Det som inte höll så bra på den tidens bilar var chassikomponenter (PVns framvagn blev glapp på nolltid om man inte smorde den jämt, tror serviceintervallet var 50 mil) och karossen som rostade friskt. Drivlinan däremot var rejält överdimensionerad och höll i evigheter med minimalt underhåll. Åtminstone vad gäller Volvo.Bror Gårdelöf skrev:BmwMats skrev:Tacka vet jag min gamla bil med B18, fyra tändkablar och brytarspetsar. Inga motorlampor som tänds där inte !
Men tittar Du på driftsäkerheten på den bilen, så var den väl inte bättre än dagens bilar? Den huvudsakliga skillnaden var, att "en händig karl" kunde serva mer av sin bil själv på den tiden. Idag krävs tillgång till elektroniska program, och man byter ut hela komponenter i stället för att laga dem.
Min första bil var en Saab 99 L, -73. På den behövde jag byta kylare vid ett tillfälle och avgassystem vid två. Dessutom gick primärtransmissionskedjan av vid ett tillfälle!
På de två Renaulter jag har - den ena sedan 2005 och 23 000 mil - har INGA sådana åtgärder behövts. Den har inte varit felfri, men jämför jag den med bilarna från 70- och 80-talen, har det varit avsevärt mindre krångel.
Dock är den sådan, att när något behöver göras, behöver det göras på verkstad - och det är inte gratis.
Skickat från min HUAWEI CAM-L21 via Tapatalk