Olof Eriksson skrev:Mitas E09 Dakar eller Mitas E10 Dakar!
Eller som jag har det E09 Dakar fram och E10 Dakar bak.
Julton skrev:Olof Eriksson skrev:Mitas E09 Dakar eller Mitas E10 Dakar!
Eller som jag har det E09 Dakar fram och E10 Dakar bak.
Hadde sikkert vært bra om Mitas hadde 1200 GSA dimensjoner
Julton skrev:Olof Eriksson skrev:Mitas E09 Dakar eller Mitas E10 Dakar!
Eller som jag har det E09 Dakar fram och E10 Dakar bak.
Hadde sikkert vært bra om Mitas hadde 1200 GSA dimensjoner
Daniel Bonnér skrev:God Jul på er!
Någon som har erfarenhet av nya Pirelli Scorpion Rally STR? Mycket mer gummi än nabbar och kanske mer ett korvkioskdäck?
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorsport/motorcycle/scorpion-rally-str
Daniel Bonnér skrev:God Jul på er!
Någon som har erfarenhet av nya Pirelli Scorpion Rally STR? Mycket mer gummi än nabbar och kanske mer ett korvkioskdäck?
https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/motorsport/motorcycle/scorpion-rally-str
Thomas Stadin skrev:The riders that the new SCORPION™ RALLY STR is aimed at are those seeking versatility, balanced on and off road performance and a knobbly tyre with an aggressive look that does not sacrifice grip, safety on wet roads, mileage, stability and comfort.
Thomas Stadin skrev:The riders that the new SCORPION™ RALLY STR is aimed at are those seeking versatility, balanced on and off road performance and a knobbly tyre with an aggressive look that does not sacrifice grip, safety on wet roads, mileage, stability and comfort.
Lars-Erik Holmberg skrev:Thomas Stadin skrev:The riders that the new SCORPION™ RALLY STR is aimed at are those seeking versatility, balanced on and off road performance and a knobbly tyre with an aggressive look that does not sacrifice grip, safety on wet roads, mileage, stability and comfort.
Är det någon som testat detta däck? Var står det i jämförelse med TCK 70, Anakee Wild?
Julton skrev:Det første 40 mil er kjørt med STR og de fungerer helt OK
Lars-Erik Holmberg skrev:Hej Julton!
Går pirellidäcken bra?
Julton skrev:Lars-Erik Holmberg skrev:Hej Julton!
Går pirellidäcken bra?
Så langt ja, både på asfalt og grus i Norge og i Sverige
Lars-Erik Holmberg skrev:Julton skrev:Lars-Erik Holmberg skrev:Hej Julton!
Går pirellidäcken bra?
Så langt ja, både på asfalt og grus i Norge og i Sverige
Hur ser slitagebilden ut? Funderar att lägga på likadana däck på resan till Kazakhstan.
Julton skrev:For min del var jeg svært misfornøyd med TCK70, Anakee Wild har jeg ikke prøvd. Denne weekend-enden har kjørt 80 mil, fra Rjukan til Arvika og tilbake, på mange ulike underlag.
Dekkene oppfører seg bra, også på grusveier nord for Arvika.
Julton skrev:1500 mil på ett sett dekk. Det ville jeg aldri ha gjort. Om dette er distanse du vil kjøre uten å bytte: Heidenau.
Lars-Erik Holmberg skrev:.
Vår filosofi är att ställa fjädring och mode på ett sådant sätt att motorcykeln inte är aggressiv mot vägen, och på så sätt minska däcksslitaget.
Jag tycker att vår idé håller, och kan därför på det varmaste rekommendera Pirellis nya däck till de som långtourar. Under vår färd fick däcken visa vad de kunde på den Kazakhstanska steppen!
Lars-Erik Holmberg skrev:Under vår färd fick däcken visa vad de kunde på den Kazakhstanska steppen!
Thomas Stadin skrev:Julton skrev:Olof Eriksson skrev:Mitas E09 Dakar eller Mitas E10 Dakar!
Eller som jag har det E09 Dakar fram och E10 Dakar bak.
Hadde sikkert vært bra om Mitas hadde 1200 GSA dimensjoner
Om vi snackar GS(A)/LC så är bakfälgen 4,5" medan Mitasdäcken är avsedda för fälgar på 4,3".
Motsvarande fälgbredder fram är 3,0"/2,5".
Skillnaderna är små och jag hade inte tvekat att lägga på ett Mitasdäck bak trots avvikelsen.
Olof Eriksson skrev:Nu är inte jag en fena på att tolka däckdimensioner. Men menar du att man kan i teorin få följande däckdimensioner att hålla tätt på fälgen (dvs utan att behöva använda däcklås och slang):
170/60 R17 (LC std bak) 150/70 R17
120/70 R19 (LC std fram) 110/80 R19
Har ju ett Mitas E09 Dakar hemma till en F800 GS (150/70 R17 ). Så man är allt sugen å testa
Men det blir nog till att köpa Mitas E10 i stället. Den dimensionen skall ju finnas för GS(A)-LC
http://www.mitas-moto.com/international/products/motorcycle-trail-tyres/e-10/
Olof Eriksson skrev:Lars-Erik Holmberg skrev:Under vår färd fick däcken visa vad de kunde på den Kazakhstanska steppen!
Är lite nyfiken på hur du upplever dessa däck på sämre grusvägar. Har själv gjort av mig min grusleksak en F800 GS. Så nu har jag enbart en maskin en R1200 GSA. Och jag funderar skarpt på att sula om den från Annakee III däcken som är på just nu. Och jag har bara läst positivt om pirelli scorpion rally str
http://advrider.com/index.php?threads%2Fpirelli-scorpion-rally-str.1241493%2F
Lars-Erik Holmberg skrev:Jag är ju ingen "grusbuse", men mitt intryck är att dessa nya Pirelli är de bästa combodäck jag kört på. Vägarna i södra Kazakhstan kvalar definitivt in bland dåliga grusvägar, och de klarade däcken av. Långa sträckor var också med hög sandinblandning.
Olof Eriksson skrev:Lars-Erik Holmberg skrev:Jag är ju ingen "grusbuse", men mitt intryck är att dessa nya Pirelli är de bästa combodäck jag kört på. Vägarna i södra Kazakhstan kvalar definitivt in bland dåliga grusvägar, och de klarade däcken av. Långa sträckor var också med hög sandinblandning.
Låter som att du har hittat ett bra däck till din typ av åkning. Och den speglar i stort min åkning också. Jag har dock min hustru på bönpallen. Så det blir helt klart lite tyngre. Men hon funkar ju som en hastighetsregulator. Så några höga farter blir det inte.
Jag undrar dock hur dom funkar på vägar med inslag av gräs. Lera gissar jag att dom funkar uselt på. Men det gör ju hela hojen pga av sin vikt. Man kan ju harva fram med ett öppet nabba däck. Men det är en tung hoj! Dvs jag avstår från detta.
Nyfiken fråga. Kommer du att fortsätta med Scorpion Rally STR eller byter du till något annat? Gissar att du vill sula om hojen till nästa äventyr.
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst