Tips på färdväg ToR Rumänien

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav rispalt » 2017-12-09/17:23

Hej,
Skulle vara tacksam om någon kan delge lite tips på vägar ner och kanske framförallt i Rumänien. Målet är Rumänien. I Rumänien vill jag snurra lite extra men självklart vill man åka bra väg ToR:)
Start i Stockholm. Tänker mig en tur på ca 3 veckor i Maj. Bor helst och oftast i tält. Flexibel på tid. Om någon har gpsrutt så är det toppen. Bra att kunna utgå från något:)

Mvh
Lars
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-09/19:42

Vi åkte till Rumänien i höstas.
Tog färjan från Karlskrona till Gdynia, men det funkar såklart lika bra med Nynäshamn-Gdansk.
Sedan åkte via Polen på mindre vägar, med ett besök på Auschwitz-Birkenau. Vidare via Tatrabergen in i Slovakien och så genom Ungern, för att komma in i Rumänien och Transsylvaniens nordvästra hörn.
Vi besökte bl a slottet Bran, och körde Transfagarasan (mycket trafik där, så körningen blev inte så inspirerande).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-12-09/21:32

Hej Lars!
Jag har kört en hel del i Rumänien och rekommenderar Dig att hålla Dig i Karpaterna från Timisoara mot den Moldaviska gränsen.
Du tänkte köra i maj och då är förmodligen den berömda vägen Transfagarasan (DN6) stängd. Den brukar öppna i slutet av juni. Den vägen är fantastisk och skall helst köras från norr till söder, exempelvis från Sibiu till Curtea de Arges. Sibiu är en fin stad att bo i. Öster om Sibiu finns en annan berömd väg Transalpin Road (DN67C). Går från Sebes ner till Novaci.
Öster om Sibiu ligger Sighisoara, staden där Dracula föddes. En av Europas bäst bevarade medeltidsstäder.
Söder om Sighisoara ligger byn Viscri efter en dålig grusväg. Berömd för sin tyska kyrka och ålderdomliga leverne.
SV om Brasov ligger Bran med slottet där Stokers film om Drakula spelades in. En formidabel turistfälla ...
Kör österut mot moldaviska gränsen, då kommer du in i Marmures, en gammal bergs/skogsbygd med intressanta vägar. Längs väg DN12 finner du staden Baile Tusnad. Det är staden där björnar kommer fram på kvällen och äter ur soptunnor!
Efter DN19, som går längs gränsfloden mot Moldavien finner Du en intressant kyrkogård vid Sapanta (norr Sighetu Marmatei).
Mitt råd är att Du köper en karta över Rumänien där natursköna vägar är utmärkta med grönt. Då kan Du välja fina vägar i Marmurien.
Vägen till Rumänien kan Du ta via Budapest-Arad-Sibiu. Hemvägen via Satumare-Tokai-Zakopane.
Trevlig resa!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Buster » 2017-12-09/21:50

Vad jag förstått så finns det ingen allemansrätt i Rumänien, men landets folk verkar vara naturälskande och man ser folk som grillar överallt, fricampar och massa massa... även mitt inne i Transfagarasan tex.
Sånt ser man ju tex inte utmed de italienska passen typ Stelvio.
Så även vad reglerna säger verkar ingen bry sig.

Vill du likväl hellre bo på campingar så finns även det en del.

Att säga emot L-E Holmberg kan vara dumt, han brukar ha koll.. men nog är väl Transfagarans nummer 7C?
(prefixet DN som vissa vägar heter motsvarar typ "landsväg" eller "nationell väg")
Några år sen man var där så saker kan ju ha ändrats.

Är man i området bör man ta Transfagarasan söderut och Transalpinan tillbaka mot norr... om de är öppna.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-12-09/22:05

Jo Buster, man kallar Transfagarasan mest 7C, men jag kollade eftersom jag är dålig på vägnummer. Och faktiskt den heter DN7C! Hur som helst är det en häftig väg om man slipper den värsta turisttrafiken.
Jag skall kolla en del vägar i västra Rumänien i år, söder Timisoara. Där finns också en del körning ...

När det gäller allemansrätten har jag upplevt samma som Du. Folk campar och eldar lite varstans. Om man är osäker kan man ju alltid fråga. Det brukar lösa sig.
Själv bor jag alltid på hotell, eftersom det finns massor av billiga o bra alternativ i Rumänien, Bulgarien, Moldavien och Ukraina. Finessen är att man på det sättet får i sig en stadig frukost på ett enkelt sätt ...
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Buster » 2017-12-09/22:11

Precis, DN6 vet jag inte vart den ligger...

Gällande TS grundfråga så kan jag inte ge några direkta vägval, men tycker alla vägar är krokiga där mellan Auschwitz och Rumänien... jag passade på att besöka isgrottan Dobšinská i Slovakien när jag skulle neråt för några år sen.
Klart mindre "turistisk" än den vid Saltzburg tex och betydligt mer sevärd!
...om man vill se is... för DET har de.
Och kör man här vid sidan av de stora vägarna är det både kuperat och krokigt.
Personligen lägger jag aldrig upp några direkta rutter, det får bli lite som det blir.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Stefan Cedergren » 2017-12-10/04:42

Vi var några skåningar som körde till Transylvanien i Rumänien i september. Transfagarasan är bara så helrätt! Jeremy Clarkson i Top Gear har klart för sig när han beskriver den:

“From above it looks like every great corner from every great race-track in the world has been knitted together to create one unbroken gray ribbon of automotive perfection!... this is better than the Stelvio. This is the best road in the world!!!”

Och jag är benägen att hålla med!!!

Här är bilder från vår utflykt, hoppas dom inspirerar:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... sept-2017/
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-12-10/08:13

Stefan Cedergren skrev:
Här är bilder från vår utflykt, hoppas dom inspirerar:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... sept-2017/


Fantastisk fin billedserie! Inspirerer absolutt!
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav rispalt » 2017-12-10/21:37

Tack!
Jag tillhör de som reser två gånger. I drömmen och sedan i verkligheten som alltid blir något annat. Ibland HELT annat. Verkar som att början på Maj kan vara väl tidigt? Jag ska sätta mig med karta under Julhelgen och botansisera lite! Ingen som har GPS spår?
mvh
Lars
rispalt
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 2015-06-26/18:11

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav tranicos » 2017-12-11/13:44

Rumänien, och framförallt Transsylvanien är lite av ett drömmål mig för. Har tyvärr inget att tillföra mer än ett stort lycka till! :D
tranicos
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2016-07-11/22:03

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav knutk » 2018-01-12/21:27

Stefan Cedergren skrev:......
Här är bilder från vår utflykt, hoppas dom inspirerar:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... sept-2017/


Mange flotte bilder. :)
Kjørte også til Romania i september, men benyttet ikke så mye tid i Polen og omegn.

Ditt referat gir meg lyst til å ta turen på nytt, og benytte mer tid på veien underveis. Finner det også interessant å se på museum og krigsminner.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Håkan Petersson » 2018-01-13/15:32

Stefan Cedergren skrev:
Här är bilder från vår utflykt, hoppas dom inspirerar:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... sept-2017/

Inspirerande!

Planerar en tur till Rumänien till sommaren så kommer säkert att stjäla lite tips och ideer från Er resa :)
Varberg
K1600 GT -22
Användarvisningsbild
Håkan Petersson
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2017-06-16/09:34
Ort: Varberg

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Stefan Cedergren » 2018-01-13/15:52

Odd Arne Kjørstad skrev:Fantastisk fin billedserie! Inspirerer absolutt!


knutk skrev:Mange flotte bilder. :)
Kjørte også til Romania i september, men benyttet ikke så mye tid i Polen og omegn.

Ditt referat gir meg lyst til å ta turen på nytt, og benytte mer tid på veien underveis. Finner det også interessant å se på museum og krigsminner.


Farsan Baloo skrev:Inspirerande!

Planerar en tur till Rumänien till sommaren så kommer säkert att stjäla lite tips och ideer från Er resa :)


Kul om bilderna kan inspirera! :D :D :D
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav BigFootPat » 2018-01-14/10:08

Stefan Cedergren skrev:Här är bilder från vår utflykt, hoppas dom inspirerar:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... sept-2017/

Instämmer i att det var inspirerande bilder! Planerar en tur till Rumänien i augusti/september. Det blir antingen körning eller kielfärjan till Kiel & Hamburg, sedan Autozug till Wien, sedan Ungern och Rumänien. Får se om man hinner köra genom Serbien, Slovenien och/eller Slovakien på två eller två och en halv vecka.
Patrik
BMW R1200R 2007
Användarvisningsbild
BigFootPat
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2015-10-01/08:12
Ort: Värmland

Re: Tips på färdväg ToR Rumänien

Inläggav Lennart Jansson » 2018-01-22/11:48

Hej!
Jag var nere i Rumänien 2016, senare delen på augusti och totalt 2 veckor. Jag skrev om det i Bumsen för ett år sedan (nr 1 2016). Dag 1 nattfärja Karlskrona - Gdynia. Dag 2, 60 mil transport till Krakow, motorväg genom Polen.
Dag 3 turistande i Krakow (rekommenderas). Dag 4 med polsk "guide" Rafal 60 mil till liten by i NV hörnet av Rumänien. Från Krakow, kl 9 på lördag körde vi österut på motorväg kanske 5 mil innan vi vek av söderut - det var för att undvika lastbilstrafik. Slovakien - Ungern. Det blev mörkt och dålig väg när vi passerade gränsen till Rumänien så vi tog första hotellet. Längre tror jag inte man hinner såvida man inte startar tidigare.
Dag 5, 60 mil till Bukarest eftersom vi hade en träff där. Jag körde först efter snabbaste väg dit, vilket blev mycket blandad kvalitet, från uppgrävda vägar med trafikljus under renovering och väntan, till sönderkörda vägar men även bästa motorvägar.
Jag har ett par spår på hemvägen från Bran via groddalen och till glada kyrkogården, ca 50 mil. Mycket rolig körning långa sträckor. Kan du få via mejl.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst