Schelin skrev:Känns inte alls bra det där. Någon här i Sverige som har sett något liknande? http://bmwfatalflaw.com/
Håkan Jarnvall skrev:De har dock en väldigt tveksam slutledning i texten:
"Är detta ett stort problem? Nej. Det har varit någon (av över hundra tusen tillverkade motorcyklar) som har gått isär helt med förödande konsekvenser. Har dessa varit hårt körda och misshandlade? Utan tvekan ja. Är BMW R1200GS en hoj som tål att köras hårt? Ja, utan tvekan. Det är en helt fantastisk motorcykel. Man har bara upptäckt en liten akilleshäl i några extrema fall."
Jag har följt detta ärende med stort intresse då jag har funderat på att byta upp mig. Det mesta som är skrivet är från utlandet då vi mig veterligen inte haft detta här i Sverige ännu och det är framförallt ADV Riders forumet som jag har följt och där framgår med önskvärd tydlighet att detta framträder utan att de är "hårt körda och misshandlade".
BMW har dessutom i USA utfärdat ett försäljningsstopp för alla LC i butik och det har jag sett även i Nederländerna. Hur de har gjort här hemma vet jag inte för jag har inte sett info om det.
http://blog.motorcycle.com/2017/07/05/m ... ecalled-f/
AdventureGSA skrev:Får påpeka att Ni INTE ska mäta spelen endast på ett ställe på benen utan både i förkant och akterkant på gaffelbenen. Mina har inga spel i förkant men som sagt, 0,12 resp 0,14 mm i akterkant så mina ben är ''knäckta''.
AdventureGSA skrev:Får uppdatera, upptäckte idag att ena ''skyddsgummi'' på innerbenet uppe vid infästningen gick mkt lätt att dra ner, kollade och under och det såg ut som rostvatten, men tyvärr visade det sig att ena innerbenet läcker olja
Northbike tog beslutet att dra in min hoj och erbjöd mig direkt en lånehoj, mkt bra skött av Northbike Umeå.
Jag gillar inte att BMW säger det skall vara säkert att köra då spelet är mindre än 0,2 mm, hur kan de avgöra det? Är det inget spel så är det säkert men har det blivit spel så har ju innerbenet börja deformeras
AdventureGSA skrev:Jag kollade inte om mina ben gick att snurra för hand men jag tycker det låter verkligen oroväckande om innerbenet kan så enkelt vridas runt denna inpressade bit, har för mig att det dessutom är en o-ring i den inpressade biten men där är jag osäker.
AdventureGSA skrev:Uppdaterat
Gaffelproblemet löst, får tacka BMW och Northbike
Case closed!
MichaelWa skrev:Jag kör själv en GS Rallye och är nyfiken på om någon (ännu) hunnit få detta fixat i Sverige?
Hörde av min egna verkstad att det ännu inte fått verktyget & läser på utländska forum att det just nu saknades 69000 st "bussningar", känns som detta kan ta tid......
hailwood skrev:Hej
Kör en nyss inköpt R1200GS Rallye tillverkad 2017-09 såld första gången 2018-01. Denna hoj är inte åtgärdad, men ingår den i de hojar som skall fixas? Förre ägaren hade inte fått något brev från BMW (jag köpte den för en vecka sedan) - är det många därute som inget hört eller har BMW tappat bort denna hoj (förre ägaren bytte adress i början av detta året).
Skall ändå passa på att höra med Bike i Göteborg, men det kan vara intressant att höra om "alla andra" fått problemet fixat
//H
BrooklynS skrev:hailwood skrev:Hej
Kör en nyss inköpt R1200GS Rallye tillverkad 2017-09 såld första gången 2018-01. Denna hoj är inte åtgärdad, men ingår den i de hojar som skall fixas? Förre ägaren hade inte fått något brev från BMW (jag köpte den för en vecka sedan) - är det många därute som inget hört eller har BMW tappat bort denna hoj (förre ägaren bytte adress i början av detta året).
Skall ändå passa på att höra med Bike i Göteborg, men det kan vara intressant att höra om "alla andra" fått problemet fixat
//H
Nej, det är tidigare årsmodeller som har en annan konstruktion. 2013-2015.
Sonny skrev:Jag försökte få Bike i Trollhättan att fixa mina framgafflar i nästan ett år, men de tyckte inte det var nödvändigt. I början av sommaren så åkte jag till Kenneths Mc som fixade det direkt. R1200GS 2014
Sonny skrev:Jag försökte få Bike i Trollhättan att fixa mina framgafflar i nästan ett år, men de tyckte inte det var nödvändigt. I början av sommaren så åkte jag till Kenneths Mc som fixade det direkt. R1200GS 2014
Det är min första BMW motorcykel men så mycket premium vet jag inte om jag upplever m.a.p. hur BMW har skött detta inkl. BMW Sverige.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster