Gäller en R1150R Justerade ventilspelet för en tid sedan utan att stöta på patrull. Knappt någon justering behövde göras så det kan sägas ha varit mer en kontroll.
Nu har jag dock klantat till det med spjällhussynkningen, det var egentligen inga stora problem med motorgången innan jag dabbade mig. Jag har läst på varhelst jag hittat information, men det är mycket information som är motsägelsefull. Gemensamt för de beskrivna tillvägagångssätten är dock att det målas upp som en baggis att skruva lite på bronsskruvarna för tomgångsinställningen och sen vrida lite för att justera balansen vid gaspådrag. Problemet jag har är dock att nålen inte rör sig.
Mitt misstag var att jag vred till lite, lite på höger spjällhusjusterare och sen började motorn hosta och bete sig helruffigt.
Nu går det inte att justera tomgången heller, för inget händer hur mycket jag än skruvar. Nålen på min Twinmax rör sig inte alls. Enligt instruktionerna har jag lossat på låsmuttern på höger spjällhus och på choken och vid gashandtaget, men inte rört någonting vid vänster spjällhus förutom bronsmuttern då.
Tomgången är helkass nu och här kommer nog en viktig ledtråd (jag förstår bara inte hur den ska tolkas) när jag släpper gasen eller "choken" sjunker tomgången ner mot noll och motorn dör. Att vrida ut bronsskruvarna ökar som sagt inte tomgången.
Inte heller vid gaspådrag tycker jag att några justeringar på spjällhuset hjälper. Nålen visar till vänster om nollan på Twinmaxen och då ska man enligt min källa vrida höger spjällhus justerskruv motsols för att flytta nålen till höger. Jag har vridit säkert ett drygt varv utan nån påverkan på nålen! Konstigt nog verkar motorn gå bättre kring 2500 varv än vid tomgång.
Ska jag släppa på vänster spjällhus låsmutter trots att jag sett på flera ställen att den behöver man inte röra?
Kort sagt, jag har skruvat bort mig här och begriper inte hur parametrarna hänger ihop. Finns det nån göteborgare som gjort detta och har tid att ta en titt får ni jättegärna höra av er.