Rogge skrev:Hej igen, man kan undra vad det kärvande ljudet är när man precis startar upp motorn och låter någon sekun för att sedan försvinna helt.....???....endast helt kall motor.
Håkan skrev:Hej Allan.
Jag har sett nån konstruktion med en mekanisk spärr i hydrauliska kamkedjesträckare, har för mig det var K1100,
Rogge skrev:Hej igen, man kan undra vad det kärvande ljudet är när man precis startar upp motorn och låter någon sekun för att sedan försvinna helt.....???....endast helt kall motor.
Roger Gross skrev: Det kan inte nog tydligt påpekas behovet av varmkörning innan en motor belastas - detta gäller alla kolvmotorer. Inte stillastående tomgångskörning utan cirka en mils körning med låg belastning.
Mvh,
Roger G
Allan Ericsson skrev:Roger Gross skrev: Det kan inte nog tydligt påpekas behovet av varmkörning innan en motor belastas - detta gäller alla kolvmotorer. Inte stillastående tomgångskörning utan cirka en mils körning med låg belastning.
Mvh,
Roger G
Jag spinner vidare med lite OT:
Vad är det som gäller när man skall väcka upp smörjsystemet. Rimligen bör man inte belasta motorn innan alla smörjställen fått flödande olja.
(Jag minns att när Hondorna kom i slutet på 60-talet, så höll motorerna avsevärt längre om man varmkörde på hög tomgång innan man körde iväg. I efterhand har jag läst att i en CB450 Black Bomber behövdes 43 sekunder för att pumpa upp oljan till toppen.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst