Johnny Kinnunen skrev:Oj vad många svar. Tack för intressanta sypunkter.
Hojjen är betald sedan länge.
Garaget kostar ca 3500kr/år.
Försäkringen ca 4000kr/år.
Värdeminskning?..
Runt 6-700kr/mån i fasta kostnader och sen tillkommer service oavsett 0-xx mil per år.
Jag har haft funderingar på att prova ställa den framför bilen i bilgaraget mha en "dolly". Då slipper jag mc-garagehyran..
Det spar lite på ekonomiska samvetet.
Eller..har jag blivit så "gammal" o ängslig att jag säljer både hojj o kombibil o istället spar pengar o köper en cabbe längre fram.
Dessa våndor!!
Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
Bror Gårdelöf skrev:Apropå dollyn, om Du har begränsat utrymme i garaget: En kollega, som verkligen har ett i sammanhanget trångt garage, skaffade några betongplattor av den där sorten, som man har på trädgårdsgångar etc. Motorcykeln stod på dollyn, på tvären längst in i garaget. Betongplattorna - tre på höjd på två ställen - hade han placerat så, att när bilens framhjul tog i dem, var det några centimeter kvar, tills den skulle ha touchat hojen - och garageporten gick att stänga med några centimeter tillgodo.
Ojoj..detta var sannerligen intressant. Trodde denna möjlighet försvann för mååånga år sen då den "missbrukades".. Vilket naturligt blir föjdfrågan: varför ska inte alla ha en på/av försäkring om det är så stor skillnad mot året runt försäkring?Thomas Stadin skrev:Johnny Kinnunen skrev:Oj vad många svar. Tack för intressanta sypunkter.
Hojjen är betald sedan länge.
Garaget kostar ca 3500kr/år.
Försäkringen ca 4000kr/år.
Värdeminskning?..
Runt 6-700kr/mån i fasta kostnader och sen tillkommer service oavsett 0-xx mil per år.
Jag har haft funderingar på att prova ställa den framför bilen i bilgaraget mha en "dolly". Då slipper jag mc-garagehyran..
Det spar lite på ekonomiska samvetet.
Eller..har jag blivit så "gammal" o ängslig att jag säljer både hojj o kombibil o istället spar pengar o köper en cabbe längre fram.
Dessa våndor!!
Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
Köp en tillräckligt kort bil så att hojen får gott om plats på dollyn framför bilen. Jag har en enkel biltemadolly som placeras under c-stödet. Fungerar bra så länge underlaget är hårt.
Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!
PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.
Mycket nära mina tankegångar. Lägga nåt som på centimetern tar tillvara på utrymmet i bilgaraget. Dels spar jag tid (kortare väg till bilgaraget) dels som sagt ca 300kr/mån.. Och egentligen minst lika "opraktiskt" som nu då det redan är rejält trångt inne i mc-garaget samt bökigt få in hojen (kraftigt lut samt hög tröskel..)Bror Gårdelöf skrev:Apropå dollyn, om Du har begränsat utrymme i garaget: En kollega, som verkligen har ett i sammanhanget trångt garage, skaffade några betongplattor av den där sorten, som man har på trädgårdsgångar etc. Motorcykeln stod på dollyn, på tvären längst in i garaget. Betongplattorna - tre på höjd på två ställen - hade han placerat så, att när bilens framhjul tog i dem, var det några centimeter kvar, tills den skulle ha touchat hojen - och garageporten gick att stänga med några centimeter tillgodo.
Det funkar fint om man inte backar in..? Vilket jag definitivt får börja lära mig nu då jag igår för andra gången lyckades skrapa i bilen pga snål garagedörrsbredd+ minimalt utrymme utanför... Arghh..maalse skrev:Bror Gårdelöf skrev:Apropå dollyn, om Du har begränsat utrymme i garaget: En kollega, som verkligen har ett i sammanhanget trångt garage, skaffade några betongplattor av den där sorten, som man har på trädgårdsgångar etc. Motorcykeln stod på dollyn, på tvären längst in i garaget. Betongplattorna - tre på höjd på två ställen - hade han placerat så, att när bilens framhjul tog i dem, var det några centimeter kvar, tills den skulle ha touchat hojen - och garageporten gick att stänga med några centimeter tillgodo.
Häng en innebandyboll från taket så att den tar i vindrutan när du ska stanna
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Ja, så sant.. Det är dessa tankar jag också passerar.NickL skrev:Min lösning när jag hade en hoj som inte användes var att ställa mig själv frågan: Vad ska jag byta till för att komma igång och köra mer. Det fungerade för mig men kanske inte gör ditt dilemma ett dugg mindre men värt att fundera på. Min dröm hade länge varit att köra grus så en offroad köptes. Problemet blev att det aldrig blev av, fritiden fylldes av annat och vägen till jobbet var för asfalterad. Lösning: en mer komfortabel hoj att pendla en timme om dan med. Kanske behöver din hoj bytas mot någon som inspirerar till om än så få eller korta så iallafall några turer. Att kunna ha den i eget garage är kanske också ett sätt att få kortare startsträcka när man blir åksugen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johnny Kinnunen skrev:Ja, så sant.. Det är dessa tankar jag också passerar.NickL skrev:Min lösning när jag hade en hoj som inte användes var att ställa mig själv frågan: Vad ska jag byta till för att komma igång och köra mer. Det fungerade för mig men kanske inte gör ditt dilemma ett dugg mindre men värt att fundera på. Min dröm hade länge varit att köra grus så en offroad köptes. Problemet blev att det aldrig blev av, fritiden fylldes av annat och vägen till jobbet var för asfalterad. Lösning: en mer komfortabel hoj att pendla en timme om dan med. Kanske behöver din hoj bytas mot någon som inspirerar till om än så få eller korta så iallafall några turer. Att kunna ha den i eget garage är kanske också ett sätt att få kortare startsträcka när man blir åksugen.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nån mindre grusmaskin..att botanisera med ute bland oupptäckta (nåja..) skogsvägar. Packa 1mans tält o gaskök, övernatta fre-sön.. Mmmm..
Men då tappar jag drömmen om det "STORA" äventyret..? (Som ändå aldrig tycks bli av..), men...kanske bättre med många små äventyr som verkligen blir av..?
Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk
Thomas Stadin skrev:Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!
PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.
Johnny Kinnunen skrev:Thomas Stadin skrev:Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!
PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.
Vilket bolag har du dessa dina hojjar hos?
Jag har mailat för att höra vad en avställningsförsäkring kostar hos IF.Thomas Stadin skrev:Johnny Kinnunen skrev:Thomas Stadin skrev:Av din försäkringspremie att döma har du sannolikt hojen påställd och försäkrad året runt. Det är bekvämt om man kör mycket och ofta. I ditt fall tror jag du kan spara in en del av premien.
Undersök om IF/TH/Folksam/Länsförs kan försäkra mc:n med en sk "avställningsbar" försäkring. Jag har sådana på två av mina och betalar 18:-/mån resp 47:-/mån. Det innebär att hojen är helförsäkrad då jag har den påställd, annars garageförsäkrad.
Då jag ska köra ställer jag enkelt på mha appen "Mina Fordon".
När jag kört klart ställer jag av.
Jag behöver inte kontakta försbolaget vid på/avställning utan allt sköts numera automatiskt via appen. REKOMMENDERAS!
PS! Ta reda på vad premierna blir både för avställd och påställd mc och jämför bolagen emellan.
I mitt fall var TH avsevärt mkt dyrare då det gäller garageförsäkringen - de valdes bort.
Vilket bolag har du dessa dina hojjar hos?
IF/Svedea/Bilsport&MC men det är IF som erbjuder avställningsbar försäkring.
Ca 156 dagar kan jag köra per år och ligga på samma kostnad som Åretrunt föräkringen.Johnny Kinnunen skrev:Pratade nyss med TH och får ändra gällande både intryck o fakta.
Fick en riktigt bra känsla under samtalet o det kan väl aldrig va fel?
Året runt försäkring kostar 2063kr, dvs 5.65kr/dag.
På/av försäkring kostar 3072kr/år PÅ, dvs 8kr/dag.
AV kostar den 1392kr/år, dvs 3.80kr/dag.
Nån som är sugen att räkna ut Breakeven Point?
Oj, missat de senaste svaren.Olof Eriksson skrev:Så du kan som mest spara 680 kr då?
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst