Misnöjd kunde på Facebook

Här samlas alla frågor och svar berör vår eminenta klubbförsäkring

Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-12-13/16:33

Hei.

Det går nå en diskusjon på Facebook der en Svedea-kunde har fått reparert MC i Karlstad etter havari i sommer. Nå er hojen ferdig, men Svedea tilbyr bare reise til Karlstad for å hente hojen (i desember!), og ikke hjemtransport av hojen, og heller ikke vinterlagring til sommeren, hvis jeg har forstått dette rett.

Kan noen av forsikringskontaktene se på saken, det er ikke slik jeg har forstått at Svedea vil fremstå. Men så kan det være noe som ikke fremgår, at vi ikke får vite alle fakta.

Men som saken fremstår nå er det dårlig reklame for klubbforsikringen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-12-13/18:35

Nu tillhör jag inte försäkringsgruppen längre men så här står det i villkoren:
"4.6.1.1 FORDONSTRANSPORT
Motorcykel som har skadats enligt punkt 4.6.1 transporteras till:
• Närmaste verkstad som kan åtgärda felet på motorcykeln.
• Motorcykelns hemort i Sverige om skadan är så allvarlig att den inte kan repare-
ras inom skälig tid med hänsyn till den planerade resan.
• Motorcykelns hemort i Sverige om den har stulits och kommit till rätta sedan
resan fortsatt på annat sätt.
Hemtransport eller hämtning av motorcykel ska godkännas av oss i förväg. Reparation på plats kan betalas om det är billigare än transport till verkstad. Hemtransport eller hämtning av oskadad/reparerad motorcykel ska ombesörjas av dig."

Inte mycket att orda om anser jag. Det går säkert att förhandla fram en summa som motsvarar resan inkl. transporter på resp ort och sedan använda det till att köra upp med ett släp och ta hem den.

Nu råkar jag veta att det är knappt 40 mil enkel väg så det är möjligt att göra det på en dag, man kan ju vara två i bilen och ha en trevlig dag med vägfika om man vill.

"Men som saken fremstår nå er det dårlig reklame for klubbforsikringen." Det finns två sidor av det myntet, den andra är ett högre pris på försäkringen för alla andra. Där kan ju allmänheten ha en åsikt om detta är värt att betala för och anser man det är det ju en sak att ta upp med försäkringsbolaget i dialog med försäkringsgruppen.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Thomas Stadin » 2017-12-13/19:24

Jag såg också detta på FB och som jag tolkar det verkar sista ordet inte vara sagt i ärendet ännu.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-13/20:28

Det går säkert att skriva mycket om detta, men Magnus' citat är föredömligt klargörande. Ett avtal är ett avtal. Har man godtagit det, är det lite sent påtänkt att komma och klaga över, vad man skrev på. (Sedan utesluter jag inte möjligheten, att företaget kan bjuda på (en del av) transportkostnaden som goodwill, men det är i så fall en sak mellan företaget och kunden - och företaget blir knappast mer goodwill-benäget, om det blir nedsablat i sociala medier för att det följer avtalstexten!)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav PeterS » 2017-12-13/22:27

Jag tolkar texten helt annorlunda och tycker att Svedea och verkstaden inte har gjort enl texten.
När jag läser detta skulle helt klart hojen ha transporteras till verkstad i närheten av hemorten för reparation då den inte kunde repareras inom rimlig tid för att resan kunde fortsätta.
I det läget är inte texten om att hämtning skall ombesörjas av ägaren så konstig.
Närmaste verkstad kan laga hojen om det är en snabb reparation. Nästa dag kan ju vara rimligt så att man kan fortsätta sin resa något försenad.
PeterS
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-07-09/19:03

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-12-13/23:47

Det spørs vel om det ikke er kulepunkt 2 som burde komme til anvendelse her?

Motorcykel som har skadats enligt punkt 4.6.1 transporteras till:
• Närmaste verkstad som kan åtgärda felet på motorcykeln.
• Motorcykelns hemort i Sverige om skadan är så allvarlig att den inte kan repare-
ras inom skälig tid med hänsyn till den planerade resan.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Magnus Brobeck » 2017-12-14/03:47

Odd Arne Kjørstad skrev:Det spørs vel om det ikke er kulepunkt 2 som burde komme til anvendelse her?

Motorcykel som har skadats enligt punkt 4.6.1 transporteras till:
• Närmaste verkstad som kan åtgärda felet på motorcykeln.
• Motorcykelns hemort i Sverige om skadan är så allvarlig att den inte kan repare-
ras inom skälig tid med hänsyn till den planerade resan.


Det är ju onekligen en poäng ni båda har som är värd att ta upp med försäkringsbolaget för kunden. Frågan är hur hemort skall tolkas, får man den i fall två till sin garageuppfart och så får man lösa resten själv? Det står ju inte ”verkstad närmast hemort”.
Jag antar att försäkringsgruppen tar upp det genom sina kanaler.


Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Svedea » 2017-12-15/15:00

Hej,

tänkte försöka bringa lite klarhet i vad som gäller och vad villkoren avser.
Jag kommer inte att kommentera fallet som är upprinnelse till tråden på Facebook, utan hur det hanteras när en skada har skett.
Vid en skada som omfattas försäkringsvillkorens räddningsdel så transporteras hojen till närmsta verkstad som kan reparera.
Om detta är utomlands så transporteras hojen till närmsta verkstad som kan reparera, om skadan är allvarlig och/eller föraren råkar ut för ett olycksfall/skadar sig så att resan måste avbrytas, transporteras hojen till motorcykelns hemort i Sverige.
När motorcykeln är reparerad så ska hemtransporten eller hämtning ombesörjas av försäkringstagaren. Om det finns behov av persontransport vid hämtning så ersätts resa för en person på bästa sätt, tex tåg eller buss. Om försäkringstagaren inte vill köra pga. av olika anledningar så kan man kan komma överens om tex milersättning för att hämta med bil. Men kostnaden ska vara skälig i förhållande till vad kostnaden för vad persontransport kostar.
Vid kontroll med ett annat försäkringsbolag som försäkrar mycket motorcyklar så hanterar de hämtning/hemtransport av reparerad hoj på samma sätt som vi gör.

Hoppas detta gav lite klarhet i hur det funkar om olyckan är framme.
Ha en bra helg
Hälsningar
Stefan Karlsson
Svedea
Svedea
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2017-01-12/14:59

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Thomas Stadin » 2017-12-15/15:28

Ja, stort tack för svaret Stefan! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2017-12-16/12:07

Men dette svaret fra SVEDEA/Stefan bør også legges på den aktuelle tråden på Facebook. Det er nok mange som leser den på Facebook og ikke på forumet.

Ellers må jeg få lov å fråga/kommentere:

Jeg forstår det slik at om skaden er så alvorlig at reisen må avbrytes berges hojen til nærmeste verksted om skaden har skjedd i Sverige, men om det skjer i utlandet transporteres hojen hjem til hjemstedet.

Så hvis en mann fra Malmö får en skade i Kiruna så skal hojen repareres i Kiruna, og han må selv hente den i Kiruna når den er ferdig reparert, (og som i tilfellet på Facebook må den hentes i desember). Men om han får en skade i Köbenhavn eller Gibraltar så transporteres hojen til Malmö?
Har jeg forstått dette rett?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Fredrik J » 2017-12-16/12:43

Det låter väl som en rimlig principiell ordning. Nån stans måste man ju dra gränsen ;) Försäkringar av den typen skall väl rimligen funka som en hjälp för försäkringstagaren i situationer som är svåra att lösa själv.

Transport av hoj inom Sverige skulle jag inte backa från att ordna själv, däremot från andra länder blir det ju lätt krångligare.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-16/14:46

Det fungerade i alla fall så under en resa i Tyskland för några år sedan. En deltagares hoj sade upp sig sista dagen. Vi såg i andanom, hur han skulle missa färjan, men tyskarna var snabba och effektiva, så både han och hojen hann.

Han hade varit i kontakt med försäkringsbolaget (jag vet inte vilket), och de skulle skicka en bärgare, som tog emot vid ankomsten till Sverige. Färjan anlöpte Malmö som planerat, men av någon bärgare såg vi inte röken. Efter lite telefonerande visade det sig, att bärgaren åkt till Trelleborg! ;)
Det löste sig, genom att han åkte hem som passagerare på en annan deltagares hoj - efter att ha ställt sin egen, så att den var under övervakning och samtidigt lätt åtkomligt för bärgaren.
Veterligen blev han nöjd i slutändan, även om det bitvis var lite rörigt i det akuta läget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Misnöjd kunde på Facebook

Inläggav Izvor » 2017-12-16/18:40

Hej

Jag ser inte nånstans i villkoren att skadan måste ha skett utomlands för att hojen ska transporteras till ägarens hemort i Sverige.

Jag tolkar om skadan tar lång tid att åtgärda så ska hojen transporteras till ägarens hemort i Sverige, till närmaste auktoriserade verkstaden då.

Att man skriver Sverige är förståligt för det kan vara så att man kan äga svenskt motorcykel i Sverige men ha bostadsadress/skriven på Sydpolen och då vid en skada skulle motorcykeln behöva lagas/överlämnas vid närmaste BMW verkstad. Tror att Kapstaden är närmast.

Så tycker jag denna lördag eftermiddag.. :)
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43


Återgå till Klubbförsäkring hos Svedea

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst