Fredric Fredricson skrev:Såvitt jag vet finns det inget organiserat, ännu, men det pratas lite här och där. Verkar kul. Vi får se.
En film: https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
Såvitt man kan se hänger dom inte ut, förmodligen för att dom helt enkelt inte hinner med.
Då får man välja en hoj som klarar att luta mycket utan att ta, dvs smal nertill och fotpinnarna högt upp. Raka motsatsen till GS alltså.
Jag har sett en film där en snubbe låser bakhjulet och sladdar runt konerna, mycket manligt men tyvärr har jag tappat bort länken.
Personligen skulle jag gärna prova på men risken att åka i backen gör att jag tvekar. Gymkhana med motorcykel körs på tid och ramlar man är det bara att hoppa upp igen och fortsätta, så länge det går vill säga.
/Fredric
Edit: Hittade en annan film som diskuterar vilka hojar som används: https://www.youtube.com/watch?v=sal4fZxfeX8
OMG !!!Fredric Fredricson skrev:Såvitt jag vet finns det inget organiserat, ännu, men det pratas lite här och där. Verkar kul. Vi får se.
En film: https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
Fredric Fredricson skrev:Såvitt jag vet finns det inget organiserat, ännu, men det pratas lite här och där. Verkar kul. Vi får se.
En film: https://www.youtube.com/watch?v=fXWVYtsf43Y
Kovlingen skrev:Här blir det "ingenting in" . Kan inte fatta att detta skulle vara roligt
Lika roligt som att åka omkring i lerdiken i skogen
Nää allt under 90 - 100 km på kurviga asfaltvägar är bara träligt , tycker jag
BrooklynS skrev:Fast GS klarar ju av att luta mycket pga hög markfrigång... så länge man inte har tokmjuk fjädring är nog inte hojen begränsningen - dessutom svänger den tvärt.
Kovlingen skrev:Här blir det "ingenting in" . Kan inte fatta att detta skulle vara roligt
Lika roligt som att åka omkring i lerdiken i skogen
Nää allt under 90 - 100 km på kurviga asfaltvägar är bara träligt , tycker jag
Allan Ericsson skrev:Jag som kan kan göra om hur många gånger som helst har titta på filmsnutten flera gånger nu och kommit fram till att den som är snabbast inte visar det minsta tecken till att hålla cykeln upprätt och luta överkroppen inåt. Nej, jag tycker att han kör med ”cross/enduro-teknik”, dvs. han trycker ner cykeln vid ingången till svängen för att sedan successivt låta cykeln komma upp igen (”Drücken”). Önsketänkande kanske men jag tycker mig känna igen tekniken som en möjlig teknik vid serpentinkörning på trånga vägar.
Allan Ericsson skrev:Vid ingången till en högerkurva, så sätter man sig långt fram på dynan och trycker ner höger styrhandtag, så att cykeln lutar marken mer än vad jag som förare gör. Sedan driver man på samtidigt som man låter cykeln resa sig.
Thomas Stadin skrev:OK, du kommer till en kurva och vinklar ner tills fotpinnen är nära att ta i. Det visar sig att det är grus i kurvan och hjulet släpper. Då kommer mc:n att luta mer. Hur gör du nu?
Eftersom du redan vinklat ner maximalt har du inga marginaler kvar. hade du däremot förflyttat tyngdpunkten inför kurvan hade du haft marginalerna på din sida. Dessutom hade du varit tvungen att sitta välförankrad i hojen. Det behöver man inte om man bara sitter rakt i sadeln. Däremot överraskas man när släppet kommer och man kraschar.
BrooklynS skrev:Dessutom tillkommer med BMW boxer ett annat fenomen på branta serpentinvägar: cylindern tar i innan fotpinnarna gör det...
Fredric Fredricson skrev:BrooklynS skrev:Dessutom tillkommer med BMW boxer ett annat fenomen på branta serpentinvägar: cylindern tar i innan fotpinnarna gör det...
Jag vet inte hur det är med GSar men på min R1100S tog fotpinnarna i långt innan cylindrarna. Men det är klart att om man sätter upp byggnadsställningar runt cylindrarna, som en del gör, så förändras ju ekvationen en smula.
/Fredric
Fredric Fredricson skrev:BrooklynS skrev:Dessutom tillkommer med BMW boxer ett annat fenomen på branta serpentinvägar: cylindern tar i innan fotpinnarna gör det...
Jag vet inte hur det är med GSar men på min R1100S tog fotpinnarna i långt innan cylindrarna. Men det är klart att om man sätter upp byggnadsställningar runt cylindrarna, som en del gör, så förändras ju ekvationen en smula.
/Fredric
Thomas Stadin skrev:Allan Ericsson skrev:Vid ingången till en högerkurva, så sätter man sig långt fram på dynan och trycker ner höger styrhandtag, så att cykeln lutar marken mer än vad jag som förare gör. Sedan driver man på samtidigt som man låter cykeln resa sig.
OK, du kommer till en kurva och vinklar ner tills fotpinnen är nära att ta i. Det visar sig att det är grus i kurvan och hjulet släpper. Då kommer mc:n att luta mer. Hur gör du nu?
Eftersom du redan vinklat ner maximalt har du inga marginaler kvar. hade du däremot förflyttat tyngdpunkten inför kurvan hade du haft marginalerna på din sida. Dessutom hade du varit tvungen att sitta välförankrad i hojen. Det behöver man inte om man bara sitter rakt i sadeln. Däremot överraskas man när släppet kommer och man kraschar.
Allan Ericsson skrev: Kan jag få lite mothugg?
Kovlingen skrev:Allan Ericsson skrev: Kan jag få lite mothugg?
Nja jag vet inte om det är mothugg utan kanske mer en fundering .
Är det inte säkrare att köra med stor framförhållning ang. kurvtagning ?
Varför måste köra så att man ligger på gränsen på vad man själv och
hojen klarar av . Det går väl lite fort ibland men utan knäskrap och
att fotpinnar eller cylinderskydd tar i backen .
Det går alltid att planera rutter men inte det som kan dyka upp efter vägen .
Vid körning i "pyrrarna" så fanns det ofta sand och sten på vägen som
hade kommit ner ifrån bergssidor och det gäller att inte bli överraskad .
Spelar nog ingen roll hur många KNIX man besökt utan att enbart vara
medveten om vad som kan hända om man inte planerar rätt i både
långt och kort .
"Bättre bortkommen och omkörd , än omkommen och bortkörd"
Kovlingen skrev:Allan Ericsson skrev: Kan jag få lite mothugg?
Vid körning i "pyrrarna" så fanns det ofta sand och sten på vägen som
hade kommit ner ifrån bergssidor och det gäller att inte bli överraskad .
Spelar nog ingen roll hur många KNIX man besökt utan att enbart vara
medveten om vad som kan hända om man inte planerar rätt i både
långt och kort .
"Bättre bortkommen och omkörd , än omkommen och bortkörd"
Bror Gårdelöf skrev:I När jag genom åren fått frågan, vad som är mitt mål i livet,
Kovlingen skrev:Där är det nog ett krav att ladda hårt och hoppas på det bästa (om man vill förbi )
Bror Gårdelöf skrev:Den enda gång, som denna princip inte varit tillfredsställande, var, när jag för ett par år sedan körde runt Gorge du Verdon. Då rörde det sig inte heller om hårnålar utan mer eller mindre snäva och skymda kurvor. Vid ett par tillfällen mötte jag hojåkare, som kom i för mig närmast ofattbar fart runt den skymda kurvan, och då blev det lite snävt mellan oss, eftersom jag låg långt ute till vänster. Men det small aldrig.
Allan Ericsson skrev:Bror Gårdelöf skrev:Den enda gång, som denna princip inte varit tillfredsställande, var, när jag för ett par år sedan körde runt Gorge du Verdon. Då rörde det sig inte heller om hårnålar utan mer eller mindre snäva och skymda kurvor. Vid ett par tillfällen mötte jag hojåkare, som kom i för mig närmast ofattbar fart runt den skymda kurvan, och då blev det lite snävt mellan oss, eftersom jag låg långt ute till vänster. Men det small aldrig.
Bror,
När jag såg Motorcycle Gymkhana, så tänkte jag på sådana situationer, som du nämner, dvs. smal väg med dålig sikt genom kurvorna och högt trafikflöde. Bakomvarande trafik trycker på och det finns ingen möjlighet att släppa förbi. Hur skall jag hantera detta?
Gymkhana-träning kanske skulle hjälpa mig att köra som om jag kör på en utlagd räls på den egna väghalvan och med ordentlig marginal mot den andra väghalvan. Jag litar då på att mötande trafik inte avviker alltför mycket från regeln att alltid håller sig på sin väghalva. Jag koncentrerar mig istället på att hantera det som försiggår på den egna väghalvan. Gymkhana-kunnandet medför att jag inte behöver titta så djupt in i kurvorna utan jag är säker på att hålla mitt spår in i det okända, som finns strax framför mig.
Mothugg?
1. Stopp i trafiken: Jag måste kunna stanna inom det vägavsnitt som jag ser och jag ser längre om jag håller ut.
Bror Gårdelöf skrev:[Snacka om lätt fordon, låg tyngdpunkt och mer gummi mot asfalten!
Thomas Stadin skrev:Det man lär sig på KNIX är väl genomtänkt och bör tillämpas i trafiken
Allan Ericsson skrev: Lotus Seven (Caterham?)= Lågt placerat förarsäte= ingen sikt genom kurvorna. => Vilken körteknik tillämpas?
Kovlingen skrev:Är det inte säkrare att köra med stor framförhållning ang. kurvtagning ?
Fredric Fredricson skrev: .......man tränar på att köra nära gränsen för sin förmåga under kontrollerade former. /Fredric
Måns Ulveståhl skrev:Passar på att med ett ökänt svengelskt uttryck när vi ändå pratar om ämnet...
"It´s not the curves that kill you - it´s the fart"
Kovlingen skrev:Har du ingen asfalt på vägarna
Här i Norrland har vi jättelånga raksträckor å dom är belagda
Jo vi har ju vägrenarna förstås
OscarH skrev:Hur ser "kyrkan"-övningen ut? Är det något liknande en garage sväng?
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst