Boman skrev:Till min fråga:
Är det någon som hittat en växlingsteknik som funkar? Är det något annat man kan göra? Hur funkar det om man monterar "växelassistent" på hojen?
Thomas Stadin skrev:Två tips:
1) Se till att motoroljan är Motul 7100
2) Testa att "spänna upp" växelspaken med foten, dvs anlägg ett tryck under pedalen mot nästa växel redan innan du tänkt växla. När du sedan snabbt drar in kopplingen eller slår av på gasen som hastigast klickar nästa växel i.
Växelassistent gör växlingarna mjukare och framförallt då mellan 4-5-6 men där fungerar ju redan växlingarna bra på LC-motorn. Verkstaden rekommenderade mig att använda växelassistent som lägst from 3:an och uppåt och omvänt ner till trean.
Boman skrev:Thomas Stadin skrev:Två tips:
1) Se till att motoroljan är Motul 7100
2) Testa att "spänna upp" växelspaken med foten, dvs anlägg ett tryck under pedalen mot nästa växel redan innan du tänkt växla. När du sedan snabbt drar in kopplingen eller slår av på gasen som hastigast klickar nästa växel i.
Växelassistent gör växlingarna mjukare och framförallt då mellan 4-5-6 men där fungerar ju redan växlingarna bra på LC-motorn. Verkstaden rekommenderade mig att använda växelassistent som lägst from 3:an och uppåt och omvänt ner till trean.
Tack för tips. Jag har nog försökt att växla så som du beskriver i punkt 2 och kanske är det lite bättre men olika från gång till gång. Detta med oljan har jag inte testat men provar vid nästa oljebyte.
Tycker ändå detta är märkligt. En så pass beprövad och "dyr" motorcykel och att dom inte fått till växlingen bättre.
Tog en tur med min gamla R1100GS i veckan. Jag tycker nog det blir ett helt annat flyt med den gamla MC:n. Växlingarna går som "smör"...
Thomas Stadin skrev:Boman skrev:Thomas Stadin skrev:Två tips:
1) Se till att motoroljan är Motul 7100
2) Testa att "spänna upp" växelspaken med foten, dvs anlägg ett tryck under pedalen mot nästa växel redan innan du tänkt växla. När du sedan snabbt drar in kopplingen eller slår av på gasen som hastigast klickar nästa växel i.
Växelassistent gör växlingarna mjukare och framförallt då mellan 4-5-6 men där fungerar ju redan växlingarna bra på LC-motorn. Verkstaden rekommenderade mig att använda växelassistent som lägst from 3:an och uppåt och omvänt ner till trean.
Tack för tips. Jag har nog försökt att växla så som du beskriver i punkt 2 och kanske är det lite bättre men olika från gång till gång. Detta med oljan har jag inte testat men provar vid nästa oljebyte.
Tycker ändå detta är märkligt. En så pass beprövad och "dyr" motorcykel och att dom inte fått till växlingen bättre.
Tog en tur med min gamla R1100GS i veckan. Jag tycker nog det blir ett helt annat flyt med den gamla MC:n. Växlingarna går som "smör"...
Håller med, man kan tycka att en premium-mc från 2016 ska vara lättväxlad. Såvitt jag förstått har BMW jobbat med problemet och nu håller vi tummarna för att årsmodell 2017 blir bättre
Ett tips är att växla "tidigt", dvs växla redan i mellanregistret mellan de lägre växlarna 1-2-3.
Gandalf the moron skrev:Jag kan meddela att 2017 årsmodell är inte bättre och att Motuloljan inte hjälper ett dyft. Min här gått 90mil nu och jag testade att byta olja själv men ingen skillnad. Det är något mekaniskt fel på dom. Så här ska ingen motorcykel bete sig. Att det klonkar till när man lägger i 1ans växel är normalt men att det skrapar i växellådan när man växlar sig uppåt så låter det som en stenkross och man känner i foten hur det krapar. Skandal! Gick från KTM till en premium motorcykel men den känslan dog snabbt. Nu får man köra garantiracet med Bike Trollhättan igen på mc nr.2
Gandalf the moron skrev:Jag har läst era inlägg och tar till mig era råd men jag tycker inte man ska behöva använda en speciell teknik för att skiten ska gå att växla riktigt. Vad är det för något? 200 000kr för en motorcykel och växellådan är lika smidig som en kinesisk moped.
Ska jag åka runt på motorcykeln och hela tiden tänka på att man ska ha en "viss" teknik vid växling. Jag har kört motorcykel i snart 30år och kört både Japanska sporthojar, Custom hojar, Triumph, KTM 1190 men aldrig upplevt en dålig växellåda. Att växellådan klonkar när man lägger in 1:ans växel, det gör den på många hojar och det är helt okej. Jag lånade en BMW R1200GS Rally 2017 demohoj en heldag för att verkligen vara säker att det var en mc för mig och det var inga problem med den överhuvudtaget.
Visst, min har inte rullat många mil och den är rå i motorn men när jag rullar iväg med kall motor fungerar växlingen precis som Ni beskriver, som smör och det är inga problem att växla utan dom glider i hur fint som helst. Men när motorn blivit varm går det trögare och trögare för att sedan, jag vet inte hur jag ska beskriva det, skorrar-skrapar från 2 till 3ans växel där är det värst. Det är nästan som om man inte använder kopplingen och smäller i växlarna. Jag har iof Quickshiften på hojen men som jag aldrig använt utan växlar manuellt.
Jag ska ta era växlingsråd i beaktande och testa när vädret blivit lite bättre.
Jag läser dock på forumet att det är några som har fått tryckstången i kopplingen utbytt till en längre.
Det jag tycker är konstigt är att det fungerar att växla bra när motorn är kall för att sedan bli trögare/kärvare det får mig att tänka på att metallen värms upp och spelen minskar, kan det vara något sådant?
Jag ska inte spy galla här utan jag ville bara lyssna av om det var fler som upplever samma sak på årsmodell 2017 och har dom som Ni säger, uppdaterat växellådan till -17, hur var dom innan då?
Jag ska åka till handlaren där jag köpte hojen och höra vad dom har att säga.
Gandalf the moron skrev: Jag lånade en BMW R1200GS Rally 2017 demohoj en heldag för att verkligen vara säker att det var en mc för mig och det var inga problem med den överhuvudtaget.
Olof Eriksson skrev:Gandalf the moron Läser du på amerikanska forum så kör väldigt många på denna shell olja.
Roger Gross skrev:Olof Eriksson skrev:Gandalf the moron Läser du på amerikanska forum så kör väldigt många på denna shell olja.
VARFÖR skulle väl BMW Motorrad föreskriva en 5W-40 olja om en 10W-40 skulle fungera bättre !??
//Roger G
Du bör nog ställa frågan där då Roger. Jag nämde att jag läst många som kör sin GSA-LC i USA på denna Shell olja. Så googla å du ska finna.Roger Gross skrev:Olof Eriksson skrev:Gandalf the moron Läser du på amerikanska forum så kör väldigt många på denna shell olja.
VARFÖR skulle väl BMW Motorrad föreskriva en 5W-40 olja om en 10W-40 skulle fungera bättre !??
//Roger G
Gandalf the moron skrev:Alla andra oljor som har gjort att växellådan har upplevts som trögväxlad och skrapande har haft viskositetsindex 5w-40 förrutom Shell oljan jag testade och som funkade mycket tillfredsställande och som hade 10w-40.
Är det farligt att köra med 10W-40?
BrooklynS skrev:Oljenivån tycks ju också ha betydelse för växlingen... Trots BMW-s rekommendationer.
Bror Gårdelöf skrev:Jag grunnar på en sak: Om man lägger i ettan med motorn avstängd, sätter sig på hojen, kickar upp sidostödet, drar in kopplingen och trycker på startknappen, borde man ju slippa klonket helt! Eller missar jag något?
Vad jag minns, går det i alla fall att starta min hoj på det viset, även om jag praktiskt taget aldrig gör det, för K 1200 "Mk I" har något för BMW så okaraktäristiskt som en klonkfri växellåda!
(Sedan är det ju en annan sak, att det inte borde behövas på en modern hoj, men det är en annan diskussion.)
Nedväxling går väl ändå lättare med lite gas ("rev match")?CG Arvidsson skrev:Som sagt var, det handlar om växlingsteknik. Vid uppväxling, lätta en aning på gasen och bestämt växla upp. Vid nedväxling, ingen gas och bestämt växla ner. Vid nedväxling från tvåan till ettan bör det gå ganska sakta för att det ska bli bra. Den automatiska mellangasen sköter resten. Körde 5000mil med den förra RT:n och det funkade perfekt, den nya är ännu bättre. Vill inte vara utan detta system.
Thomas Stadin skrev:Det går att göra som du beskriver, men man belastar startmotorn hårdare.
Dessutom är det ju inte helt riskfritt att alltid starta med växeln i.
Gandalf the moron skrev:I juni ska jag till Normandie och det ser jag fram emot
Roger Gross skrev:Thomas Stadin skrev:Det går att göra som du beskriver, men man belastar startmotorn hårdare.
Dessutom är det ju inte helt riskfritt att alltid starta med växeln i.
Hej Thomas,
Vill du förklara för en som bor på landet VARFÖR startmotorn belastas hårdare vid start med ilagd växel och kopplingen indragen. Med växellådan frikopplad från motorn behöver ju inte startmotorn dra runt även växellådan!? Som jag ser det...
Mvh,
Roger
Thomas Stadin skrev:OK, men det var ju just det att kopplingen i oljebad inte frikopplar som den ska och jag tror att det är så även ute på landet
Detta är speciellt tydligt då mc:n stått en stund. Ni med mc som har koppling i oljebad, prova att rulla motorcykeln med avstängd KALL motor och växeln i med kopplingen indragen. Det kan behövas en ordentlig knuff innan lamellerna släpper.
Lägg sedan ur växeln och rulla igen. Känn skillnaden.
Startar man med växeln i och kopplingen indragen är det startmotorn som får göra extrajobbet med att få lamellerna att släppa.
Bror Gårdelöf skrev:OK. Då finns det alltså ett i alla fall begripligt skäl till att ge den där gasblippen, innan man lägger i ettan, om hojen har våtkoppling. Jag har hittills alltid undrat över, varför så många envisas med just den manövern med en nystartad, kall motor.
BrooklynS skrev:Växlingsassistenten sköter mellangasen.
Odd Arne Kjørstad skrev:Kan en vennlig sjel forklare meg problemet med at det klunkar når man legger inn 1. gear?
Trådstarter har et reelt problem som går utover generell misnøye med lyder fra gearveksling.
Men det stadige gnällande over lyder fra gearkasse, hva er problemet? Folk har kjørt til Ułan Bator og tilbake med disse lydene, og mange har kjørt hundretusenvis av kilometer med dette.
Bror Gårdelöf skrev:Jag har av förklarliga skäl inga problem med klonkande. Med K 1200 "Mk I" visade BMW, att även de kan bygga smidiga lådor. Varför de inte fortsatt med det är höljt i dunkel.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst