knutk skrev:Dette var en problemstilling som var mye omtalt for 10 år siden.
Strammer ble modifisert i 2008. En del sykler opplevde at kjedet hoppet over ETTER at ny strammer ble montert. Der finnes lite dokumentasjon som beskriver at kjedet hoppet over med "gammel" type strammer. Den bare støyer...
Etter noen måneder utstedet BMW en bulletin som omhandlet bytte av kjedestrammer. BMW anbefalte at man IKKE modifiserte motorer som hadde kjørt mer enn 20 000 km.
Det de ikke skrev, og som er antagelser fra undertegnede, er at trolig medfører rasling med kjede at det strekkes litt, samt slår mot gliderne, men fjæren holder likevel kjedet stramt nok til at det ikke hopper.
Selv monterte jeg ny kjedestrammer på min daværende 1200GT, den hadde da kjørt ca 60 000 km, men skiftet samtidig kamkjede, drevhjulene og begge gliderne. Meg bekjent går sykkelen fortsatt problemfritt.
I 2010 lanserte BMW en "jumpguard" som var et deksel som la seg rundt drevet til kjedet og hindrer kjedet å hoppe ut av spor om problemet oppstår.
Har ikke funnet dokumentasjon på at kjedet har hoppet over på sykler med jumpguard.
Men om man skal gjøre jobben "best mulig" bør man på K1200 i tillegg til strammer også skifte kamkjedet med drivhjul og begge glidere. På 2006 model kan man og skifte nedre drevet (skrudd fast med stor Torx skrue), fra 2007 ble drevet krympet fast og man får det ikke løst.
Jumpguard passer til både K12 og K13.
Det er også viktig at man benytter tynn olje. 10/40 blir for tykk og gir mye mer rasling enn foreskrevne 5/40.
Jag har precis fått hem Castrol Power 1 Racing 4T 5W-40 Motorradöl BMW K1200 K1300 K1600 från Tyskland, tänkte testa med den då jag tidigare alltid haft 10W-40 i motorn. Blir spännande se om det blir nån skillnad.
Förmodar att jag fått byte gjort tidigare av kedjespännaren då jag ägt hojen sedan dag ett år 2006. Får kolla med säljaren om arbetet är utfört.