Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Pelle GT » 2017-05-28/21:44

Har monterat en kedjespännarsats av nyare modell med oljereservoar i tron att slippa kedjerassel vid start men inte då. Är det någon som vet om man måste göra något speciellt vid montage, tex. förfylla med olja, lufta??
Tex. åkte 6 mil utan problem och startade igen efter ca 1,5 tim. med rassel! stoppar och startar och allt är ok!
mycket irriterande då prylarna kostar 1400:- utan montage och fungerar sämre än när jag var utan.
//Per
Bilagor
K1200GT.PNG
K1200GT.PNG (66.97 KiB) Visad 7954 gånger
Pelle GT
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-05/19:04

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-05-28/21:46

Kan vara lättre att få svar, om Du talar om vilken hoj det gäller....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Pelle GT » 2017-05-29/19:22

Hojen är en K1200 GT -06:a och problemet kommer och går!
Pelle GT
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-05/19:04

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav JanneK » 2017-06-17/10:12

Pelle GT skrev:Hojen är en K1200 GT -06:a och problemet kommer och går!


Jag har en likadan BMW och har själv monterat en ny kamkedjespännare för jag antar att det är en sådan du menar. Inga förberedelser utan att bara sätta dit, min lät som en skördetröska några minuter sen gick det hur bra som helst. Det kan bero på hur långt cykeln har gått och om det har blivit några slitningar på drev och kedja, en del har vad jag förstått varit tvungna att byta bägge och. Min cykel har gått 6700 mil innan jag bytte spännare och då BMW´s egen, vet inte om det är någon skillnad med jag satsade på original.
JanneK
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-06-16/12:36

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Pelle GT » 2017-06-25/19:58

Nu är problemet är löst, jag demonterade spännaren igen och fyllde den med olja genom att peta på backventilen som sitter i kolven så den gick att trycka ihop max. När jag släppte tillbaka kolven så såg jag till att den hela tiden fick olja så att ingen luft kom med och så var problemet löst :D
Nu laddar vi för hoj semester i Norge.
Pelle GT
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-05/19:04

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Vertice » 2017-06-25/20:59

JanneK skrev:
Pelle GT skrev:Hojen är en K1200 GT -06:a och problemet kommer och går!


Jag har en likadan BMW och har själv monterat en ny kamkedjespännare för jag antar att det är en sådan du menar. Inga förberedelser utan att bara sätta dit, min lät som en skördetröska några minuter sen gick det hur bra som helst. Det kan bero på hur långt cykeln har gått och om det har blivit några slitningar på drev och kedja, en del har vad jag förstått varit tvungna att byta bägge och. Min cykel har gått 6700 mil innan jag bytte spännare och då BMW´s egen, vet inte om det är någon skillnad med jag satsade på original.


Hur mycket och hur länge hör man rassel efter modifiering av kamkedjespännaren?
Hör själv precis vid startögonblicket men det har varit lika sedan dag 1 och nu 10 år senare på en 1200GT -06. Normalt eller nått att oroa sig för?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav JanneK » 2017-07-02/21:32

Hur mycket och hur länge hör man rassel efter modifiering av kamkedjespännaren?
Hör själv precis vid startögonblicket men det har varit lika sedan dag 1 och nu 10 år senare på en 1200GT -06. Normalt eller nått att oroa sig för?
-----------------------------------------------------

Jag har inte haft något rassel sen jag bytte spännaren och det antar jag beror på att den nya behåller oljetrycket ( den gamla drevs av en fjäder som visade sig bli utmattad )

Kan vara så att man behöver jogga den nya spännaren, kolla så att du har rätt olja i motorn så skall det funka.

Janne
JanneK
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-06-16/12:36

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav knutk » 2017-07-04/09:41

Dette var en problemstilling som var mye omtalt for 10 år siden.
Strammer ble modifisert i 2008. En del sykler opplevde at kjedet hoppet over ETTER at ny strammer ble montert. Der finnes lite dokumentasjon som beskriver at kjedet hoppet over med "gammel" type strammer. Den bare støyer...
Etter noen måneder utstedet BMW en bulletin som omhandlet bytte av kjedestrammer. BMW anbefalte at man IKKE modifiserte motorer som hadde kjørt mer enn 20 000 km.
Det de ikke skrev, og som er antagelser fra undertegnede, er at trolig medfører rasling med kjede at det strekkes litt, samt slår mot gliderne, men fjæren holder likevel kjedet stramt nok til at det ikke hopper.

Selv monterte jeg ny kjedestrammer på min daværende 1200GT, den hadde da kjørt ca 60 000 km, men skiftet samtidig kamkjede, drevhjulene og begge gliderne. Meg bekjent går sykkelen fortsatt problemfritt.

I 2010 lanserte BMW en "jumpguard" som var et deksel som la seg rundt drevet til kjedet og hindrer kjedet å hoppe ut av spor om problemet oppstår.

Har ikke funnet dokumentasjon på at kjedet har hoppet over på sykler med jumpguard.

Men om man skal gjøre jobben "best mulig" bør man på K1200 i tillegg til strammer også skifte kamkjedet med drivhjul og begge glidere. På 2006 model kan man og skifte nedre drevet (skrudd fast med stor Torx skrue), fra 2007 ble drevet krympet fast og man får det ikke løst.

Jumpguard passer til både K12 og K13.

Det er også viktig at man benytter tynn olje. 10/40 blir for tykk og gir mye mer rasling enn foreskrevne 5/40.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Vertice » 2017-07-04/16:23

knutk skrev:Dette var en problemstilling som var mye omtalt for 10 år siden.
Strammer ble modifisert i 2008. En del sykler opplevde at kjedet hoppet over ETTER at ny strammer ble montert. Der finnes lite dokumentasjon som beskriver at kjedet hoppet over med "gammel" type strammer. Den bare støyer...
Etter noen måneder utstedet BMW en bulletin som omhandlet bytte av kjedestrammer. BMW anbefalte at man IKKE modifiserte motorer som hadde kjørt mer enn 20 000 km.
Det de ikke skrev, og som er antagelser fra undertegnede, er at trolig medfører rasling med kjede at det strekkes litt, samt slår mot gliderne, men fjæren holder likevel kjedet stramt nok til at det ikke hopper.

Selv monterte jeg ny kjedestrammer på min daværende 1200GT, den hadde da kjørt ca 60 000 km, men skiftet samtidig kamkjede, drevhjulene og begge gliderne. Meg bekjent går sykkelen fortsatt problemfritt.

I 2010 lanserte BMW en "jumpguard" som var et deksel som la seg rundt drevet til kjedet og hindrer kjedet å hoppe ut av spor om problemet oppstår.

Har ikke funnet dokumentasjon på at kjedet har hoppet over på sykler med jumpguard.

Men om man skal gjøre jobben "best mulig" bør man på K1200 i tillegg til strammer også skifte kamkjedet med drivhjul og begge glidere. På 2006 model kan man og skifte nedre drevet (skrudd fast med stor Torx skrue), fra 2007 ble drevet krympet fast og man får det ikke løst.

Jumpguard passer til både K12 og K13.

Det er også viktig at man benytter tynn olje. 10/40 blir for tykk og gir mye mer rasling enn foreskrevne 5/40.


Jag har precis fått hem Castrol Power 1 Racing 4T 5W-40 Motorradöl BMW K1200 K1300 K1600 från Tyskland, tänkte testa med den då jag tidigare alltid haft 10W-40 i motorn. Blir spännande se om det blir nån skillnad.
Förmodar att jag fått byte gjort tidigare av kedjespännaren då jag ägt hojen sedan dag ett år 2006. Får kolla med säljaren om arbetet är utfört.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Steffo_j » 2017-07-06/01:43

Köpte mig en K1200S -05 härom veckan och kom överens med säljaren att det skulle göras service samt byte av kamkedjespännare som garantiåtgärd då det rasslade rätt bra om den vid startögonblicket.

Sagt och gjort lämnade in hojjen ett par dagar efter på service (på fredagen). Hämtade ut den på måndagen efter. Det första jag lade märke till va att det hade droppat olja från den på deras golv. Men det torkade vi bort då det bara vart lite droppar runt pluggen.
Rullade ner och startade den och hörde det sedvanliga "rasslet" men tänkte att det tystnar nog efter att det byggt upp lite tyck i spännaren tills nästa gång.
Glad i hågen körde jag till mhv för att träffa frugan.
Märkte dock när jag kom dit att det var en massa oljestänk på min högra stövel. Och när jag tittade ner så hade det stänkt en massa olja bakpå ram, ljuddämpare, bakdäck, samt kåpor och dyl. Åkte till baka omgående och lämnade in den varpå jag fick en lånemc och fick till svar att dom skulle kolla upp MC:n. Jag påpekade om spännaren och då sa han att det låter så på den modellen. Dock stod jag på mig och hävdade att det ej skall låta så och hänvisade till att de kunde starta en likadan hoj som de har till försäljning och lyssna på den. När han sedan kom körandes med den, så stannade han bredvid mig och sa att han också tyckte att den lät illa.
Så nu har man haft lånemc sedan i måndags och ej hört ett ord från dem...
Funderar faktiskt på om man skall häva köpet...

Oj, blev ett långt första inlägg... Ber om ursäkt och om admin tycker att det inte hör hemma här så flyttar jag det...
Steffo_j
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-06-20/20:33

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Steffo_j » 2017-07-06/11:52

Fick min spännare bytt idag. Rasslar fortfarande vid start dock försvinner det när jag gasar till och sen är det tyst tills nästa gång jag startar hojjen. Säljaren sa att det kan vara så de första 50 milen. Dock har jag problem med att tro på det. Så funderar på att demontera och fylla på med olja så småningom Pelle GT gjort innan i tråden.
Steffo_j
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-06-20/20:33

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Steffo_j » 2017-07-13/21:07

Felet är fixat.
Verkstaden hade inte satt den åt rätt håll. Så efter jag lagt 15 min på att vända på den och fyllt på några droppar olja och skruvat ihop allt, så vart det tyst och fint alla provstarter. :-)
Steffo_j
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-06-20/20:33

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav BmwMats » 2017-07-14/01:08

Steffo_j skrev:Felet är fixat.
Verkstaden hade inte satt den åt rätt håll. Så efter jag lagt 15 min på att vända på den och fyllt på några droppar olja och skruvat ihop allt, så vart det tyst och fint alla provstarter. :-)


Själv är bästa dräng.. ;)

Gott att det ordnade sig !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Steffo_j » 2017-07-14/20:14

Haha, ja det verkar vara så. :-) De är tur att man inte har tummen mitt i näven ibland.
Steffo_j
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2017-06-20/20:33

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Freedom » 2017-07-17/09:19

När jag ägde en K1200S hade jag samma problem med rassel vid start, efter byte till ny kamkedjespännare försvann problemet. Rätt handhavande vid monteringen är nog lösningen för att eliminera problemet men är kamkedjan och drev slitna kanske det inte hjälper med en ny spännare.
Kenneth
BMW K1300S - 11
Användarvisningsbild
Freedom
 
Inlägg: 446
Blev medlem: 2005-07-22/09:58

Re: Oljud vi start trotts nymonterat kedjespännar sats!

Inläggav Ante » 2017-10-22/09:50

Hej. Nya spännaren ska monteras, samt plastskyddet under vevaxeldrevet så att kedjan inte kan hoppa i kugger.

Det finns även en mekanisk spännare i USA vet jag bla. som gör att den blir oberoende av oljetrycket...

De jag bytt spännaren på till senare modell från BMW har blivit tysta från i stort sett start eller 1/2 - 1 sek..
R 1200 C Independent
K 1200 S
Mvh. Anders S tel.073 382 93 99
Ante
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2004-05-07/11:03


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst