Autolycus skrev:.......I Rain blir gasresponsen långsammare o chassiet mjukt.
Fredric Fredricson skrev:I Rain-läget ändras traction control. Jag tycker det uppväger "risken" att gaskontrollen försämras. Personligen upplever jag dock ingen försämring av gaskontroll p.g.a. ändrad känslighet hos gasrullen, det är ju inte som att man behöver ge mycket gas för att hålla hojen stabil vi kurvtagning.
Jag har vid ett par tillfällen blivit "räddad" av tracktion control i regn (på knix och bana) på min S1000R. Regn och dynamic-lägena är de enda jag använder. "Road" vet jag inte riktigt vad det är bra för på min hoj.
/Fredric
Ps. På S1000R så ändras även hur ABS beter sig, speciellt wheelie- och stoppie-control.
Thomas Stadin skrev:Jag misstänker att vi jämför äpplen och päron här, dvs S1000R och R1200 LC
Fredric Fredricson skrev:Thomas Stadin skrev:Jag misstänker att vi jämför äpplen och päron här, dvs S1000R och R1200 LC
Jo kanske det. Det förefaller som om R1200RT LC inte ställer om mer än fjädringen, eller rättare sagt dämpningen förutom trottelrespons. Wheelie och stoppie control kanske inte är ett stor nummer på RT:n. Direkt.
Att den förefaller sakna antispin är dock lite underligt enligt min mening, eller är det bara så att den inte ställs om?
Det måste väl finnas på nya GS/GSA. Eller?
/Fredric
Thomas Stadin skrev:Fredric Fredricson skrev:Thomas Stadin skrev:Jag misstänker att vi jämför äpplen och päron här, dvs S1000R och R1200 LC
Jo kanske det. Det förefaller som om R1200RT LC inte ställer om mer än fjädringen, eller rättare sagt dämpningen förutom trottelrespons. Wheelie och stoppie control kanske inte är ett stor nummer på RT:n. Direkt.
Att den förefaller sakna antispin är dock lite underligt enligt min mening, eller är det bara så att den inte ställs om?
Det måste väl finnas på nya GS/GSA. Eller?
/Fredric
Antispin finns och fungerar bra på R-modellerna. Knappar man in RAIN-mode blir antispin väldigt känslig.
Problemet är som sagt gasresponsen.
I torrt väglag kanske man vrider 25-30° på gasrullen inför en kurva. För att nå motsvarande acceleration i RAIN-mode måste man nog vrida närmare 45-50° på rullen. Det är man inte van vid och för gemene man innebär det att gaskontrollen blir sämre i regnet.
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg trodde det var nettopp det som er poenget med RAIN-mode, å begrense muligheten for å miste veggrepet ved for hard aksellerasjon.
BrooklynS skrev:Det där vänjer man sig vid rätt fort skulle jag tro. Jag märker tydligt skillnaden mellan RAIN och ROAD vad gäller gasrespons, dock ser jag inte hur det skulle påverka körningen då åtminstone jag vrider på gasen i den utsträckning som behövs, inte ett visst gradtal...
Måns Ulveståhl skrev:Djupa diskussioner
Jag har inget vettigt att tillföra på den nivån.
Thomas Stadin skrev:
Jag ser det så här:
Det är viktigt att anpassa hastigheten inför kurvan eftersom ......
Fram:
För att undvika att framhjulet släpper i en kurva är det viktigt att man kör med en lätt men ändå tydlig accelereration genom hela kurvan.......
Bak:
Kopplar man ur antispin helt och hållet riskerar man att bakhjulet att släpper vid för kraftigt gaspådrag......
Slutsats:
Ett bakhjulssläpp kan vi klara men ett framhjulssläpp vill vi absolut undvika.......
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst