Rasad K1100 motor

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Rasad K1100 motor

Inläggav Magnus Henke » 2017-12-29/13:15

I somras lyckades ett avgasventilsäte lämna sin plats i toppen på min K1100LT-97 (6000 mil) efter ca två månaders körning sen köp. Ventilsätet gjorde av naturliga skäl ganska bestående intryck i både topp, kolv och cylindervägg vilka efter demontering visar sig har ett utseende som gör vilket månlandskap som helst rättvisa.

Eftersom jag är intresserad av att få ihop hojen igen så behöver jag fixa till de spår i cylinderloppet som blivit resultatet av övningen. Det är inga djupa repor utan mest ett enormt slitage av aluminiumflisor som gjort att det blivit vågor i hela loppet och jag skulle behöva fixa till det på något sätt ... vet någon förresten om det är nicasil-pläterat i loppet??

Jag undrar om någon annan råkat ut för något liknande och vet vad som behöver göras/kollas i övrigt?
Själv har jag tänkt såhär långt ungefär:

- Toppen måste svetsas om och slipas tillbaka till rätt form för förbränningsrummet samt läggas i nytt material för att borra fram ett nytt säte för avgasventilsätet sas.
- Kolv och ringar måste naturligtvis bytas
- Cylinderloppet måste som sagt fixas till som jag nämnt ovan på något sätt ...
- Behöver man normalt byta vevstake med lager efter ett sånt här äventyr? Kolven har inte nypt utan rör sig med viss övertalning.
- Kan det ha påverkat vev och lager ?
- Mer som behöver gås igenom??

Tacksam för synpunkter och tips. :(

Mvh,

Magnus
Magnus Henke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-06-17/19:04

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-29/14:56

Det jag inte kan om detta ämne kan fylla ett stort bibliotek, men en fundering infinner sig: Måhända är det billigare att köpa en hel motor från en skrotad hoj??? Bike i Trollhättan har ju en mc-skrot inte långt därifrån, och det finns väl sådana företag även i Stockholmstrakten?
Hur som helst kostar det ju inget att fråga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Håkan » 2017-12-29/16:28

Hej.
Olyckligt det där, det är inte vanlig med rasade K1100. Inte alls vanligt...
Onekligen så funderar jag vad som hänt med den hojen tidigare, det är kanske orsakat av en gammal skada.
Har du pratat med föregående ägare, om han har några ideer vad som kan ligga bakom.

Bror har en poäng här. Det absolut billigaste sättet att få hojen körbar igen är en begagnad motor, från en krockad hoj.

Cylindrarna brukar som regel vara Galnikal behandlade. Det är ungefär det samma sak som Nikasil. Kanske exakt samma...
Galnikal är ett varumärke som ägs av Kolben Schmidt. Galnikalcylindrar brukar vara märkta med Kolben Schmits märke, ett K uppepå ett S.
Nikasil är ett varumärke som ägs av Mahle. BMW lär även ha använt Nikasil, jag är inte säker på när och på vilka motorer.
Senast redigerad av Håkan 2017-12-29/17:18, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Hasse Gustafsson » 2017-12-29/16:52

För renovering av befintlig motor så finns Stigs motormekaniska i Axvall.
http://www.stigsmotormekaniska.se/
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Magnus Henke » 2017-12-30/19:16

Tack för bra svar

Jag ska lägga till lite info som jag utelämnade tidigare. 8-)

När hojen rasade blev jag lite deppad och tyckte att världen inte var snäll mot mig och började leta efter något annat att åka på under det att jag tog reda på vad jag skulle hitta på. Efter en kort sväng på blocket hittar jag en i princip identisk hoj där annonsen dessutom innehåller raden "reservmotor medföljer" ... Samma årsmodell, samma allt utom lite högre miltal.
Jag åker och köper eftersom det ju är den hojtyp jag vill ha och får man dessutom en reservmotor på köpet är det ju praktiskt taget klappat och klart. Tyvärr visar det sig ju att när jag kommer till skott på tidig höst och ska skruva ihop något fungerande, att reservmotorn tillhör en K100 och inte en 1100 ... attans. :(

Sen har jag retat på lite olika sajter efter något rimligt men "bara" hittat osäkra saker i Europa med rätt höga fraktkostnader vilket gör att det totalt sett nog går på ett ut med reparation eller begköp. "Reservmotorn" köptes fö. av förförre ägaren från Europa i tron att det var en 1100 motor, som det annonserats ut som.
Eftersom jag har en hoj som rullar och är lite motorintresserad tänkte jag att det kunde vara en intressant resa att få till den här motorn efter ett så fullständigt ras och kunna lära mig ett eller annat på kuppen.

Skulle det bli för jobbigt får jag väl intensifiera letandet efter reservmotor igen, men skulle någon ha en aspirant till ersättningsmotor inom Sveriges gräns är jag naturligtvis intresserad :D , eller om någon letar K100 motor så har jag ju jag en liggande numer ... .

Jag tror att orsaken till allt detta ev. kan vara tjuvluft genom att en gummidutt, som jag tror sitter på insugen av synkningsskäl???, hade gett upp andan och försvunnit. Därmed misstänker jag att knackning i kombo med hög avgastemp kan ha lyckats få loss ventilsätet ... riktigt lean mix kan ge den effekten har jag för mig. Speciellt i kombo med lambda som vill rika upp i högre varvtal för kylning. BMW har lyckats med den fantastiska kombinationen av manuell choke och insprutning vilket jag tolkar som att man inte har koll på vad man sysslar med för fem öre under de här åren.

Tackar för tipsen om Stigs motor, galen nickel och skrotalternativet. Jag ska kolla alla så snart nyårsdimmorna lagt sig. Axvall är en bit från Sollentuna där jag bor. Någon med tips om firmor lite närmare mina hemtrakter?

Gott Nytt År på er!
Magnus Henke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-06-17/19:04

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav hpngs1000 » 2017-12-31/13:02

Dagens!

Kan komplettera lite, har tyvärr ingen lösning på hur du ska göra men jag skulle personligen leta reda på en begagnad motor.

Till en början så har Sigs Mekaniska i Axvall slagit igen! Troligen i alla fall! Stig gjorde i ordning ett par G/S toppar åt mig för några år sedan och redan då var det slutet på verkstadsarbeten. Stig har gjort fantastiska arbeten så prova att ringa men hoppas inte för mycket.

När ett ventilsäte släpper kan allt möjligt hända. Väljer du att renovera måste vevaxel och vevstake mätas upp. Givetvis bör samtliga lager och tätningar bytas samtidigt.

Att svetsa en topp finns många som kan. Förbränningsrummet måste formas och mätas upp för samma volym som de övriga. Efter all bearbetning måste toppen planas och mätas upp så att inget slagit sig under svetsningen.

GalNiCal/NiCaSil är ett tunt skikt hårdmetall som sprutas in i cylinderloppet varefter loppet slipas till rätt mått. Det befintliga skiktet löses upp genom en kemisk process, eller rättare sagt så gjorde man för många år sedan, måhända man gör på annat sätt numera. Jag hade en 1043 cc cylinder till en luftkyld boxermotor med skadat lopp. Den skickades då till Holland för behandling och fick jag den tillbaka i perfekt skick och jag blev 2.400 kronor fattigare. Idag finns säkert inhemska företag som sprutar på nytt skikt och slipar.

Med tanke på tid, pengar och allt arbete så skulle jag välja att försöka finna en begagnad motor. Kollade just på http://www.ebay.de och hittade denna. Kanske inte billigt men bara att byta å tuta å köra! Tänk på att en motor-renovering blir dyr, riktigt dyr!

https://www.ebay.de/itm/BMW-K-1100-LT-M ... 0005.m1851

Kanske lite svårt att handla från Tyskland men som Bror skrev finns alltid Bikes mc-skrot i Upphärad. Tyvärr ser det tomt ut enligt deras hemsida. Det finns flera mc-skrotar så det är bara till att Googla.

Lycka till!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Håkan » 2017-12-31/13:24

hpngs1000 skrev:
Till en början så har Sigs Mekaniska i Axvall slagit igen! Troligen i alla fall!

Ber om ursäkt i fall jag "kapar" tråden...
Angående Stigs Motormekaniska i Axvall så fick jag jobb gjorda där nu i höstas.
Stig Andersson jobbar numera tre dagar i veckan med sin motorrenoveringsfirma.
(Tilläggas kan att Stig är en av Sveriges bästa motorrenoverare vad gäller motorcykelmotorer).

Har även hört ett obekräftat rykte om att Stig har en son som kommer att successivt ta över verksamheten, men det är som sagt obekräftat...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-31/13:54

Aningen OT - men ändå: Galnikal/Nikasil är två olika varumärken för en ytbehandling med nickel och kiselkarbid. Jag tror, att Mahle var först med Nikasil. Förr fanns kromade cylinderlopp, men Galnikal/Nikasil är bättre - för kromet kunde flagna, och ett sådant cylinderlopp kunde inte borras, men Galnikal/Nikasilbeläggningen lär inte flagna. Den ger en mycket hård och motståndskraftig yta - och är orsaken till, att man numera praktiskt taget aldrig borrar upp cylindrar. Ytan blir inte sliten med denna nya behandling. Ytterligare en orsak till detta är, att beläggningen har mycket goda värmeavledande egenskaper, vilket gör, att motorn kan byggas med snävare toleranser.
Det roliga är, att om man tittar på ytan i mikroskop, är den inte alls slät utan påminner om mycket fint sandpapper. Finessen är, att denna mikroskopiskt skrovliga yta håller oljefilmen på plats mycket bra - och det låter ju plausibelt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2017-12-31/17:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Kovlingen » 2017-12-31/14:27

Bror Gårdelöf skrev:Aningen OT - men ändå: GalNiKal/Nikasil är två olika varumärken för en ytbehandling med nickel och kiselkarbid.
Det roliga är, att om man tittar på ytan i mikroskop, .


Nu blir det riktigt OT . Inget halvgjort 8-)
Ja tänk vad man kan hitta nya marknader för sina uppfinningar :shock:
nickel.jpg
nickel.jpg (55.48 KiB) Visad 8778 gånger


Funderar även på hur det går till att få ner mikroskopet i cylinderloppet :? :P
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-12-31/16:35

En liten randanmärkning - det är inte ”manuell choke” på BMW:s K100/K1100-motorer!
Bränsleanriknigen vid kallstart sköts som sig bör av insprutningssystemet (Bosch LE-jetronic).
Reglaget på styret är bara för att öppna spjällen en aning för att höja tomgången vid kallstart - det påverkar alltså inte bränsle/luftblandningen alls!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Håkan » 2017-12-31/16:51

Magnus Henke skrev:BMW har lyckats med den fantastiska kombinationen av manuell choke och insprutning vilket jag tolkar som att man inte har koll på vad man sysslar med för fem öre under de här åren.


Gunnar Elmgren skrev:Reglaget på styret är bara för att öppna spjällen en aning för att höja tomgången vid kallstart - det påverkar alltså inte bränsle/luftblandningen alls!

Precis så, både Gunnar och BMW har nog koll på det där. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Kovlingen » 2017-12-31/17:08

Lite mindre OT :oops:
På min r1150r har kallstarten 2 lägen . Först höjer den bara tomgången men drar
jag en liten bit till på reglaget så aktiveras kallstarten . Detta läge är fjädrat och
går genast tillbaka i steg ett när jag släpper knappen med höjd tomgång .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-31/17:44

Magnus Henke skrev:Tackar för tipsen om Stigs motor, galen nickel och skrotalternativet. Jag ska kolla alla så snart nyårsdimmorna lagt sig. Axvall är en bit från Sollentuna där jag bor. Någon med tips om firmor lite närmare mina hemtrakter?

Googlar Du "Motorcykelskrotar" får Du i alla fall ett par napp i Stockholmstrakten, bl a Spinnin' Wheel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Inge K. » 2017-12-31/17:45

Kovlingen skrev:På min r1150r har kallstarten 2 lägen . Först höjer den bara tomgången men drar
jag en liten bit till på reglaget så aktiveras kallstarten .


To sider av samme sak.....läge 1, bitte litte spjeld åpning......läge 2, litt mer spjeld åpning.

Godt nyttår til alle!
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav BmwMats » 2017-12-31/17:57

Kovlingen skrev:
nickel.jpg




Åhhhh, Nickel !!! :D :D :D

Det var många år sedan... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Kovlingen » 2017-12-31/21:46

Inge K. skrev:To sider av samme sak.....läge 1, bitte litte spjeld åpning......läge 2, litt mer spjeld åpning.

Kan det inte vara så att när man öppnar spjället lite eller mer så ökar också bränsletillförseln .
Likadant som när man kör och vrider på gashandtaget . Då ökar man ju också bränslemängden ?
Datorn måste ju kunna känna av hur mycket spjällen är öppen .
OBS: Bara mina små funderingar :) Inget att lägga nån energi på ;)

Gott nytt år till dej också Inge K , och till alla er andra .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Håkan » 2017-12-31/21:59

Kovlingen skrev:Kan det inte vara så att när man öppnar spjället lite eller mer så ökar också bränsletillförseln .
Likadant som när man kör och vrider på gashandtaget . Då ökar man ju också bränslemängden ?

Spjällägesgivare? TrottlePosionSensor? Visst är det väl så?
Däremot är spaken märkt "choke" på tidiga insprutningsmodeller ett arv från förgasartiden, funktionen här är att den höjer tomgången något.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav BmwMats » 2018-01-01/01:12

Denna konstruktion gjordes då BMW inte bemödade sig med att montera på en LFR-ventil som reglerar luftflödet under kallstartssekvensen. Orsaken kan ha varit av ekonomisk natur, eller kanske konstruktionsmässig, det får vi nog inte svar på.

Andra tillverkare av insprutningsfordon av samma typ som den K75/K100 är konstruerad, har en LFR-ventil (LuftFlödeReglering), men i och med senare års "ride-by-wire" och servomotorer som reglerar spjällhusen, inte längre behov av någon LFR-ventil.

Har byggd ett sådant system till min egna bil, vilket gör luftflödesregleringen mycket exakt och precis, men komponenterna är MINST 20 år gamla som jag använde mig av. Det innebär att inget är nytt under solen, även om det kan förfinas med tiden en aning... ;)

By the way, hoppas att trådskaparen lyckas få ordning på sin fina cykel utan att behöva lägga en mindre förmögenhet på den. Ursäkta lite "spinn-off" i tråden...

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-01-01/10:39

Håkan skrev:
Kovlingen skrev:Kan det inte vara så att när man öppnar spjället lite eller mer så ökar också bränsletillförseln .
Likadant som när man kör och vrider på gashandtaget . Då ökar man ju också bränslemängden ?

Spjällägesgivare? TrottlePosionSensor? Visst är det väl så?
Däremot är spaken märkt "choke" på tidiga insprutningsmodeller ett arv från förgasartiden, funktionen här är att den höjer tomgången något.

På Kovlingens R1150R är det nog så, att insprutningen regleras av en spjällägesgivare.
Det blir dock fortfarande ingen kallstartsanrikning bara för att givaren känner av att spjället öppnas mer - den detaljen sköts av temperatursensorer.
På K100 (och jag har för mig även K1100) finns ingen spjällägesgivare, utan en s.k. luftmassemätare som mäter luftflödet. Det handlar om Bosch LE-Jetronic, samma system som sitter i väldigt många 80-talsbilar.

*EDIT* Det är bara K100 som har LE-Jetronic med luftmassemättare - Som Håkan och Inge påpekar, har K1100-modellerna spjällägesgivare (TPS) och Bosch Motronic. Den manuella "choken" har dock samma funktion, vilket gäller även R1100/1150-modellerna - den ger förhöjd tomgång vid kallstart. Bränsleanrikningen sköts automatiskt via insprutningens temperatursensorer.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Håkan » 2018-01-01/10:53

Gunnar Elmgren skrev:På K100 (och jag har för mig även K1100) finns ingen spjällägesgivare, utan en s.k. luftmassemätare som mäter luftflödet. Det handlar om Bosch LE-Jetronic, samma system som sitter i väldigt många 80-talsbilar.

Nej Gunnar, K1100 har ingen luftmassemätare. K1100 har Motronic motorstyrsystem.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Inge K. » 2018-01-01/10:56

Gunnar Elmgren skrev: På K100 (och jag har för mig även K1100) finns ingen spjällägesgivare, utan en s.k. luftmassemätare som mäter luftflödet.


Hei.

K1100 (og alle øvrige 4V modeller) har en senere generasjon motorstyring (Motronic) som benytter spjeldposisjonsgiver

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Inge K. » 2018-01-01/10:59

Jeg er visst litt for treg i dag..........første nyttårsdag ;)
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Kovlingen » 2018-01-01/11:06

Inge K. skrev:Jeg er visst litt for treg i dag..........første nyttårsdag ;)


Jädrans rolig bild du har . Tydligen en lyckad fest med mycket godsaker :D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-01/11:49

Inge är inte ensam! Trots att hustrun och jag inte ens vakade in tolvslaget och sov gott i natt, är vi som murmeldjur idag. Vi skyller på vädret, som är tristast tänkbara.

För att återgå till TS' ämne: En annan idé är förstås att lägga in en annons här på Forum under Köpes: "K 1100-motor i fullt brukbart skick." Det kostar inte ett öre - och de flesta medlemmar torde vara så hederliga, att de inte lurar på köparen skräp.
Detsamma går att göra på Blocket - mot en viss kostnad - men då vet man förstås aldrig, vad man får. Någon har kallat Blocket för "Sveriges största hälerimarknad".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Magnus Henke » 2018-01-01/15:36

Å här fullkomligt rasar det in upplysande och bra svar igen. Tackar och skrapar foten :)

Det var ju trevligt att Stigs fortfarande eventuellt existerar så det blir lite spridning i åldrarna på det som rullar på vägarna. Jag har ju lite tid på mig som tidigare sagt så jag ska försöka med annans för begagnat inom nationen parallellt med renoveringsfunderingarna.

Ska lägga in några bilder på hur det ser ut så att ni får lite underhållning här på forumet också. Det brukar vara roligare än bara en torr textbeskrivning.

Jag har en undring till om nickelbeläggningarna och det gäller hur tjocka de brukar vara? Ångas/sputtras de på i mikrometertunna skikt eller läggs det på kemiskt så att man kan få mycket tjockare lager?

Jag blev tydligen lurad av begreppet choke på spaken som det verkar. Det är i så fall bara en extra variant på kallstartsignal till motorstyret som i modernare system brukar gå i open-loop enbart styrd av temperaturer och sköta sig själv. Jag borde tänkt efter innan jag skrev ...hmmm . Jag är nämligen dessutom fullständigt ny på området motorcyklar :roll:

Men som någon sagt så är det en ganska typisk mitten-av-åttiotalet lösning. Man lär sig , man lär sig ...
Magnus Henke
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-06-17/19:04

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Kovlingen » 2018-01-01/23:50

Till er som kan detta : Ser inte motorerna likadan ut på K11 och K12-orna . :?
Skulle det vara så att en K12: passar i fästena så blir det ju lite bonus ;)
"Murphys Lag" säjer väl att det inte funkar naturligtvis :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav Inge K. » 2018-01-02/13:56

Kovlingen skrev: Jädrans rolig bild du har . Tydligen en lyckad fest med mycket godsaker :D :D :D


Oh, yesss :mrgreen:
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Rasad K1100 motor

Inläggav tibbe » 2018-02-02/10:26

Har en reservmotor K1100LT liggande och samlar damm i källaren.
17.000 mil. Bytte motor då främre lagret för generatoraxeln i bakändan på motorn rasade för några år sen med havererade kugghjul till startmotordrivningen som följd. Lagerfästet i motorn verkar inte ha tagit skada bara några repor i vevaxelhuset baktill. Inget som påverkar funktionen.
Frihjulsenheten utbytt för ca. 1500 mil sen. Monterade troligen generatorn fel ( pressade in generatorn utan att noggrant passa in den mot gummiklackarna ) och då gick lagret.
Kan behöva nya kolvringar då den ryker vid hög belastning.
Intressant? Du får den för en symbolisk summa.
Finns i Luleå men kan åka med i slutet på månaden söderut mot Västerås > Kalmar.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst