Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Karin Hagström » 2018-01-06/12:55

Hej på er!
Efter att ha följt detta forum en tid och otaliga gånger blivit hävisad hit efter diverse googlingar (bra jobbat och tack för hjälpen!) gör jag nu mitt första egna inlägg.

Så här års när det är mindre "köra" och mer "planera/drömma" är det ju inte särskilt svårt att komma på nya resplaner för den varmare säsongen. Jag tänker att jag ska försöka mig på att köra den svenska och finska TETen (http://www.transeurotrail.org/sweden/) i slutet av denna sommaren med Uppsala som utgångspunkt. Det är forfarande väldigt tidigt i planeringen så ingenting är spikat men planen är att ta färjan till Helsingfors, följa den finska sträckan norrut vidare in i Sverige och köra den svenska söderut och hem. Jag har ca 14 dagar till mitt förfogande så jag kan behöva justera mina ambitioner en smula (tidsoptimist javisst!).

Jag kommer köra ensam och låter därför min GS stanna hemma för att istället ta min relativt nyinskaffade Yamaha WR250R från 2008 (och ja, jag ska kasta lite pengar på den för att göra den duglig för längre sträckor). Jag tänker att mina chanser att själv lösa eventuella missöden ökar betydligt med den lilla hojen då den väger betydligt mindre och är lättare att hantera i mer utmanande terräng.

Det jag undrar över är många saker men framför allt om någon här har kört dessa sträckor, eller delar av dem, och isf om han eller hon vill dela med sig av sina erfarenheter?
Utöver det har jag ett gäng följdfrågor i hur-långt-är-ett-snöre-kategorin såsom "hur svårt är det?", "hur långt kör man på en dag?", "hur kallt är det att tälta i Norrland?" etc men kan försöka formulera dessa mer konstruktivt senare vid behov.

Till sist lite (förhoppningsvis) inspirerande läsning och ögongodis (varning för tiger dock!) http://advrider.com/index.php?threads/n ... n.1245263/
Användarvisningsbild
Karin Hagström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-01-03/22:18

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-01-06/16:57

Hej!
Bor själv i Matfors och kör mycket grus i norra Sverige. Har inte åkt den svenska delen av TET! Men ge lite tips om tält och grusåka kan jag ge.

- Du måste ha koll på bensinstationer längst med din väg! Mackar som finns år 2017 kan vara stängd 2018! Appen Bensinfinnaren är bra.
- Inga problem att åka 30-50 mil om grusvägen är bra/dag. Men är den det? Dvs du har ju inte åkt där ännu. Är det lerig sönderregnad så är 10 mil kanske lämplig dags etapp.
- Kör inte för fort. Även om 100+ är kul så vill vi inte behöva leta efter dej. Därför måste man lägga band på sig och köra med insidan.
- Dålig mobiltäckning orsak till att ta det lugnt.

Tälta: Det kan bli minus på sommaren. Men i ett tält med mc utrustning så kan man alltid parera detta.

- Sommarsäck för ~0 grader. Givetvis i din längd i women utförande skall du ha. Samt ett bra liggunderlag. Expeed 9 cm sover du gött på! Ät kvällsmat innan du lägger dej om det är kallt ute. Det är du som värmer säcken inte tvärt om...
- Ta inte med ett för stort tält. Mindre tält desto varmare. Men allt måste få plats! Själv har jag ett Hilleberg Namatj 3 GT. Men för ensamåka är den igentligen förstor. Och för din 250 CC hoj är den definitivt det ;)

Fråga är inte den Svenska delen av TET anpassad att åka med en GS?
Senast redigerad av Olof Eriksson 2018-01-06/17:25, redigerad totalt 1 gång.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-06/17:11

@Karin
Varmt välkommen hit :D

Och vad sjukt häftigt det där verkar! och länken var ju grym! är det din resa?

Nu satt du griller i mitt huvud :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Håkan » 2018-01-06/17:31

Karin Hagström skrev:Hej på er!
Efter att ha följt detta forum en tid...

Välkommen!
TET ser intressant ut. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-01-06/18:44

Nu blev jag själv nyfiken. Här finns lite info också: https://forum.soe.se/showthread.php?t=61833

Där skrivs att den är lättkörd.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Karin Hagström » 2018-01-06/19:46

Tack för era svar!

Olof Eriksson skrev:Men ge lite tips om tält och grusåka kan jag...


Bra tips Olof, tack så mycket! Bensinfinnaren kände jag inte till innan. Den verkar ju toppen även om, som du säger, jag måste se till att vara uppdaterad och beredd på avvikelser.
Det där med regn ser jag lite som det största hotet överlag. Både för att det kan ställa till det med framkomligheten och också givetvis att det kan bli påfrestande, jobbigt och kallt att köra i ihållande regn. Även om jag inte drar mig för att köra när det regnar är det klart man föredrar sol :)
Ska försöka se till att jag har lite tidsmarginal så jag kan ta det lugnt om jag behöver.

Ang. tältningen: Jag har en Fjällräven Abisko 2 seasons Woman sovsäck som jag tänkte komplettera med nån värmande liner (som jag är rätt säker på att jag kommer behöva. Brukar bli kall när jag tältar). Mitt liggunderlag är ett Thermarest Trail Lite som borde duga. Tält däremot måste jag köpa ett nytt. Ett enmanstält vore ju smidigast, men vill ha ett tvåmanstält så jag kan använda det till annat också. Har kollat lite på ett sånt här: http://www.friluftsboden.se/talt-sova-k ... bba-tour-2 .

Sen det där med att få plats med all packning på min lilla 250, ja... Jag tänker att det får bli en övning i prioritering^^

Olof Eriksson skrev:Fråga är inte den Svenska delen av TET anpassad att åka med en GS?


TET överlag riktar sig till mindre och mellanstora hojar, men man kan kan givetvis åka på större maskiner också men då får man kompensera med kompetens och körförmåga. Och en sträcka som är lätt för vissa kan ju vara svår för andra så man får väl testa och hoppas att man har vett att inse sina begränsningar :roll: Nu är jag varken grusbuse eller endurodrottning så jag har inget emot om det är lättkört även om jag hoppas på både äventyr och utmaning:)

Peter Nordlund skrev:@Karin
Varmt välkommen hit :D

Och vad sjukt häftigt det där verkar! och länken var ju grym! är det din resa?

Nu satt du griller i mitt huvud :D


Tack Peter! Det är inte min resa men jag hoppas att det kan bli^^
Och ja, det kan ha funnits en viss baktanke med att infoga den där länken, hehe:P
Användarvisningsbild
Karin Hagström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-01-03/22:18

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Buster » 2018-01-07/12:05

Lägg gärna in lite info här sen om du faktiskt kommer iväg... jag kikade på dessa slingor förra året men min tråd här väckte inget intresse.. kanske jag lade den i fel kategori.

viewtopic.php?f=31&t=26639
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav BrooklynS » 2018-01-07/13:49

Angående tält: Ett mycket bra tält med mycket kompakt packvolym är http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce Lätt att sätta upp och funktionellt för svenskt väder...

Dessutom utfört i bra kvalitet och med i sammanhanget lågt pris. Där får du plats med dig själv och din utrustning. Jag använder också ett tvåmanstält (av samma tillverkare, WBT-2) när jag åker själv, och har enbart gott att säga om det. Jag har bla två större Hillbergtält också, dessa är faktiskt i nästan samma klass.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Karin Hagström » 2018-01-08/12:03

Buster skrev:Lägg gärna in lite info här sen om du faktiskt kommer iväg... jag kikade på dessa slingor förra året men min tråd här väckte inget intresse.. kanske jag lade den i fel kategori.

Det ska jag absolut göra!

BrooklynS skrev:Angående tält: Ett mycket bra tält med mycket kompakt packvolym är http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce Lätt att sätta upp och funktionellt för svenskt väder...

Det ser verkligen intressant ut även om jag kanske skulle föredra en lite större absid. Men den kanske är rymligare än den ser ut? Priset är onekligen lockande:)
Användarvisningsbild
Karin Hagström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-01-03/22:18

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-08/21:03

Då slänger jag in min lilla favorit . Okej inget 5 stjärnigt tyghus men har funkat flera år för mej
Billigt och fruktansvärt lätt och snabbt att sätta upp . Funkar för en person och lite prylar men inte mer .
Finns en video på sidan .
http://www.handelsboden.com/ovrigt/camp ... ikers-mini
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-01-08/21:33

Nu när tråden blev en tälttråd tillfälligt så slänger jag in ett förslag.

http://se.hilleberg.com/SV/tält/black-label-tält/staika/

Starka är ett tält som jag har haft i 10 år nu och jag är ff lika nöjd. Det är ett tvåmanstält så man bor gott som soloåkare men det blir lite trångt om man är två. Då har man bara varsin absid för packning.

Det som är bra är förutom kvalitet och stryktålighet att det står upp utan pinnar i marken så man kan slänga upp det på en parkeringplats med asfalt/klipphäll om det är bästa alternativet. Det är poppis bland kanotister som åker runt i skärgården.

Får jag öva några gånger så reser man det på ett fåtal minuter vilket kan vara nog så gott när regnet hällar.

Nackdelar? Ja det är väl priset som är så nära legalt rån som man kan komma, men som Brooklyn brukar säga - köp kvalité, svär en gång. ;-)

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Kovlingen » 2018-01-08/22:32

Magnus Brobeck skrev:Nu när tråden blev en tälttråd tillfälligt så slänger jag in ett förslag.
Får jag öva några gånger så reser man det på ett fåtal minuter vilket kan vara nog så gott när regnet hällar.
Nackdelar? Ja det är väl priset som är så nära legalt rån som man kan komma, men som Brooklyn brukar säga - köp kvalité, svär en gång. ;-)

Om någon köper ett tält för 10 000 svenska pesetas för att sova i så skrattar jag .
Ett enkelt tält för 1500 bagis som jag snarkar gott i och jag behöver inte träna för att få upp det i regn på
nån minut . Men sanningen är att jag har haft dålig planering och skulle hyrt en hytte :D
Jo jag har ett Fjällräventält som utan tvivel är flera klasser högre men det ligger stadigt i förådet ;)
Det är det jag svurit över , flera ggr. :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Karin Hagström » 2018-01-15/13:51

Tack för alla tälttips!
Jag har i dagsläget ett lite enklare tält i den lägre prisklassen som funkar helt ok ett par nätter om det inte är så kallt och blåsigt. Det jag önskar av det nya tältet är bättre ventilation, större och mer praktisk absid (så man får plats med all MC-utrustning och ändå kan komma in och ut utan problem), klara av regn och blåst i större utsträckning (så man slipper ligga och oroa sig när man ska försöka sova) och att det gärna får vara hyfsat lätt/snabbt att sätta upp och vara någotsånär fristående.
Min budget ligger på ca 5000 så Hilleberg går tyvärr bort. Men jag ska leta vidare och titta närmre på era tips:)
Användarvisningsbild
Karin Hagström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-01-03/22:18

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Håkan » 2018-01-15/16:57

Hej.
Jag har ett par tält från tältcentralen.
http://www.taltcentralen.se/
Mycket trevliga tält, bra kvalitet.
Säkerligen de ända tälten som är sydda i Sverige. Och sånt gillar jag. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Hampe » 2018-02-16/15:51

Edit:
Avigt bildvisningsformat i tråden.
För att se mer än halva bilderna:
Högerklicka på bilden, välj "visa bild"


Ett snabbt kik på den finska rutten säger att du kommer att smeka den ryska gränsen under ganska många timmar, och att både de sträckorna och andra har bristande GSM-täckning.

Fundera på om du vill investera i en "Findmespot":

https://www.findmespot.com/en/index.php?cid=120

Det är en liten lättskött satellitkommunikator som ger dig chansen att larma i ett eventuellt nödfall, med ett enda knapptryck - utan att du behöver ha telefontäckning.

De som du väljer att dom skall ha tillgång till din position kan med 10 - 20 minuters mellanrum följa din färd på karta, och det går att ha förprogrammerade kortmeddelanden som man bara klickar iväg med ett knapptryck.

Så här kan en grusresa se ut:
https://spotwalla.com/tripViewer.php?id ... howAll=yes
...när den presenteras på http://www.Spotwalla.com

Klickar man på de små orangea pluttarna så får man fram detaljdata om positioneringen, de gröna har jag valt att ha som "okay-meddelande" (förklaring till varför jag står stilla under en period) och de gula är övernattningsplatser. Klicka på respektive flagga så ser du meddelandetexten längst ner.


Fatta mig inte fel - jag uppmuntrar dig att köra själv, det är underbart att få köra i egen takt och otroligt lyxigt att inte behöva ta hänsyn till någon annan. Utvecklande också!

Fördelen med en Spot på styret är att du kan täppa till truten på eventuella anhöriga som har åsikter om det lämpliga i att köra själv.
Du kan larma när du vill. Dom kan följa dig om dom är intresserade. Upplägget brukar lugna ner de flesta.

Ett eventuellt larmmeddelande från din Spot skickas via satellit till Geos:
http://www.geosworldwide.com/

och bollas därpå vidare till den svenska avtalsparten: JRCC - Sjö- och Flygräddningscentralen.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... centralen/


Kostnaden är typ 1500.- för själva hårdvaran; "Spoten" och ungefär lika mycket till för ett årsabonnemang.
Värt? Det vet man inte förrän efteråt.

Jag har kört med Spot i 5 år eller så, och aldrig behövt larma skarpt.
Det är främst en kul grunka och ett roligt sätt att både visa kompisar var man är och själv kunna kolla i efterhand var man har varit.

Men, när min hustru jobbat klart för dagen och skall gå och lägga sig så kan hon enkelt klicka in på sidan och kolla om jag kör fortfarande eller har lagt mig för dagen. Det ger mig en större frihet att få köra som jag vill, och jag inte behöver vara orolig för att hon skall vara orolig när jag inte kunnat kvälls-SMSa på två dagar eller så.

"Hur mycket man kör på en dag?"

Även om jag har en skev uppfattning om dagsetapper så måste jag säga att dygnssnittet för Finland (308 km) och Sverige (354 km) är... ...konservativt.
Visst, är man så som somliga kontinentaleuropeer bortkollrat fascinerad av nordisk natur och skall stanna vid varje bäck, bygga Bear Grylls-bivack var kväll, fånga sin egen kvällsmat, sitta uppe och leka arga leken med midnattssolen och klappa varenda pucko-ren som står på vägen, så - visst, nog kan man få Finland att ta 7 dagar och Sverige 8, men är det körning du är intresserad av så kommer du lätt att rulla mer.

"Tält"

Visst, ta med ett tält. Men, läs in dig på vindskyddskartan hemma först.
http://www.vindskyddskartan.se/places

Sverige är fullt av vindskydd du kan övernatta i, med färdigställd eldplats, staplad och huggen ved, oftast en sjö eller vattendrag i direkt anslutning och oftast en mulltoa dessutom. Effektivt!

Om Sverige är fullt så är Finland... ...fullare.

Bild
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000007&z=5

Think about it: man sparar massor av tid om man slipper packa ett blött tält morgon efter morgon.

Bild

OBS! Vindskydden har ofta plankgolv. MYCKET hårdare än marken man tältar på.
Anpassa liggunderlaget efter att kunna sova bekvämt på golvet hemma. Natt efter natt...


Respektera gränszonen!

Bild

Alltså - gör som jag säger och inte som Baveras gör. No goofing around!

Bild

Det är inte ryssarna du skall vara orolig för - det är den finska gränspolisen som har musklerna här.
Dom vaktar gränsen svartsjukt och vill inte veta av att man ger sig in i deras bevakningsområde.
Finland hävdar flera hundra meter "hitom gränsen" som förbjudet område och den som upptäcks bortanför skyltarna har problem. "Snittet påverkas" om vi säger så. :mrgreen:

Kuriosa:
Finska gränspolisen har en MC-sektion:
Bild

Japp, så hårda som dom ser ut att vara. Dom arrangerar då och då resor längs gränsen - och in i Ryssland.
Det är ett privilegium att få köra med dem. http://www.brbikers.com/


Tanka när det går!
Se till att hålla tankarna så fyllda du kan.

Bild

Det är långt till nästa mack.
"Biträdet" driver hela anläggningen: brassar käk, serverar, hyr ut stugor, snickrar, skrämmer bort björn och handpumpar fram soppan. Testify! Ingen arrangerad bild.
JoHu tankar.

...men! Undvik att tanka 95 oktan i Finland!

Bild

Den är nämligen utspädd med dubbelt så mycket etanol som i Sverige: E10.
Därför står alla och väntar på den enda 98-pumpen...

Bild


Stäng alla grindar!

Bild

Common sense, men det måste sägas.


Linfärjor

Har du tur så är rutten lagd så du prickar någon av de får kvarvarande DIY-linfärjorna som håller igång glesbygdsfinland.

Bild

Ligger färjan på andra sidan så finns det en båt vid sidan av att ta sig över med för att hämta över färjan med.

Bild

Sedan kommer det roliga. Med hjälp av en "klo" som du lägger över vajern så "går du" färjan över till andra sidan.

Bild

Titta till höger i bild så ser du verktyget man använder. Det går alldeles utmärkt även för en tjej att klara det själv. Just första tagen kan vara svåra, när man skall skall bringa 10-tals ton i rörelse, men sedan löper det lätt.


Reka alla vattenövergångar
Kör du själv skall du absolut reka eventuella vattenpassager först.
Bättre att bli blöt till knäna under kontroll, än att hamna underst på grund av en stenbumbling under ytan och bli liggandes tills någon dyker upp. Nästa dag...

Bild

Troligen kan man släpa med sig vilken landsvägshoj som helst längs TET - det är mycket luft i adventureballongen, men kolla först.



Krascha inte


Bild

Det sänker snittet!

Om du kraschar, så...

Bild

...släck innan du svimmar. Du vill INTE bli känd som "Svenskan som startade skogsbranden 2018".


Have fun. Ha respekt för vad du startar, men tveka inte att ge dig av.
Låt oss få veta hur det går för dig!


mvh


Hampe


Edit:

...och jobba hemma med däcksjärnen så att du är bekväm med att laga punkteringar.

Bild

Det måste inte vara både "förmiddagspunka" och "eftermiddagspunka", men om du har kläm på att inte klämma slang så försvinner ett orosmoment.
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Karin Hagström » 2018-02-18/21:09

Wow, så mycket bra information! Och kul att se alla bilder, tack för att du tog dig tid att skriva allt! Rolig läsning :)

Hampe skrev:Fundera på om du vill investera i en "Findmespot"

Det ska jag göra, tack för tipset. Låter vettigt både för min egen och anhörigas skull. Ingen rolig tanke att vara fast mitt ute i ingenstans utan mobiltäckning.

Hampe skrev:Även om jag har en skev uppfattning om dagsetapper så måste jag säga att dygnssnittet för Finland (308 km) och Sverige (354 km) är... ...konservativt.

Skönt att höra! Var lite orolig att jag inte skulle hinna runt då jag inte alltid kör så fort. Men visst är det körningen som är ligger i fokus även om jag säkert stannar och klappar iaf en pucko-ren :P

Hampe skrev:Visst, ta med ett tält. Men, läs in dig på vindskyddskartan hemma först.
http://www.vindskyddskartan.se/places

Sverige är fullt av vindskydd du kan övernatta i, med färdigställd eldplats, staplad och huggen ved, oftast en sjö eller vattendrag i direkt anslutning och oftast en mulltoa dessutom. Effektivt!

Om Sverige är fullt så är Finland... ...fullare.

Mulltoa?! Hm.. Det låter ju inte helt dumt faktiskt, visste inte att det var så tjockt med vindskydd. Så klart skönt att ha en eldplats med ved också. Vad jag förstått får man inte elda i det vilda hur som helst i Finland om det saknas eldplats?
Men hur är det med myggen? Blir man inte uppäten? Kommer antagligen åka i början av augusti som det ser ut nu.

Hampe skrev:Respektera gränszonen!

No goofing around, got it! :)

Hampe skrev:Tanka när det går!

Det här är nåt jag definitivt är lite orolig över men ska försöka kolla upp så gott det går i förväg var det finns mackar och se till att jag har extra reserv när min lilla tank tar slut.

Hampe skrev:...men! Undvik att tanka 95 oktan i Finland! Den är nämligen utspädd med dubbelt så mycket etanol som i Sverige: E10.

Ok så finns det någon risk att tanka 95 förutom att jag inte kommer lika långt på en tank? Tänker ifall det är det enda som finns på vissa ställen?

Hampe skrev:Har du tur så är rutten lagd så du prickar någon av de får kvarvarande DIY-linfärjorna som håller igång glesbygdsfinland.

Låter inte jätteintuitivt hur man ska bära sig åt för att ta sig över så tack för instruktionen:)

Hampe skrev:Reka alla vattenövergångar...
Krascha inte...
...släck innan du svimmar. Du vill INTE bli känd som "Svenskan som startade skogsbranden 2018".

Bra plan! ^^

Hampe skrev:...och jobba hemma med däcksjärnen så att du är bekväm med att laga punkteringar.

Ja det är något som jag måste kunna fixa, helt klart. Skulle du rekommendera att man tar med sig en extraslang bara eller två? Vad jag förstår brukar man kunna använda en framslang även i ett bakdäck (på en mindre offroad hoj dvs) ?

Hampe skrev:Have fun. Ha respekt för vad du startar, men tveka inte att ge dig av.
Låt oss få veta hur det går för dig!

Ja, jag hoppas att jag inte bangar ur! Jag är väldigt peppad men ibland undrar man ju vad man håller på att ge sig in i! Men jag ska absolut uppdatera här hur det går :)

Tack igen för alla bra tips!
Användarvisningsbild
Karin Hagström
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2018-01-03/22:18

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav JanneHannus » 2018-03-20/07:33

Hej,

Vad jag ser på kartan är den Svenska delen av TET mer för stor hoj. Mycket asfalt. Och att köra en 250 som touring hoj är inget att rekommendera om du inte ska köra tvärs igenom Mongoliet. Jag sticker ut hakan och säger att du är spyfärdig på din 250 innan du har kommit från Uppsala till båten i Sthlm. :)

/JaHa.
Användarvisningsbild
JanneHannus
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2018-03-20/07:27

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-21/04:56

JanneHannus skrev:Hej,

Vad jag ser på kartan är den Svenska delen av TET mer för stor hoj. Mycket asfalt. Och att köra en 250 som touring hoj är inget att rekommendera om du inte ska köra tvärs igenom Mongoliet. Jag sticker ut hakan och säger att du är spyfärdig på din 250 innan du har kommit från Uppsala till båten i Sthlm. :)

/JaHa.

Min uppfattning också att det skiljer mycket mellan länderna! Dvs vilken mc som dom designat lederna för.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-14/12:33

Vet inte om Karin kom iväg,
men då detta var en spännande tråd och såg en kort film om det från Motorcyclenews.com

https://www.youtube.com/watch?v=PJNVSSiaTug&t=5s&index=34&list=WL

Den passar väl bra här.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav OscarH » 2018-10-15/12:17

Jag körde TET spåret ifrån södra Sverige upp till Nordkapp. [Sverige-Norge-Sverige-Finland-Norge].
Vägarna är optimerade för medel till stor offroad. Det fanns kanske 1-3 svårare partier/hinder där man får tänka till/reka om man kör ensam.
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Re: Någon som kört Trans Euro Trail Sverige/Finland?

Inläggav catnor » 2019-01-12/17:46

Karin du fixade din resa;) Men jag har fortfarande inte sett ett enda foto^^
catnor
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-08-05/21:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst