loket skrev:Om jag var osäker tidigare på däckval så har det inte blivit bättre med alla dessa inlägg.
Men det är skitkul att läsa hur olika vi alla är i vårt val av däck.
Bror Gårdelöf skrev:Senaste MOTORRAD redovisar tester av fyra (sport)touringdäck - två nykomlingar mot fjolårets två bästa. Alla har varit monterade på Honda CB 1000 R.
Metzeler förefaller ha fått till det riktigt bra med Roadtec 01, som totalvinner och anses bäst i väta - en plats, som Michelin länge abonnerat på.
Dunlop Roadsmart III är betydligt bättre än föregångaren och kniper andra plats.
Continental Road Attack 2 Evo anses bäst på landsväg men kommer sist i väta - och är därmed trea.
Michelin Pilot Road 4 kommer bara på tredje plats i väta - och sist på torr väg, "vilket inte betyder att Michelin är bortkommen på landsvägen" - men det kommer sist totalt i testet.
Jag har skrivit det förr - att dessa tester nog är det minst dåliga vi har att tillgå. Ur en annan vinkel förefaller produktutvecklingen vara snabb - vilket vi konsumenter rimligen tjänar på.
Trots allt fortsätter jag nog t v på PR 4 GT. De har hittills aldrig överraskat negativt.
Bror Gårdelöf skrev:Jag har ställt frågan tidigare men minns inte, att något svar kommit: Nya sommardäck för bilar brukar ju ligga på sådär 8 mm mönsterdjup. Vad är orsaken till, att motorcykeldäck för asfaltkörning - i synnerhet framdäcken - har ett relativt litet mönsterdjup? Mitt sprillans nya PR 4 GT ligger på sådär 4,5 mm. Baksvålen, också PR 4 GT, som gått några hundra mil, ligger nu kring 6 mm.
Jag kan gissa, att framdäcket skulle kunna bli instabilt av djupare mönster(???), men jag VET inte. Någon, som vet? Allan Eriksson t ex?
Bror Gårdelöf skrev:Den strävan verkar gå sisådär. Aprilian käkade upp ett Pilot Road/2 bakdäck på 1 000 mil, medan rekordet på framdäcket var 1 800 mil. K 1200 RS:en gör av med ett PR2/4 framdäck på sådär 1 100 mil, men bak håller det
1 500! Prillan var ju 50 kg lättare och förmodligen inte lika framtung som BMW:n - och jag funderar fortfarande på, om twinnens färre kraftpulser fick däcket att gå lite ryckigare = det nöttes mer. Med BMW-fyrans mjuka gång kan resultatet bli det omvända.
(Det där med ryckigare kontra jämnare gång har ju varit aktuellt inom roadracing genom åren, då twinnar paradoxalt nog kunnat ge bättre väggrepp än fyror, men jag har svårt att tro, att detta spelar någon roll med min körstil. )
Hur som helst är det inte ofta, som jag låter byta båda svålarna samtidigt.
Thomas Stadin skrev:Jämför motorernas vridmomentkurvor så blir det uppenbart.
Twinnen drar mycket hårdare från låga varvtal och det sliter mer på bakdäcket.
Bror Gårdelöf skrev: Alla är bra - men en del är ännu bättre än de andra. Jag undrar som vanligt, ifall en ordinär touringåkare skulle märka några större skillnader(?).
Magnus Mörtling skrev:Continental Road Attack 3 finns inte i förstärkt utförande? I alla fall har inte jag hittat det.
Så min K1600 får Metzeler Roadtec 01 HWM på fredag.
enhjuling skrev:Så länge man kör så kan man ju anpassa sig till däcken och underlaget.
Om man t.ex. kör bil med sommardäck i vinterföre så funkar ju det tills nåt oförutsett inträffar.
Det är då man ångrar att man inte valt bättre däck.
Samma gäller ju för Mc, däck är alltid en kompromiss, max livslängd och grepp kan man inte få på samma gång.
Frågan är vilket man tycker är viktigast.
BrooklynS skrev:Alla tester värda namnet är blindtest för föraren, omdömen ges utan att föraren vet vilka däck som sitter på.
BrooklynS skrev:Alla tester värda namnet är blindtest för föraren, omdömen ges utan att föraren vet vilka däck som sitter på.
Skickat från min G8231 via Tapatalk
Bror Gårdelöf skrev: Numera är det PR 4 GT - som jag är van vid, och som aldrig gett mig några obehagliga överraskningar. Därmed inte sagt, att jag påstår, att de är bästa svålarna på marknaden idag.
Kovlingen skrev:Jag gissar att det blir en likadan omgång när dina nuvarande är slut .
Själv kör jag ned Pr3:or sedan flera år och jag fortsätter nog med dessa när min
nu nästan nya är slut (så länge dom tillverkas) . Funkar bra för mej .
Thomas Stadin skrev:Modernare däck är bättre på alla punkter och ökar dina marginaler. Dessutom ökar körglädjen.
Byt innan du du bromsar omkull i en kurva pga att något oförutsett plötsligt dyker upp.
Bror Gårdelöf skrev: Det syns i ultrarapidsekvenserna, att trycket är lågt.
Bror Gårdelöf skrev:Det där är intressant, för ultrarapid betyder just "mycket snabb" - men uttrycket används ofta(st) i rakt motsatt betydelse, motsvarande "slow motion" (vilket jag alltså gör ovan).
Hur denna betydelseglidning till den totala motsatsen skett är mig obekant.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst