av Bror Gårdelöf » 2018-01-03/16:57
Jag skulle inte byta - i synnerhet som Du skriver, att Du trivs mycket bra med, vad Du har. K 1200-modellerna med tvärställd motor var inte riktigt färdiga, när de lanserades, utan drogs med en del barnsjukdomar - som BMW i och för sig åtgärdade. Är det gjort, bör en sådan i och för sig vara ett säkert köp.
Jag har en likadan hoj som Du - också en 2002. Den har gått 15 300 bekymmersfria mil - och jag skulle inte bli förvånad, om den levererar ytterligare 10 000.
När den nya K 1200-serien kom, provkörde jag en - men tyckte att den var för "nervös" i beteendet. Dessutom satt jag inte bra - för ihopkrupen - på K 1200 S. K 1200 GT, däremot, hade bra körställning.
När sedan K 1300-serien kom, upplevde jag alla dessa barnsjukdomar botade - men jag skulle ha fått lägga 100 000 i mellanskillnad, och så mycket bättre var den inte.
Min svåger brukar säga, att jag åker "gratis", dvs värdeminskningen har numera i stort sett upphört, så det enda, som kostar pengar, är soppa, däck och service.
Någon gång kommer packningen mellan vevhuset och torrkopplingen att börja läcka. Då börjar kopplingen slira, och packning och koppling måste bytas. Det lär inte vara svårt för den, som vet, vad han sysslar med, men cykeln måste i princip delas på mitten, så görs jobbet av en verkstad, lär det hamna kring 15 000:-. (Här finns en paradox: Ju oftare motorn körs, desto längre håller packningen, för att den smörjs. Långa stillestånd innebär ökad risk för, att packningen torkar fast vid axeln - och sedan är läckaget ett faktum.)
Vänder man på resonemanget, är värdeminskningen på en nyare hoj inte försumbar.
Ifall Du inte redan noterat det, är K-serien med längsställd vev framtung och käkar därmed gärna framdäck med frisk aptit. Jag kör med extra styva däck (Michelin Pilot Road 4 GT) och 2,9/3,2. Det ger några hundra mil extra på framsvålen, plus att cykeln blir märkbart stadigare - exempelvis i turbulensen efter en långtradare.
Cykeln ritades som Autobahnlok, så det är inte konstigt, att den inte är det optimala valet för snäva serpentinsvängar, men i svepande kurvor är den en njutning att köra - vilket Du förmodligen redan noterat. Dessutom har den något för BMW ovanligt; en klonkfri växellåda! Det kan man definitivt inte beskylla de tvärställda modellerna för! Har Du dessutom som jag fallit för, att det nästan inte spelar någon roll, vad varvräknaren pekar på - den drar problemfritt långt ner i registret - är även det en skillnad mot de nyare modellerna. De har helt andra motorer, som är byggda för högre varvtal för att gå bra - och tål det.