Booking.com i SVT plus

Booking.com i SVT plus

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-10-03/10:56

Bookings affärsmetoder granskas. Intressant.
https://www.svtplay.se/video/15422121/p ... start=auto
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Max Mad » 2017-10-03/11:14

Onekligen intressant.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Peter Nordlund » 2017-10-03/11:25

Såg just artikeln på SVT.se, skall se programmet i kväll.

Själv använde jag för första gången Booking i somras före och efter Årsmötet och det funkade bra det jag dock inte gjorde som jag normalt gör det är söker efter ett hotell och erbjudande via söktjänsterna (Som booking) och sedan också direkt via hotellets egen sida för att se eventuell skillnad.

Dock är cynikern i mig inte överraskad :cry:
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-10-03/13:55

Jag är inte överraskad, eftersom den service man får via hemsidan måste betalas av någon. Man får säkerligen lägre hotellkostnader genom att gå via hotellens egen hemsida, men det är inte så lätt i alla länder. Risken för missförstånd är stor, så jag väljer att gå via de stora hotellsajterna.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Kovlingen » 2017-10-03/20:55

OT men lite av samma slag .
Funderar på om de finns fler företag inom andra varor och tjänster som betalar för "tummen upp"
och liknande för att få komma i bättre dager . :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Olof Eriksson » 2017-10-04/07:35

Förstår inte varför folk tycker detta med Booking.com är konstigt. Tummen upp får de som uppfyller ett visst kriterium. Samt är villig att betala för det. Liknande kan du se på Blocket. Du kan betala lite extra så syns annonsen lite bättre. Och givetvis i bägge fall är det kunden som betalar detta. Att tro något annat är ju korkat.

Jag tycker Booking.com Hotells.com mfl är grymt bra sajter. Specielt om jag skall boka boende på hotell jag inte har stenkoll på. Via dessa sajter har jag en större trygghet i att det finns ett rum reserverat för mej. Om inte så skall dom lösa detta. Även om det tar lite tid. För alternativet är att betalat direkt till ett hotell via en betalsajt kanske en månad innan jag skall dit. Det enda jag vet är att pengarna då dragits från kontot. Och jag fått ett mail om att jag fått en bokning.

Nu har jag kanske blivit extra säkerhetsmedveten då jag jobbar inom it sidan sen 20 år. Och jag vet hur enkelt dett är att skapa fejk sidor. Och att det sker hela tiden att folk blir blåsta på allt möjligt. Särskilt semester boende. Så att spara 10-15 procent på okäntboende på redan låga turistpriser i söderland med direktbokning är inget jag gör. Vill jag komma billigare undan sover jag i tält i stället!

My five cents ...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Kovlingen » 2017-10-04/07:46

Det var väl sättet de skriver på . Överstruket pris (som inte finns) och rabatt på ca. 40 % .
Även att man kan köpa "tummen upp" och bli uppflyttad på listan av de som visas på skärmen .

Det slutliga priset blev väl ungefär detsamma , men sättet att göra det på ...

Annars är det ju ett bra sätt att hitta hotellboende .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Olof Eriksson » 2017-10-04/07:55

Kovlingen skrev:Det var väl sättet de skriver på . Överstruket pris (som inte finns) och rabatt på ca. 40 % .
Även att man kan köpa "tummen upp" och bli uppflyttad på listan av de som visas på skärmen .

Det slutliga priset blev väl ungefär detsamma , men sättet att göra det på ...

Annars är det ju ett bra sätt att hitta hotellboende .

Ok
Men jag tittar aldrig på rabatt osv. Jag anser att rabatt är oftast en bluff. Blir nästan misstänksam åt andra hållet. varför rear dom ut detta? Vad är fel på varan! Varför anser folk inte den vara värd det ordinarie priset.

En annan kul grej är ju elektronikpriset vid jul rutchen. Ena dagen kostar varan 10 000 kr. Sen innan julrean så åker priset upp och rätt som det är sitter det en röd lapp och då kostar den 10 500 kr.

Åter till Booking.com Dagens pris beror ju på beläggningsgraden oftast. Var priset lägre veckan innan. Var det lägre beläggning. Och då försöker man locka fler att boka då. Och anser jag att priset som presenteras är ok betalar jag. Annars avstår jag.

Men visst att lura pöbeln är ju aldrig snällt. Men tydligen lätt!
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Kovlingen » 2017-10-04/08:07

Reapriser får inte sättas hur som helst . Finns riktlinjer .
Men det är som det är . Röda lappar och spontanköp är ofta ingen bra kombo .
Bara om man är otroligt prismedveten .
Lite detektivarbete skadar aldrig före ett köp .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-10-04/08:30

Olof Eriksson skrev:Förstår inte varför folk tycker detta med Booking.com är konstigt. Tummen upp får de som uppfyller ett visst kriterium. Samt är villig att betala för det. Liknande kan du se på Blocket. Du kan betala lite extra så syns annonsen lite bättre. Och givetvis i bägge fall är det kunden som betalar detta. Att tro något annat är ju korkat.

Jag tycker Booking.com Hotells.com mfl är grymt bra sajter. Specielt om jag skall boka boende på hotell jag inte har stenkoll på. Via dessa sajter har jag en större trygghet i att det finns ett rum reserverat för mej. Om inte så skall dom lösa detta. Även om det tar lite tid. För alternativet är att betalat direkt till ett hotell via en betalsajt kanske en månad innan jag skall dit. Det enda jag vet är att pengarna då dragits från kontot. Och jag fått ett mail om att jag fått en bokning.

Nu har jag kanske blivit extra säkerhetsmedveten då jag jobbar inom it sidan sen 20 år. Och jag vet hur enkelt dett är att skapa fejk sidor. Och att det sker hela tiden att folk blir blåsta på allt möjligt. Särskilt semester boende. Så att spara 10-15 procent på okäntboende på redan låga turistpriser i söderland med direktbokning är inget jag gör. Vill jag komma billigare undan sover jag i tält i stället!

My five cents ...


Mycket bra sammanfattat.

Att man betalar för en tjänst är självklart och här får man för några tior (om man bokar ett rum) en överblick på tillgängliga hotellrum på en ort. Själva reseupplevelsen blir för min del åtskilligt mycket bättre när man slipper lägga timmar på att köra runt och leta efter hotell eller ringa 10 hotell för att se om de har ett rum och vad det kostar (och sedan ringa åter till det billigaste och hoppas på att rummet finns kvar, gör det inte det så blir ju slutkontentan i princip detsamma som med tjänsten).
Detta är en tjänst som jag gladeligen betalar för. Hitintills har jag aldrig blivit besviken på vad som varit verkligheten när jag kommit fram, det har varit det som beskrevs i annonsen oavsett tummar hit eller dit.
Vill man göra jobbet själv och försöka spara dessa pengar så är det helt OK för min del förstås men det blir lite som att jämföra en burk färg med att få rummet målat av en målare. Vill man göra jobbet själv så blir det billigare och vill man göra annat, istället t.ex. åka på mc semester, så får man köpa tjänsten.

Att inte målaren skall få betalt om hen gör jobbet känns inte som en bra lösning tycker jag.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Kovlingen » 2017-10-04/08:48

JAG har inget emot tex. Booking utan det är nog en bra grej och spar mycket tid .
Det var inte detta jag hade åsikter om utan påhittade priser med rabatter .
Även dessa sk. "tummen upp" som kan få kunder att tro att det är något som tidigare
gäster har haft åsikter om .

Nu har jag ju både min DO och Webmaster att kriga mot så jag kastar in visiret ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-10-04/08:51

Jag har en negativ upplevelse där vi bokade via Booking.
Bokat hotell i Castellane Frankrike. Efter 3nätter så vid utcheckning krävdes vi på kontant
betalning! Som vi alltid har kontanter med oss så kunde vi betala, men hur många har
det idag när kortbet. är vanligt?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Kapten Stofil » 2017-10-04/09:30

Hasse Gustafsson skrev:Jag har en negativ upplevelse där vi bokade via Booking.
Bokat hotell i Castellane Frankrike. Efter 3nätter så vid utcheckning krävdes vi på kontant
betalning! Som vi alltid har kontanter med oss så kunde vi betala, men hur många har
det idag när kortbet. är vanligt?
Märkligt för att vara Frankrike. De var långt före Sverige med kortbetalning

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-10-04/11:36

Kapten Stofil skrev:
Hasse Gustafsson skrev:Jag har en negativ upplevelse där vi bokade via Booking.
Bokat hotell i Castellane Frankrike. Efter 3nätter så vid utcheckning krävdes vi på kontant
betalning! Som vi alltid har kontanter med oss så kunde vi betala, men hur många har
det idag när kortbet. är vanligt?
Märkligt för att vara Frankrike. De var långt före Sverige med kortbetalning

Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk


När man bokar via Booking Com anges det alltid om hotellet accepterar kortbetalning eller vill ha kontant betalning. Jag har under åren bokat minst 250 hotell via Booking Com och bara stött på ett par fall där detta inte fungerat. I de fallen ursäktade hotellen sig med att deras internetuppkoppling fungerade.
Jag brukar dessutom kolla hotellens prislistor på plats för att avgöra om man fått betala för mycket för hotellrummet, och hittills har jag inte funnit att jag blivit "lurad".
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-10-04/12:05

Kom hem från en 3-veckors Europaresa förra helgen.
Samtliga hotell bokade via booking.com - jag betalar gärna ett par tior extra för den tjänsten, och jag är skeptiskt lagd så några överstrukna priser eller tummar upp litar jag inte på...
Beträffande kontant betalning, är det något många hotell (och restauranger) verkar föredra i södra Europa.
Jag frågade faktiskt varför på några ställen (bl a just i Castellane), och tror mig ha fått två "goda" anledningar: dels tar bankerna höga avgifter för korttransaktioner, dels är det jäkligt svårt att låta en kortbetalning vara "osynlig" i bokföringen. Det är nog så enkelt, att det finns en stor andel svarta pengar - och ska man kunna betala svart för varor eller tjänster, lär man behöva få in svarta pengar att betala med...
Flera ställen tog faktiskt motvilligt fram kortterminalen dom först hävdade inte fanns, när dom insåg att man faktiskt inte hade kontanter.
Booking.com har väl f ö som krav att hotellen ska acceptera kortbetalning, för att kunna säkra bokningarna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-10-04/12:40

Det hela kokar väl ner till tre saker:
1. Man köper en tjänst av booking.com - och tjänster kostar pengar. "Det finns inga gratisluncher."
2. Deras marknadsföring är ohederlig - vilket definitivt inte är unikt! De anger "ordinarie" (= höga) priser, som inte finns, och anger det ordinarie priset som kraftigt rabatterat. Skeptikern genomskådar nog detta ganska lätt, men det gör ju inte marknadsföringen mindre ohederlig.
3. Hög plats på rankinglistan presenteras som ett resultat av, vad många gäster tyckt - men är i själva verket en av hotellet köpt placering. Även detta är ohederligt - både av hotellet och booking.com - och även detta genomskådar nog skeptikern. Priset för denna köpta placering får i slutändan betalas av hotellgästen, precis som en öppenhjärtig man inom branschen sade i programmet.

En lite avlägsen parallell: Efter att styrelsen sammanträtt på Kneippbyn sistlidna augusti, stannade jag kvar på Gotland i två dagar och tourade runt tillsammans med en färdkamrat, som anlände på söndagseftermiddagen. För att ha nära till Visbys restauranger, bokade vi rum på Clarion Hotel Wisby.
Deras telefonsvarare angav, att man alltid fick bäst pris via hemsidan, som angav c:a 1 650:-/natt för ett enkelrum. Jag valde emellertid att prata med dem via telefon, då jag trodde mig minnas, att vår klubb har rabatt på Clarion Hotels. Receptionisten lät först skeptisk, men sade plötsligt: "Jo, det stämmer. BMW MC-klubben Sverige har rabatt." Därmed blev kostnaden i stället c:a 1 350:-/natt.
Så det där med lägsta pris via nätet stämmer lång ifrån alltid - även när booking.com inte är inkopplat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-10-04/12:49

Gunnar Elmgren skrev:.Booking.com har väl f ö som krav att hotellen ska acceptera kortbetalning, för att kunna säkra bokningarna.


Nej, det stämmer inte. Jag har bokat hotell i Booking Com som krävt kontant betalning, och där det också angetts i bokningsformuläret.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Kovlingen » 2017-10-04/13:28

Bror Gårdelöf skrev:Det hela kokar väl ner till tre saker:
1. Man köper en tjänst av booking.com - och tjänster kostar pengar. "Det finns inga gratisluncher."
2. Deras marknadsföring är ohederlig - vilket definitivt inte är unikt! De anger "ordinarie" (= höga) priser, som inte finns, och anger det ordinarie priset som kraftigt rabatterat.
3. Hög plats på rankinglistan presenteras som ett resultat av, vad många gäster tyckt - men är i själva verket en av hotellet köpt placering.

1. Det köper jag . Iofs tjänar de procenten på hyran från hotellet men de vill nog ha mer .
2 & 3 Det är synd att de väljer att "fiffla" lite . Detta gör nog att ryktet blir något skamfilat tycker jag .

Många stora/större företag som har fått stå i skamvrån med byxorna nere den sista tiden :shock:
Funderar på vilka som blir "nästa till rakning" :?
Måste skapa lite panik att få ett telefonsamtal från PLUS . Det kommer att kosta :o

Skall läggas till att jag gläds med de som är nöjda med Booking . Inget annat .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Olof Eriksson » 2017-10-04/15:13

Lars-Erik Holmberg skrev:
Gunnar Elmgren skrev:.Booking.com har väl f ö som krav att hotellen ska acceptera kortbetalning, för att kunna säkra bokningarna.


Nej, det stämmer inte. Jag har bokat hotell i Booking Com som krävt kontant betalning, och där det också angetts i bokningsformuläret.

Har varit med om samma sak! Kontant betalning, Spanien var detta.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Thomas Stadin » 2017-10-04/15:18

Vi använder också Booking.com på våra resor och sedan jag började använda egen inloggning för att boka har det blivit 73 bokningar via sajten. Utav dessa bokningar har det endast gått fel en enda gång då vi kom fram sent till ett överbokat hotell och vi fick hitta annat boende. Som tur var hittade vi ett i närheten (via booking.com).
Vid ett flertal tillfällen har vi avbokat och även det har fungerat bra förutom en gång då jag försökte avboka men alltför sent.

Låt oss säga att man skulle behöva byta till ett annat bokningsföretag med liknande tjänster, vilket skulle isf rekommenderas?

Vad gäller betalningen i Europa så fungerar kortbetalning till 95%. Bor man på tyska landsbygden kan kontant betalning krävas men det ser man ju alltid i samband med bokningen.
Vill man absolut betala med kort så kan man ju sätta det som preferred payment method i appen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Max Mad » 2017-10-04/16:12

Olof Eriksson skrev:Att tro något annat är ju korkat.
Jag är korkad :o.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Max Mad » 2017-10-04/16:24

Magnus Brobeck skrev:*SNIPP* och här får man för några tior (om man bokar ett rum) en överblick på tillgängliga hotellrum på en ort. Själva reseupplevelsen blir för min del åtskilligt mycket bättre när man slipper lägga timmar på att köra runt och leta efter hotell eller ringa 10 hotell för att se om de har ett rum och vad det kostar (och sedan ringa åter till det billigaste och hoppas på att rummet finns kvar, gör det inte det så blir ju slutkontentan i princip detsamma som med tjänsten).Med vänlig hälsning, Magnus *SNIPP*
Kunde inte sagt det bättre själv.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav wennborg » 2017-10-08/11:12

Booking.com tar 15-20% på rumspriset av hotellet.
Bor: Stockholm. Hjärtat i Göteborg
MC 1: R1200C Montauk
MC 2: K1600GTL
Användarvisningsbild
wennborg
 
Inlägg: 534
Blev medlem: 2012-04-09/17:11

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav elemji » 2017-10-12/14:14

Jag bokar nästan alltid med Booking och oftast funkar det bra. Men i somras så fick jag gravt fel pris på en bokning. Men hotellvärden kände till problemet och rådde mig att avboka. Även om det hade passerat tiden för avbokning utan avgift så kan man önska att boendet godkänner avbokningen ändå, och det gjorde dom naturligtvis eftersom det var på deras inrådan. Sedan fick jag rätt pris direkt av hotellet.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Buster » 2018-04-29/21:39

Att Booking mfl tar betalt för tjänsten ser jag inte varken som konstigt eller fel, däremot har det tydligen framkommit att hotellen i vissa fall plockar mer pengar än vad de skall... senare...
https://www.avanza.se/placera/redaktion ... resan.html
Jag använder ibland Booking, men då endast för att hitta hotellet.
Väl på plats går jag till receptionen och bokar där.
En bekant har dock råkat ut för att nån utomlands tömde kortet och det var ett halvår efter en mc-sväng i ett öststatland, där just Booking brukats.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-30/09:35

Buster skrev:En bekant har dock råkat ut för att nån utomlands tömde kortet och det var ett halvår efter en mc-sväng i ett öststatland, där just Booking brukats.


Just därför är det bra att spärra kortet så snart man kommer hem.
Efter några dagar kommer ett nytt kort i brevlådan.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-01/17:41

Jag har också använt Booking.com under ett par år utan klagomål.

Enkelt att snabbt hitta lämpliga hotell i området som skall besökas.
Avkopplande att veta att allt är fixat i förväg innan man ger sig ut.
Massor med fotografier och annan information från resp. hotell så att man vet mer vad man betalar för.
Jag upplever också att det blir billigare ju tidigare man bokar.
Tack var denna tjänst hittade jag även boendealternativ annat än tält under BMW Motorrad Days.

Billig/dyr service? Vet ej, men jag betalar gärna för denna service, och en förutbestämd peng för ett boende om jag kan nyttja erbjudna faciliteter, samt får en stor frukost inkluderad än att jag försöker snikspara en hundralapp här och där alternativt försöka hitta något på plats när jag är trött och hungrig.
Hellre utsövd och belåten än grinig och trött under en längre resa.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-07/10:47

Jag har också använt booking på de få resor jag gjort i europa samt även i Norge ibland.
Då har vi bestämt på morgonen vart vi skall o bokat så det är klart till kvällen.
Detta efter att min resevän var helt slut på e.m. på väg från Kiel till Prag. Vi fick leta boende i Dresden och var på väg att ge upp.

Dock börjar jag fundera på tjänsten trivago som tydligen jämför alla bokningstjänsterna.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Stefan1976 » 2019-04-22/19:11

Ville bara lägga till att jag och frugan även blivit brända. Men vi har haft bra erfarenheter från andra aktörer som t.ex. http://www.interhome.se när vi åkt i alperna och i italien. De var väldigt hjälpsamma över telefon, något vi inte upplevt innan!
Användarvisningsbild
Stefan1976
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2019-04-22/19:07

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Olof Eriksson » 2019-04-24/10:02

Stefan1976 skrev:Ville bara lägga till att jag och frugan även blivit brända. Men vi har haft bra erfarenheter från andra aktörer som t.ex. http://www.interhome.se när vi åkt i alperna och i italien. De var väldigt hjälpsamma över telefon, något vi inte upplevt innan!


På vilket sätt har du blivit bränd? Jag ser gärna att man utvecklar kritik mot ett företag av två skäl. Det ena är att vi vill ju veta hur du gjort och dra lärdom. av det. Det andra skälet är att se om du har fog för det du skriver. För det är så många som klagar på forum och på FB på produkter och företag. Och sen visar det sig att det är personen i fråga som inte gjort eller läst rätt.

Nu misstror jag inte dej i detta fall. Då det har blivit fel för flera personer. Men likväl det är bra att veta vad som hände dej och hur Booking.com skötte det hela.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Max Mad » 2019-04-24/10:45

Olof Eriksson skrev:
Stefan1976 skrev:Ville bara lägga till att jag och frugan även blivit brända. Men vi har haft bra erfarenheter från andra aktörer som t.ex. http://www.interhome.se när vi åkt i alperna och i italien. De var väldigt hjälpsamma över telefon, något vi inte upplevt innan!


På vilket sätt har du blivit bränd? Jag ser gärna att man utvecklar kritik mot ett företag av två skäl. Det ena är att vi vill ju veta hur du gjort och dra lärdom. av det. Det andra skälet är att se om du har fog för det du skriver. För det är så många som klagar på forum och på FB på produkter och företag. Och sen visar det sig att det är personen i fråga som inte gjort eller läst rätt.

Nu misstror jag inte dej i detta fall. Då det har blivit fel för flera personer. Men likväl det är bra att veta vad som hände dej och hur Booking.com skötte det hela.
Jag är också intresserad av att få veta på vilket sätt du fått problem. Jag har säkert bokat ett hundratal gånger men inte haft några allvarliga problem, och i de fall det faktiskt varit problem, har booking.com löst det snabbt och smidigt.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav F800åkare » 2019-04-24/12:44

Kollade med hotels.com och booking.com.
Hotels.com hävdar att priset på det boende jag hade i lördags var med rabatt 895kr, nedsatt från 1149kr/natt.
Booking.com anger just nu pris på 995kr.

Ringde hotellet och det var 795kr/natt ordinarie pris och med smc rabatt 716kr.

Tjänsterna kan vara bra för att se vilka hotel som finns på en ort och sen ringa direkt till hotellet istället. Men jag ser inget mervärde som gör att jag vill betala extra för att boka via mellanhand, man kan ju bara köra google och namn på orten och hotell så får man upp alla.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-24/12:47

Då är vi minst två, som tänker i samma banor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Max Mad » 2019-04-24/12:51

F800åkare skrev:Tjänsterna kan vara bra för att se vilka hotel som finns på en ort och sen ringa direkt till hotellet istället. Men jag ser inget mervärde som gör att jag vill betala extra för att boka via mellanhand, man kan ju bara köra google och namn på orten och hotell så får man upp alla.
Sant, det är en teknik jag själv använt mig av på senare tid :). Kan ju också lägga till att Booking.com skryter med att det inte innebär några boknings eller kreditkortsavgifter genom att använda sig av deras tjänster, men vad dom inte berättar är att hotellet får betala 10 % till Booking.com på priset som anges på bokningssajten, och dom pengarna skall ju tas från någonstans :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-24/13:18

Som sagt: "Det finns inga gratisluncher." Företaget levererar en tjänst, och någonstans måste någon betala för den. Som regel blir det hotellkunden i slutändan.
Således är det föga underligt, att om man ringer hotellet och bokar, kan man få ett bättre pris än på såväl booking.com och liknande tjänster som på hotellets egen hemsida! Det sistnämnda har jag varit med om mer än en gång - och det förstnämnda kommer sig naturligtvis av, att hotellet inte behöver betala något till bokningsföretaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Max Mad » 2019-04-24/13:30

Bror Gårdelöf skrev:Som sagt: "Det finns inga gratisluncher." Företaget levererar en tjänst, och någonstans måste någon betala för den. Som regel blir det hotellkunden i slutändan.
Således är det föga underligt, att om man ringer hotellet och bokar, kan man få ett bättre pris än på såväl booking.com och liknande tjänster som på hotellets egen hemsida! Det sistnämnda har jag varit med om mer än en gång - och det förstnämnda kommer sig naturligtvis av, att hotellet inte behöver betala något till bokningsföretaget.
Så sant som det är sagt, men Booking.com (och liknande tjänster, skall nämnas) har en fördel: Det är förbenat bekvämt att nyttja dessa och man slipper att planera så mycket i förväg, utan när man tycker att det börjar att knyta ihop sig, är det väldigt enkelt att hitta boende för natten. Men, vilket konstaterats ett flertal gånger; Bekvämligheten kommer med ett pris :mrgreen:. Och det har visat sig att jag, med stigande ålder, har blivit väääldigt bekväm av mig :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Booking.com i SVT plus

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-04-24/17:11

Att vara bekväm är bra :D
Använder alltid booking.com.

Trivago kommer jag dock aldrig använda pga deras eviga reklam...
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst