JANHA skrev:Kör också Knix på Rörken ibland. Tycker det är bra.
Det som du skriver om nyttan med att köra med en hand är säkert helt rätt. Det betvivlar jag inte en sekund på.
Men faaen va tråkigt att lägga hela 3 st pass av totalt 4 pass på att köra med en hand........nej tack.
Mimmi skrev:Hej!
Ni som tycker om att köra med bara en hand på styret bör ha i åtanke att om Ni kommer till Italien är det dryga böter på att köra med en hand. Lagen där tillåter endast att man släpper styret för att kunna utföra något som för fordonets framförande kräver detta, exempelvis växla om man har tankmonterad växelspak. Att hälsa på en mötande motorcyklist med en gest eller vinkning som är så vanligt förekommande överallt faller exempelvis under det som är straffbart.
Man bör även ha i minnet att italienska polisen inte är så hågad att se genom fingrarna med några som helst lagöverträdelser.
Thomas Stadin skrev:Så här säger SMC's Råd och Riktlinjer
Motstyrning:
"Instruktören leder en diskussion med deltagarna om hur motstyrning fungerar och varför motorcykeln svänger i en kurva. Instruktören belyser också vilka fördelar föraren har av att kunna svänga snabbt.
Deltagarna får öva på att motstyra med en hand på styret för att göra dem medvetna om att de redan aktivt använder motstyrning. Enhandsövningen kan de göra de första varven och därefter hålla med båda händerna på styret och aktivt träna motstyrning...
Deltagaren håller i styret med en hand, företrädesvis höger hand och fäller fram överkroppen lätt för att få underarmen horisontell och axel partiet stilla och parallellt med hjulaxlarna. Deltagaren övar på att trycka och dra i styret för att få en känsla hur de egentligen styr motorcykeln in i kurvan."
"
Allan Ericsson skrev:Fredric,
Mitt OT-inlägg var bara en fundering över hur begreppet motstyrning kan ha fått fotfäste i förarutbildningssammanhang. ...
Allan Ericsson skrev:Men så tar vi det hela ett steg till = min reflektion såhär i efterhand: Konen som placerades efter en vänsterkurva innebar att vi skulle slicka vänsterkanten vid utgången. Är detta förenligt med säkerhetsutbildning? Egentligen skulle vi väl tränat på att köra på höger sida om konen, om vi skulle träna på att köra i trafikmiljö? För egen del vet jag att jag i trafikmiljö kämpar med mig själv för att inte skära in åt vänster vid utgången ur vänsterkurvor. När jag befinner sig i det som man kallar svängpunkt, så tror jag att det är fritt fram att skära in, men det finns mötande trafik, som kör mycket snabbare än vad jag föreställer mig och det kan finnas fordon som ligger i skugga bakom en bergvägg och ....../Allan
Thomas Stadin skrev:Om du ser övningsområdet, eller banan, som en enkelriktad väg eller som ditt körfält, brukar det vara lättare att återkoppla till verkligheten. Tänk dig tex att banans vänstra sidolinje är vägens mittlinje.
Bror Gårdelöf skrev:Och då är det en god idé att alltid tänka på, att inte bara hojens hjul skall befinna sig på höger sida om mittlinjen utan HELA EKIPAGET = även förarens huvud! Vid ett ordentligt nerlägg befinner sig förarens huvud förvånansvärt långt från däckens linje.
Bror Gårdelöf skrev:Sella Rondafilmen väckte angenäma minnen - och är något av ett typexempel på, hur man inte intecknar skymd väg. Man lever nog längre då.
BrooklynS skrev:Håller med - men jag tror nog faktiskt att kameran är monterad i bröstsele...
Allan Ericsson skrev:Se vilket dåligt spårval jag gör och hur fel jag sitter. Ingen spärrlinje men jag bör nog hålla mig på rätt väghalva i alla fall?
Thomas Stadin skrev:Kameran är hjälmmonterad och föraren verkar ha ansträngt sig för att INTE vrida på huvudet ens i de öppna, oskymda kurvorna.
Thomas Stadin skrev:Kameran är hjälmmonterad och föraren verkar ha ansträngt sig för att INTE vrida på huvudet ens i de öppna, oskymda kurvorna.
Bror Gårdelöf skrev:
Jo - Sella Ronda ("Den runda sadeln") är väl värd ett besök. På ett par timmar expedierar man fyra pass runt ett centralt massiv. (Såvitt jag minns, är det själva massivet, som kallas Sella Ronda.)
Området är klassiskt i alpina sammanhang, både vad gäller skidåkning och klättring - plus förstås mycket backiga vandringar sommartid. Någonstans läste jag, att duktiga skid-/brädåkare kan ta sig runt hela systemet på en dag (eller om de t o m kunde expediera två varv?). Dessutom finns mängder av lika fina vägar, som leder till och från just Sella Ronda. Lägg till det, vad Du ser på filmen - att massiven verkar upptryckta ur jordskorpan med en gigantisk domkraft - plus deras ljusa färg, orsakad av det magnesiumhaltiga mineralet dolomit, väl känt som dolomitkalk inom svensk jordbruk - så har Du alla förutsättningar för fina upplevelser.
Dessutom verkar hojåkare välsedda sommartid. Vi ger ju avsevärda inkomster till hotell och restauranger.
Fredric Fredricson skrev:Var och snurrade på Gröndals Knix-bana idag. Premiär för mig. Klart annorlunda än Rörken, mer som Tuvängen men ännu mer "storbana". Tyvärr var det mycket regn och blöt bana hela tiden men trots det kunde jag konstatera att Gröndal är en riktigt kul bana.
Den största skillnaden mot Rörken är att man har gott om tid att förbereda sig för svängarna och flera svepande kurvor med höjdskillnader. Nackdelen är att den ligger över en timmes resa från Stockholm.
/Fredric
Buster skrev:Känner som Marie här... vilka hastigheter åker ni i när dessa manövrar krävs?
Krokiga svenska 70-vägar brukar jag åka i 100-110 när man åker vanligt och jag sitter där jag sitter...
Buster skrev:Känner som Marie här... vilka hastigheter åker ni i när dessa manövrar krävs?
Krokiga svenska 70-vägar brukar jag åka i 100-110 när man åker vanligt och jag sitter där jag sitter...
Allan Ericsson skrev:Buster skrev:Känner som Marie här... vilka hastigheter åker ni i när dessa manövrar krävs?
Krokiga svenska 70-vägar brukar jag åka i 100-110 när man åker vanligt och jag sitter där jag sitter...
Jag påstår att det inte handlar om hastigheter. Det är mer en fråga om mental närvaro och förberedelse på att scenen helt plötsligt kan förändras. Genom att göra en lämplig kroppsrörelse som är kopplad till det jag ser framför mig, så vaknar jag upp ut mina drömmar.
/Allan
Fredric Fredricson skrev:Så varför skall man gå kurser och lära sig utnyttja mer av hojens förmåga? De flesta verkar tycka att den egna skickligheten är fullt tillräcklig och det är den nog också. Svaren på frågan kan variera men för mig är det viktigaste skälet att det är så förbenatt skoj. För mig behövs inga andra skäl.
/Fredric
Allan Ericsson skrev:Vad säger ni? Är jag helt ute i det blå? Skall jag träna mer Knix? Skall jag låta cykeln stå kvar i garaget?
/Allan
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster