Motorljudsrassel på 800 GS -11

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Rogge » 2017-09-15/22:15

Måsta bara få lufta mina tankar en del, tycker efter ca 800 mil att paralelltvinnen tickar och har ett rasslande ljud på vissa varvtal som inte riktigt passar in på en MC. Är dessa motorer på detta vis.....???
Kan tänka mig att en v-twin från Honda har ett betydligt skönare och tryggare ljud......
Rätta mig om jag har fel.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Niclas88 » 2017-09-16/15:30

Hejsan. Min 800gs -09 skramlar oxå. Speciellt när man startar motorn. Då rasslar det till i nån sekund.
Niclas88
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2017-09-16/15:24
Ort: Järna

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Rogge » 2017-09-16/15:45

Ingen.....????
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav MrAnderz » 2017-09-16/20:57

Jupp, vad jag förstått är detta en livlig motor. Min 2017 med 350 mil på mätaren tickar en del märkbart också, gjort så sedan ny.

Lite värre ljud blir det också utan intryckt koppling.

Det är en Rotax motor som är i princip skottsäker och allt oväsen (skönsång för vissa) är en liten bieffekt.

Jag har provlyssnat ett dryga 10-tal andra 800 gs i nuläget. Vissa lät mer än min, vissa mindre, allt dock marginellt.

Googlat runt en del, Rotax tillverkar en hel del olika motortyper, bland annat till scooters och flygplan.

Vet inte om du blev klokare av detta men visst tystnar den en del vid belastning?
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Rogge » 2017-09-16/23:08

Tack för alla svar, då känns det betryggande. Dessa tvinnar har en del hyss för sig vad det gäller ljud, är inte orolig men vill bara få det hela bekräftat. LITAR trots allt 100% på ROTAX....!!!!
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav nordicbiker » 2017-10-17/06:27

Tyvärr är 800 motorn inte så skottsäkert alls...

Köpte för några år sedan en demo 800gs med 75mil på mättaren. Garanti kvar. Märkte ganska snabbt att det låter lite konstigt i motorn, jämfört med andra 800. Sökte på webben och hittade flera andra med samma problem: glapp i pistongerna i cylindern! Detta beror på (enligt en www inlägg) att motorns slag i relation till vevstakarna är ganska långt och därför kan kolverna slita på cylindern. Och exakt detta visade sig, när BMW efter sex månaders diskussion äntligen plockade isär motorn: stora märken i både cylinderna!

BMWs förklaring: motorn ska noga köras varmt inban den belastas hård. Och detta händer tyvärr inte med demohojarna...! :-(

Det blev motorbyte på garanti, bara för att få oljeläckage tre månader senare. Då byte jag till en KTM 990.
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Roger Gross » 2017-10-17/07:12

Det problem Nordicbiker beskriver fanns på de allra första årgångarna av F-twinnen. Sedan flera år är problemet löst genom att kolvens yttersidor har en grafitbeläggning som förhindrar metallisk kontakt mellan kolv och cylindervägg. Det kan inte nog tydligt påpekas behovet av varmkörning innan en motor belastas - detta gäller alla kolvmotorer. Inte stillastående tomgångskörning utan cirka en mils körning med låg belastning.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Rogge » 2017-12-09/15:11

Hej igen, man kan undra vad det kärvande ljudet är när man precis startar upp motorn och låter någon sekun för att sedan försvinna helt.....???....endast helt kall motor.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Olof Eriksson » 2017-12-09/15:20

Rogge skrev:Hej igen, man kan undra vad det kärvande ljudet är när man precis startar upp motorn och låter någon sekun för att sedan försvinna helt.....???....endast helt kall motor.


Har samma på min fd F800 GS -13 som har gått 5300 mil. Samt min R1200 GSa -17 som gått 720 mil. SKulle gissa att oljetrycket inte kommit upp rätt och därav motor skrammel. Men vi har tur, i detta forum finns dom som vet och inte som jag tror. Så snart skall du se att Håkan loggar in. Då får vi svaret serverat på en navkappsel.....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Håkan » 2017-12-09/16:02

Hej.
Många modeller har hydraulisk kamkedjesträckare. Det innebär att det kan slammra till lite just i startögonblicket när oljetrycket är obefintligt/lågt.
Tror jag... ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-09/22:45

Håkan,
är det så att det ALLTID skramlar i BMW-motor med hydraulisk kamkedjespännare? Visst, min AUDI kan skramla vid start efter en längre tids stillestånd. Jag har trott att det är bristande oljetryck som ligger bakom, så att ventilstyrningen är i olag.
Men jag håller nu på med en KTM. Jag planerar för kamaxelbyte och känner mig tvungen att försöka begripa mig på KTM:ens hydrauliska kamkedjesträckare. Just nu tror jag att det finns en mekanisk spärr, som på något sätt skall gå in, då oljetrycket inte finns där. Den borde alltså inte kunna skramla/rassla?

Du eller någon annan kanske vet om BMW-motorerna är konstruerade utan skydd för lågt oljetryck i kamkedjesträckaren? Om skydd saknas, så får man väl lära sig känna igen ljudet och ta det som ett lika normalt ljud som avgasljudet!
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Håkan » 2017-12-10/09:26

Hej Allan.
Jag har sett nån konstruktion med en mekanisk spärr i hydrauliska kamkedjesträckare, har för mig det var K1100, men i detalj hur det ser ut på varje BMW modell vet jag inte. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Inge K. » 2017-12-10/10:12

Håkan skrev:Hej Allan.
Jag har sett nån konstruktion med en mekanisk spärr i hydrauliska kamkedjesträckare, har för mig det var K1100,


Hei.

Jeg kan legge til at alle tidlige K modeller (K1, K75, K100, K1100) har mekanisk retursperre på kamkjedestrammeren.
K75 modellen har en sperremekanisme som er ulik de øvrige.
På K1200 modellene er sperremekanismen fjernet.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Rogge » 2017-12-11/14:36

Skönt att höra, parallell-twinnen har lite hyss för sig med sina ljud. Tack för all info..........
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-11/16:18

Det finns mycket på nätet för den som vill förstå vad som försiggår inuti den motor, som man har därnere mellan knäna. T.ex. på f800riders.org:

Unfortunately, there are some technical problems with that quote about cam chains. First, chains do not "stretch." This is urban myth. What does happen is the pins and/or the holes they live in wear, allowing the total measured length of the chain to increase until it is beyond spec and therefore out of "reach" for the guides and tensioner. This is not just a picky academic correction, because it kinda pulls the rug out from under the hot chain slack theory.

Second, there is no ratchet mechanism in our tensioners. They consist of a hydraulic piston with a check valve, a spring, and the retaining cap screw. They rely on engine oil pressure to fill the piston and chain motion to pump it up (a common misconception being that oil pressure by itself tensions the chain).

There is another super-long thread on ADVrider about the tensioner and Joel Wisman -- who has forgotten more about F800s than I'll ever learn -- explains it nicely (of course I can't find it right now). In short, the tensioner will allow oil to bleed out after the engine is shut down and when you restart it takes not just resumption of oil pressure to quiet things down, but also a few oscillations of the chain to pump up the hydraulic pressure in the tensioner. He says it is normal for this to take as long as two seconds and urges us not to run the engine above idle speed during that time.

Bottom line: up to two seconds of cam chain rattle on a hot start is not in and of itself cause for concern. But cam chain rattle at idle after those two seconds means it's time to replace either the tensioner, the guides, the chain, or all three, to avoid very expensive damage.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Rogge » 2017-12-11/20:28

Tyvärr Allan är jag dålig på Engelska, begriper ingenting av denna text med teknik......någon som kan/vill översätta lite allmänt.....????
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Håkan » 2017-12-11/20:42

Ett tips är "Google Översätt". https://translate.google.se/?hl=sv

Då blir det så här:

Tyvärr finns det några tekniska problem med det citatet om kedjor. För det första sträcker kedjorna inte ". Detta är urban myt. Vad som händer är stiften och / eller hålen de bor i slitage, så att den totala uppmätta längden på kedjan ökar tills den är bortom specifik och därmed inte "nå" för styrningarna och spännaren. Det här är inte bara en noggrann akademisk korrigering, för det är ganska bra att dra i mattan från under den heta kedjelagte teorin.

För det andra finns det ingen spärrmekanism i våra spännare. De består av en hydraulisk kolv med en backventil, en fjäder och spärrskruven. De är beroende av motoroljetryck för att fylla kolven och kedjebevakningen för att pumpa upp den (en vanlig missuppfattning är att oljetrycket i sig spänner kedjan).

Det finns en annan superlång tråd på ADVrider om spännaren och Joel Wisman - som har glömt mer om F800s än jag någonsin lär mig - förklarar det snyggt (det kan jag inte hitta det just nu). Kort sagt kan spännaren låta olja blöda ut när motorn är stängd och när du startar om tar det inte bara återupptagning av oljetryck på tysta saker, utan också några svängningar i kedjan för att pumpa upp det hydrauliska trycket i spännare. Han säger att det är normalt att detta tar så lång tid som två sekunder och uppmanar oss att inte köra motorn över tomgångshastigheten under den tiden.

Bottenlinjen: upp till två sekunder av kamkedjematta i en varm start är inte i sig själva orsakande oro. Men kamkedja rattle vid tomgång efter de två sekunderna betyder det dags att ersätta antingen spännaren, guiderna, kedjan eller alla tre för att undvika mycket dyr skada.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-11/22:24

Rogge skrev:Hej igen, man kan undra vad det kärvande ljudet är när man precis startar upp motorn och låter någon sekun för att sedan försvinna helt.....???....endast helt kall motor.

Som jag förstår utifrån vad som förklarats i den Amerikanska tråden, som jag refererade till, så är det ljud du beskriver ett helt normalt ljud. Det skall dock försvinna efter ett par sekunder, annars är det vajsing på kamaxeldrivningen.

Efter vad jag förstått, så fungerar det såhär: Kamkedjespännaren är helt hydraulisk. Den får oljeförsörjning från motorns smörjoljekrets. Trycket pumpas upp med hjälp av de ryck i kamkedjan som kommer från tändpulserna. Upparbetat tryck hålls sedan uppe med hjälp av en backventil. Det finns alltså inget mekanik för att hålla kamkedjespänningen uppe efter det att motorn stannat, utan det hänger helt på att inte backventilen läcker. Sannolikt kan backventilens täthet variera mellan olika motorindivider. Det betyder att trycket i kedjespännaren kan falla olika fort för olika motorer. Då kan det rassla olika mycket beroende på hur mycket trycket hunnit sjunka medan motorn stått stilla. Kamkedjan är då slack. Ju mer sliten ju mer slack. Vid start av motorn kommer då kedjan att fladdra lite och kamaxeln kommer inte att rotera helt i takt med vevaxeln. Det är alltså lite oreda och rassel uppstår. Rasslet skall dock, enligt vad som påstås i tråden, inte hålla på i mer än ett par sekunder.
(Rätta mig om jag har fel!)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Rogge » 2017-12-11/23:26

OK, tack återigen för all info......väldigt bra med detta BMW-forum.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-13/19:30

Roger Gross skrev: Det kan inte nog tydligt påpekas behovet av varmkörning innan en motor belastas - detta gäller alla kolvmotorer. Inte stillastående tomgångskörning utan cirka en mils körning med låg belastning.
Mvh,
Roger G

Jag spinner vidare med lite OT:
Vad är det som gäller, när man skall väcka upp smörjsystemet. Rimligen bör man inte belasta motorn innan alla smörjställen fått flödande olja.
(Jag minns att när Hondorna kom i slutet på 60-talet, så höll motorerna avsevärt längre om man varmkörde på förhöjd tomgång (3000-4000 rpm), innan man körde iväg. I efterhand har jag läst att i en CB450 Black Bomber behövdes 43 sekunder för att pumpa upp oljan till toppen.)
Senast redigerad av Allan Ericsson 2017-12-14/07:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Lars Westman » 2017-12-13/22:20

Allan Ericsson skrev:
Roger Gross skrev: Det kan inte nog tydligt påpekas behovet av varmkörning innan en motor belastas - detta gäller alla kolvmotorer. Inte stillastående tomgångskörning utan cirka en mils körning med låg belastning.
Mvh,
Roger G

Jag spinner vidare med lite OT:
Vad är det som gäller när man skall väcka upp smörjsystemet. Rimligen bör man inte belasta motorn innan alla smörjställen fått flödande olja.
(Jag minns att när Hondorna kom i slutet på 60-talet, så höll motorerna avsevärt längre om man varmkörde på hög tomgång innan man körde iväg. I efterhand har jag läst att i en CB450 Black Bomber behövdes 43 sekunder för att pumpa upp oljan till toppen.)


Jag tror vi återanvänder den här tråden för den frågan: http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=218&t=4387
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Motorljudsrassel på 800 GS -11

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-14/08:40

Den föreslagna tråden innehöll mycket om hur man lämpligen tar sig upp till någon sorts fortfarighetstillstånd (rätta temperaturer överallt, rätt oljeflöde, rätt ......).

Men det var så att mina tankar löpte vidare utifrån det här med kamkedjerassel direkt vid start. Tydligen finns det oljeförsörjning till den hydrauliska kamkedjespännaren ganska direkt efter att vevaxeln börjat snurra. Två sekunder= 25 rotationen av kamaxeln vid 1500 rpm och kamaxelspännaren är fylld med olja. Betyder det att det också finns försörjning uppe i toppen, där det väl är mest kritiskt på grund av höga yttryck och låg hastighet mellan glidytorna? Eller skall jag vänta ett antal sekunder till, innan jag lägger på lite last (ökat varvtal på kamaxeln och ökat cylindertryck)? (Jag har nu, när jag skriver detta, ingen koll på den faktiska konstruktionen av ventilstyrningsmekanismen.) Och: En boxermotor har väl en fördel av att ventilmekanisken inte sitter så högt upp från oljetråget?

Mitt startscenario för F800:
1. När kamkedjan slutat rassla, så finns sannolikt oljeflöde även uppe i toppen. = OK. Motorn smörjs åtminstone på minsta nödvändiga sätt.
2. Nu är det dags att börja värma upp motorn genom att lägga på lite lagom mycket last. Med tanke på de korta vevstakarna, så gör jag det extra omsorgsfullt. (Kortare vevstakar ger högre sidokrafter mellan kolv och cylindervägg. Det lär dock finns en väl genomarbetad tanke bakom valet av vevstakslängd.)
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst