra det men vad exakt betyder det ? Och när ska man använda det på allmän väg
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst