Håkan skrev:Det har ju ryktats om mera hästkrafter i GS.
https://www.asphaltandrubber.com/rumors ... ve-timing/
Får se om den släpps till hösten.
Erik Nilsson skrev:De pratar om först till äventyrssegmentet. VFR är ju knappast en äventyrsmoppe
Bror Gårdelöf skrev:Erik Nilsson skrev:De pratar om först till äventyrssegmentet. VFR är ju knappast en äventyrsmoppe
Mja; artikeln påstod, att Ducati var först - knappast äventyrsmoppar de heller.
Bror Gårdelöf skrev:Jag har skrivit det förr - att en mycket erfaren mc-handlare konstaterar, att de flesta GS-åkare egentligen borde ha en RT eller RS, men kunden har alltid rätt.
Thomas Stadin skrev: Att RS eller RT med kort fjädringsväg och litet framhjul skulle vara bättre i det segmentet har jag svårt att tro.
Kovlingen skrev:Nog måste väl RS:en vara roligare att köra på asfalt oavsett beläggningens kvalitet .
Såå dåliga är väl inte hela vägnätet ?
Thomas Stadin skrev:Om jag däremot oftast körde solo, asfalten vore slät och kurvorna svepande så skulle jag föredra en snabbare hoj (men då är vi tillbaks till sporttouring som jag lämnade av exakt den anledningen - för snabbt och för farligt)
Kovlingen skrev:Jag är inte så säker på att jag skulle köra så mycket fortare om jag hade mycket mera motor
utan jag håller min "trivselfart" . Det som vore ett + skulle isf. vara vid omkörningar , men jag
brukar komma förbi ändå
Tänkte för några år sedan att jag skulle väl provköra en 1000rr men kom på bättre tankar
Roger Gross skrev: Bara en gissning som vår käre Kovlingen brukar skriva
Thomas Stadin skrev:Fjädringen är som sagt stötigare och på tjälskadade alpvägar blir det eländigt med passagerare och packning.
Bror Gårdelöf skrev:Thomas Stadin skrev:Fjädringen är som sagt stötigare och på tjälskadade alpvägar blir det eländigt med passagerare och packning.
Under en marsvecka i Dourodalen i norra Portugal 2016 hyrde kompisen och jag var sin R 1200 RT. Vägarna där var som regel fina = medium i ESA, men det blev soft ibland.
Däremot var de små orternas genomfarter ofta påtagligt buckliga - måhända för att tvinga bilisterna att ta det lugnt? Med ESA i läge soft flöt vi bekvämt genom dessa små orter. Glömde vi sedan att ändra, när vi kom ut på vägarna, blev det gungigt i 90 knyck - men en knapptryckning, åter till normal, fixade det.
BrooklynS skrev:Jag har vid ett flertal tillfällen provkört GS, eftersom jag enligt alla andra och även mig själv borde ha en då jag kör mycket på dåliga vägar och grus.
Döm om min förvåning då jag varje gång faller tillbaka på att den är tristare än min nuvarande 1200ST. Oavsett om det handlar om enkelkams-, dubbelkamsboxern eller LC så har den tristare karaktär, är trögare och har sämre vägkänsla. De extra 15 hk äts upp av de extra 40 kilona och det är väl bara 19" framhjulet och den längre fjädringsvägen som skulle tillföra något.
Det är synd, för jag tycker verkligen om GSA som koncept och jag kommer förmodligen att köpa en så småningom i alla fall...
Skickat från min G8231 via Tapatalk
Thomas Stadin skrev:I nästa Motorrad kommer förresten ett reportage om just mc-körning i Dourodalen.
Kovlingen skrev:Nog måste väl RS:en vara roligare att köra på asfalt oavsett beläggningens kvalitet .
Såå dåliga är väl inte hela vägnätet ?
Åsså är den såå mycket snyggare
Roger Gross skrev: ALPHA Racing hann före BMW Motorrad med ett patent på ett fiffigt sätt att styra motorns varvtal/effekt/vridmoment genom varierbart ventillyft. Så fiffigt att man slipper ha ett flödesstörande spjäll i insuget.
När nu den vägen är stängd för BMW ...
Bror Gårdelöf skrev:... de flesta GS-åkare egentligen borde ha en RT eller RS
Måns Ulveståhl skrev:R1200RS vann hela Motorrads "Alpklabbet " 2015 - King of the Mountain
Återgå till Generella frågor och tips - MC relaterat
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst