Någon som fått panik bakom styret?

Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-23/21:39

Som jag förstått så ingår panik (=att inte drabbas av panik) som ett begrepp i körutbildning. Det borde därför vara intressant att höra hur panik uppstår och hanteras IRL.
Finns det någon som kan berätta hur det känns att få panik, när man inser att man håller på att tappa kontrollen över körningen?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-23/21:42

JAG ! Jag jobbar på det mao. tränar bort det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-11-23/21:43

En "klassiker" er vel at man kommer for fort inn i en kurve og ikke tror på sine egne ferdigheter, stivner og kjører rett frem og til skogs.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-23/21:52

Odd Arne Kjørstad skrev:En "klassiker" er vel at man kommer for fort inn i en kurve og ikke tror på sine egne ferdigheter, stivner og kjører rett frem og til skogs.

Egen upplevelse? Om så är fallet: Vad hände i ditt huvud och hur redde du ut situationen?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-23/21:53

Kovlingen skrev:JAG ! Jag jobbar på det mao. tränar bort det .

Praktikfall?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-23/21:57

Odd Arne Kjørstad skrev:En "klassiker" er vel at man kommer for fort inn i en kurve og ikke tror på sine egne ferdigheter, stivner og kjører rett frem og til skogs.

Japp . Så är det , men jag har jobbat hårt på detta . Att hänga lite funkar skitbra .
I alla fall i mitt tempo :?
Vara på hugget är nyttigt för hjärtat ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-23/22:09

Jag har hittills aldrig drabbats av panik bakom vare sig styre eller ratt, men det är lätt att tänka sig in i problemet. Själv tänker jag dock inte i termen panik. Panisk skräck innebär, att man förlorar förmågan att tänka och agera rationellt.
Bland hojåkare i trafik är det nog rätt ovanligt. Däremot kan man överraskas av situationer, och då kan man agera irrationellt - helt enkelt för att man blivit överraskad.
Omvänt: Tänker man efter före, blir man inte överraskad (lika ofta). Då har man en plan, och då reder det upp sig.
Sedan finns förstås tillfällen, som är mycket svåra att vara förberedd på - som rådjuret eller älgen, som plötsligt bara finns där, alldeles för nära ens eget fordon. Säker är man aldrig - men man kan köra med det i åtanke. Det är för övrigt det dominerande skälet till, att jag helst inte kör i gryning, skymning eller mörker. Viltet är som regel rätt väl kamouflagefärgat - och kan inte trafikreglerna.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-23/22:25

Finns STORA paniken och den lilla . De större hände nog i min nya karriär som knutte 2009 .
Hade ingen större erfarenhet utan det var utbildning hela tiden :(
Har aldrig råkat ut för den stora , men småprylar som bara händer och är svår att träna på .
Jag är mej själv en skitstövel till lärare men det funkar , RAKA PUCKAR !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-23/22:49

Allan Ericsson skrev:
Kovlingen skrev:JAG ! Jag jobbar på det mao. tränar bort det .

Praktikfall?

En kurva som startar fint och efter halva nyper den . Nära hemmet .
NU har jag inga problem med den men minnet sitter kvar .
(en grussträng på asfaltkanten på våren :shock: )
Gick bra :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-23/23:08

Trådnamnet .
Det är väl inte många som kommer att medge det :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Fredric Fredricson » 2017-11-24/01:35

Det är inte alltid panik det handlar om. Jag tror det vanligaste problemet är s.k. blicklåsning när man fokuserar på det "farliga" och när man kör hoj med ryggraden hamnar man oftast där men tittar.

Jag råkade ut för det den första säsongen efter mitt "återfall". En klar sommardag ser jag en stackars grävling springa ut på vägen framför hojen. Vägen är nog minst åtta meter bred och ingen annan trafik i sikte men jag "lyckas" ändå köra rätt över grävlingen eftersom jag fokuserat på den.
Det var helt odramatiskt (för mig, inte för grävlingen) och jag hann aldrig bli rädd eller få panik men det var definitivt ett fall av s.k. blicklåsning. Jag tror att hade jag haft lite mer tid på mig att reagera hade jag kanske kunnat rädda situationen (för grävlingen) men ofta har man bara ett par sekunder på sig.

Idag tror jag inte situationen hade slutat på samma sätt, men säker kan man aldrig vara. Blicken är det viktigaste "instrumentet" vi har vid hojåkning och det finns ingen övning man gör på knix eller storbana där inte blicken är direkt eller indirekt inblandad.

/Fredric

PS. Jag tror inte "panik" är nåt man hinner få så ofta på en hoj. Det är nog vanligare att man "fryser" och slutar köra, eller i alla fall medvetet köra, hoj. Blicklåsning är en del av detta.
"Panik" är, för mig, när man börjar vidta åtgärder som är kontraproduktiva, som t.ex. bromsa i en kurva när man ser grus på vägen. Man har i det fallet i alla fall fattat ett beslut och vidtagit en medveten åtgärd, hur galen den än är.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-11-24/07:53

Allan Ericsson skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:En "klassiker" er vel at man kommer for fort inn i en kurve og ikke tror på sine egne ferdigheter, stivner og kjører rett frem og til skogs.

Egen upplevelse? Om så är fallet: Vad hände i ditt huvud och hur redde du ut situationen?


Ja, til dels, da jeg var fersk på MC. Huvudet och blikket var vel også rett frem, når jeg stivnet. Men jeg bremset og klarte og hent meg inn og gikk ikke til skogs. Selvfølgelig fordi farten var langt unna marginene, det var troen på egne ferdigheter som sviktet og egentlig ikke ferdighetene.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav ivan@p-1.se » 2017-11-24/08:44

Fredrik har (som vanligt) en helt rätt bild. Vi pratar inte om pank utan om att överlevnadsreaktionerna löser ut. Man brukar tala om 7 stadier innan olyckan är framme.
Tyvärr går det inte att träna bort helt men man kan lära sig att känna igen tecknen tidigare och också vidta åtgärder mot.
Att motverka detta och flytta fram tidpunkten när det drabbar, är det yttersta målet med kurser på stor bana.
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-24/08:58

Fredric Fredricson skrev: En klar sommardag ser jag en stackars grävling springa ut på vägen framför hojen. Vägen är nog minst åtta meter bred och ingen annan trafik i sikte men jag "lyckas" ändå köra rätt över grävlingen eftersom jag fokuserat på den.

Annorlunda uttryckt och tidigare skrivet: Du kör, dit Du tittar. Titta alltså inte på problemet, utan sök genast möjligheter att undvika det. Det är en träningssak - såväl mentalt som praktiskt.

(En avlägsen analogi berättade en motorsportintresserad kollega för tre decennier sedan. Under Indianapolis 500 - där det som bekant går undan rätt ordentligt - fick Jim Clark sladd och snurrade ett par varv. På en film ser man, hur han hela tiden är aktiv och "kör" bilen, medan den piruetterar. Den gången gick det bra - men så var han också en av världens absolut bästa förare under sin karriär.
Tyvärr gick det inte lika bra 1968 på Hockenheim, där Clark dog i en krasch under ett F2-lopp. Orsaken har enligt Wikipedia inte kunnat fastställas. Punktering? Något som skurit?)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-24/10:11

Det jag är ute efter är de alldeles egna upplevelserna och en liten berättelse om hur man reagerat och hanterat situationer såsom: "I ungdomligt oförstånd och kanske även med dumdristighet, så kör jag alldeles för fort. Helst plötsligt är mitt tänkta spår upptaget av något, t.ex. en traktor som kör ut på vägen. Jag inser min prekära situation. Gör jag inget så är det "tack och adjö"."
Det borde finnas ett antal minnen från sådana situationer som folk överlevt. De kanske kan berättas?
Mina tolkningar såhär långt:
Fredric bekräftar tesen att man skall välja vad man skall titta på: Var minns möjligheterna?
Odd framhåller att man inte skall ge upp utan att hela tiden försöka hantera situationen (i analogi med Jim Clark).

Så småningom kommer min egen berättelse.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-24/11:03

Mitt första inlägg skrev jag Panik men det kanske inte var rätt ord .
Jag blev stel eller kalls det frysning så att jag fick svårt att manövrera hojen .
Kan hända ibland nu också men i betydligt mindre av detta .
Nyper lite för hårt i styret skapar orörlighet .
Tränar hårt på att sitta lös och ledig med lite häng i kurvor och då
kommer inte detta fenomen .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Allan Ericsson » 2017-11-24/13:10

Kovlingen skrev:Mitt första inlägg skrev jag Panik men det kanske inte var rätt ord .
Jag blev stel eller kalls det frysning så att jag fick svårt att manövrera hojen .
Kan hända ibland nu också men i betydligt mindre av detta .
Nyper lite för hårt i styret skapar orörlighet .
Tränar hårt på att sitta lös och ledig med lite häng i kurvor och då
kommer inte detta fenomen .

Panik (?) medförde att du förberedde din kropp på att ta emot ”högenergivåld”. Du tycker nu(?) att du gjorde detta lite väl tidigt med tanke på att det fortfarande fanns tid för korrektiva åtgärder. (Jag tycker om mitt språk nu. :P )
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Kovlingen » 2017-11-24/13:22

Allan Ericsson skrev: (Jag tycker om mitt språk nu. :P )

Jo men ta inte i så jag måste slå upp orden på Wikipedia :mrgreen: :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Peter Nordlund » 2017-11-24/15:27

Jag kan inte riktigt säga att det var panik men det kanske är rätt ord, rädd som tusan blev jag.

Kom ifrån Rosenhill och tog en omväg hem (den bästa typen av väg)
Ensam på lite mycket kurvig asfaltsväg, för fort in i vänsterkurvan som kniper åt och jag kan eller törs inte lägga ner utan driver ut mot ytterkanten och en kanske decimeter hög asfaltkant ner till gruset, så jag bromsar och styr...
Allt går bra men jag vet på en millisekund att jag varit ouppmärksam och ofokuserad :roll:

Semester E45 nordöst om Sorsele mitt på dagen god sikt rak väg fart c.a 100 km/h 2 bilar framför som jag ser och har bred väg perfekt sikt som jag börjar köra om, är i ett flow och passerar dom i c.a 130-140 km/h
När jag går om den bakre bilen (dom ligger nära så jag kommer inte in mellan) så ser jag en Vägarbetsskylt för nära, den står max 10 meter ifrån där spränggruset börjar över båda körfälten...
så jag kör om och in på höger körfält och bromsar hårt, är kanske nere i 80-90 km/h när jag går in på gruset.
Försöker slappna av och vara mjuk i armarna och bromsar försiktigt och cykeln slingrar sig som en jäkla orm, även denna gång klarar jag mig utan att gå omkull.

på frågan hur det kändes, som jag minns det knyter det sig i magen eller snarare i skrevet, efteråt hjärtklappning och ett stigande obehag och samtidigt lycka över att ha klarat det, men mest skamsen.

Mitt ego får sig en redig törn både dessa gånger och även om det var flera år sedan skäms jag ännu över det :|
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Någon som fått panik bakom styret?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-11-24/16:47

Ditt första exempel är en bra illustration till tanklöshet och tur. Hade Du fått ett möte där, kunde det ha slutat mycket illa.

Ditt andra exempel är en bra illustration till principen att tänka efter före. När jag var pinfärsk hojåkare njöt jag av att snabbt kunna dra förbi bilköer, som ute på landsvägen av någon anledning körde mycket långsamt - ända tills jag vid ett tillfälle insåg, att orsaken till den långsamma kön var en traktor med ett eller två stora släp. Hade den traktorföraren svängt vänster vid "rätt" tillfälle, kunde jag ha råkat mycket illa ut, men det hände inte. Dock lärde det mig att i sådana lägen köra förbi köerna långsamt, när så var möjligt, för att när som helst kunna slinka in mellan två bilar i kön.

Båda exemplen är utmärkta för att lära av egna misstag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Säkerhet och utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster