Bror Gårdelöf skrev:Men vem är elakingen, som kastat den stora snöbollen?
Bror Gårdelöf skrev:I USA dör 5 000 motorcyklister per år. 1995 hade landet 260 miljoner invånare - vilket om jag räknat rätt blir c:a 20 dödsolyckor per miljon invånare.
I Sverige dör numera c:a 30 motorcyklister per år, dvs c:a 3 per miljon. (OK jämförelsen haltar, för USA:s folkmängd är nog större idag - men skillnaden har knappast försvunnit.)
Leta upp "Mulholland motorbike crash" på YouTube så blir du inte lika förvånad längreFredric Fredricson skrev:Bror Gårdelöf skrev:I USA dör 5 000 motorcyklister per år. 1995 hade landet 260 miljoner invånare - vilket om jag räknat rätt blir c:a 20 dödsolyckor per miljon invånare.
I Sverige dör numera c:a 30 motorcyklister per år, dvs c:a 3 per miljon. (OK jämförelsen haltar, för USA:s folkmängd är nog större idag - men skillnaden har knappast försvunnit.)
Att det skulle vara skillnad det förvånar mig inte efter att ha sett hur dom kör och hur lite dom har hjälm och andra skydd men nästan sju gånger fler låter mycket.
En del kan man kanske skriva på att säsongen i de MC-tätaste delarna (södra halvan) är längre men även om den är dubbelt så lång så blir det 4-5 gånger större "dödlighet".
Det jag sett av sporthojsåkarna i USA så verkar just den gruppen som kör rena sporthojar ha skydd, vilket glidarna sällan har. Man verkar heller inte vara så noga med skydd inne i städerna. Större delen av USA har också lag på hjälm.
Men det är min personliga observationer och måste inte ha nån statistisk validitet.
Jag har hört att körkortsutbildningen för MC är ganska släpphänt i USA men jag undrar hur mycket det påverkar i realiteten.
/Fredric
Kapten Stofil skrev:Leta upp "Mulholland motorbike crash" på YouTube så blir du inte lika förvånad längre
Jag tänkte inte på vägen som sådan, mer på att många av de som gasar i såna där filmer inte ser ut att ha så bra kontroll över sitt fordon. Inga Knix-utbildade.Fredric Fredricson skrev:Kapten Stofil skrev:Leta upp "Mulholland motorbike crash" på YouTube så blir du inte lika förvånad längre
RNickeyMouse (på Youtube) har laddat upp en massa olika filmer med både bilar och bågar som krashar på Mulholland Drive men jag har aldrig sett nån dödsolycka. Förmodligen är han anständig nog att filtrera.
Men det är ju inte som om det inte finns motsvarande Mulholland i Sverige. I Stockholmsområdet har vi ju både Bulten och Bogensundsvägen där folk, relativt framgångsrikt, försökt köra ihäl sig.
Jag tror inte Mulholland drive helt och hållet kan förklara skillnaden i statistiken.
/Fredric
Kapten Stofil skrev:Jag tänkte inte på vägen som sådan, mer på att många av de som gasar i såna där filmer inte ser ut att ha så bra kontroll över sitt fordon. Inga Knix-utbildade.
Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.
Bror Gårdelöf skrev:Orsaken till, att jag vägrar gå mer än basala kurser på bana, är, att vad jag i övrigt har erfarit har handlat om övertejpade backspeglar och hastighetsmätare samt allt snabbare varv under dagen. Det har möjligen berott på dåliga handledare, men för den sortens körning har jag INGET intresse. Jag har alltid haft fokus på säkerhet i trafiken, och jag har inte uppfattat, att dessa dagar haft det i fokus. Slicks och kraschkåpor på instruktörernas hojar, som transporterats till banan på släp(!), talar sitt eget språk.
Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.
BmwMats skrev:Hur gör ni andra, vad för fett använder Ni ?
Håkan skrev:BmwMats skrev:Hur gör ni andra, vad för fett använder Ni ?
Vägsaltet sliter hårt...
På din fråga, jag citerade, kan jag nog svara:
Dom flesta gör ingenting!
Man låter verkstaden byta belägg när det är dags, och vis av erfarenhet så lär det inte bli infettat någonstans då.
Men frågan var säkert ställd till oss andra, som gör (basal) service själva.
Jag bruka använda Loctite 8150, som är en aluminiumbaserad antikärvpasta, till aluminiumdetaljer.
http://www.loctite.se/loctite-4457.htm? ... 2629025793
BmwMats skrev:Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.
Hur gick det för "patienten", överlevde han ?
/Mats
Magnus Mörtling skrev:[Pris... man kan säga att en K1600 är inte dyrare att ha på verkstad.
Magnus Mörtling skrev:BmwMats skrev:Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.
Hur gick det för "patienten", överlevde han ?
/Mats
Tryckgivare intercooler trasig.
Byttes idag, tog EN timme från jag kom till jag åkte.
Pris... man kan säga att en K1600 är inte dyrare att ha på verkstad.
Magnus Mörtling skrev:BmwMats skrev:Magnus Mörtling skrev:På väg hem från jobbet i bilen tändes motorlampan... *suck*
Toppfart 85km/h så det blir att åka in till verkstaden imorgon.
Hur gick det för "patienten", överlevde han ?
/Mats
Tryckgivare intercooler trasig.
Byttes idag, tog EN timme från jag kom till jag åkte.
Pris... man kan säga att en K1600 är inte dyrare att ha på verkstad.
Bror Gårdelöf skrev:Till Fredrik: Jag sprider inga myter. Jag redovisar egna, personliga erfarenheter från några kurser på Linköpings Motorstadion - även om det av kända skäl är ett antal år, sedan jag gick en sådan kurs. Den gav nämligen inget av det, som jag var ute efter!
HåkanH skrev:Så där ja!
Motorstyrningsindikeringen (kallas den så?) i min Volvo S60 tändes plötsligt idag. Motorn går helt
normalt och inget felmeddelande i färddatorn!
Blir till att ta sig till någon verkstad för en datadiagnos-avläsning eller vad det kallas.
Inte olit alls - bara dyyyrt!
BmwMats skrev:Årsmodell och motortyp ?
HåkanH skrev:BmwMats skrev:Årsmodell och motortyp ?
Gammal bil!;) (2004) bensinare med 21100 mil. Cruise Control fungerar klanderfritt.
Tack för tipset ang. någon av tändspolarna. Kan ev. vara någon av lamdazonderna eller
luftmängdmätaren också.
Ska kolla imorgon vad det kostar att få gjort en diagnos-avläsning!
BmwMats skrev:2004 är ju nya bilen !!!
Motorstyr utläses med Volvo VIDA, brukar kosta några hundralappar för att få felkoderna.
Ofta som själva tändspolarna är dom som sätter felkoder på S60/80 på dessa modeller.
Dock ofta som själva farthållningen också sätts ur spel av vissa motorstyrfelkoder.
Lycka till och hoppas att "patienten" får många fina år framför sig
(Kvalitetsprodukt med bra tillförlitlighet)
Bror Gårdelöf skrev:Inte mycket att bråka om. Bilar har aldrig varit några sparbössor- tvärt om.
Kovlingen skrev:2 små hål att laga hos tandis . 2500 bagis och tog max 25 min
Ska väl betala "stafett-tandisar" förmodar jag
Volvo är billigt att äga
Kovlingen skrev:Volvo är billigt att äga
BmwMats skrev:Tacka vet jag min gamla bil med B18, fyra tändkablar och brytarspetsar. Inga motorlampor som tänds där inte !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst