Resa o resa, de vette sjutton ;)

Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Dennis Johansson » 2018-01-30/16:12

Men mc mässan var väl värt att ta bussen till i år för mig!

JAg lyckades med att gissa på rätt standardhoj i smc monterns tävling.
Bara frågan var lite luddigt, så var tvungen att dubbelkolla. Det var alla fabriksklara mc man kunde rösta på.
Så man fick ju tänka till för att va på rätt spår.
R1200GS blev vinnaren. Och då drogs jag som vinnare. Jippieee.
Och sicka priser!
Dels ett valfritt mc ställ av Jofama, dels ett år fri försäkring hos Svedea och utöver det då jag redan betalt medlemsavgiften till SMC, fick jag en bandag också.
När jag räknar ihop det blev det ca 15000 kr.

Inte nog med det. När de ringde angånde att jag vunnit, visste jag dels inte vad, men anade ett fint pris. Men framförallt var jag ej på mässan längre. Så var tvungen att kasat mig i bilen och fara tillbaks och parkera.
Trots att jag körde Toyota, så kom jag i tid, eller kanske tack vare. ;)

Så nu är en bandag på Rudskogen bokad :)

Angående mc ställ, kan jag tipsa om att Lindstrands och Halvarsson har skapat två ställ med laminerat mebran och vattentäta dragkedjor. Äntligen!
Ett sådant ställ komplett skall kosta ca 11500 kr. Alltså billigare en t.ex. Klim Badland.
Tyvärr har det ej Gore-tex utan Dry way membran. Vi får se hur bra det är.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Thomas Stadin » 2018-01-30/16:35

Grattis! Kul att du vann! :)

Frågan är om du märker någon skillnad mellan DryWay och Gore-Tex.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-01-30/16:42

Grattis!

Två färdkamrater körde redan för sju år sedan i Halvarssonsställ med laminerat DryWay-membran - då deras top-of-the-line-ställ. Eftersom jag haft rätt dåliga erfarenheter av två uppsättningar handskar med samma membran från samma företag, frågade jag, hur de upplevde sina ställ. Svaret var positivt. Under den resan - till Nordkap - hade vi ett par dagar, då himlen grät (varav en just den dag, då Norge höll en tyst minut för Anders Behring Breiviks offer), och reskamraterna i Halvarssonsställen hade det inte sämre än vi andra tre, som åkte i Rukka.
Så Du har nog fått bra grejor.
Om inte annat köps kläderna till Storbritanniens MC-poliser från Halvarssons (eller har i alla fall köpts tidigare), och de köper nog inte vad skräp som helst.

Däremot har jag hört en del kritiska synpunkter på, att Halvarssons dragkedjor och diverse annat smått och gott i plaggen inte riktigt håller måttet. Uppgifterna är för få, för att de skall vara något att verkligen dra slutsatser av, men det påminner mig om, att medan skinnet i mina Halvarssons/Jofamaplagg verkar mer än OK efter 15 år (med regelbunden tvätt av fackman plus lite skinnbalsam då och då), har kläpparna i tre dragkedjor havererat. Ingen stor sak, och dragkedjorna i sig fungerar, men det borde inte behöva hända.
Det kan jämföras med, att INGA kläppar eller andra småsaker havererat i Rukkastället. Byxorna fick med tiden en missfärgning, där det svarta drog åt ljunglila, men förblev helt funktionsdugliga. Jag fick av en slump reda på, att färgskiftningen var skäl för garantibyte - och bytte förstås in dem efter fyra av de fem garantiåren. Man tackar ju inte nej till ett par nya brallor, som inte kostar ett öre! Men hade jag inte fått veta detta med färgskiftningen, hade jag nog haft mina ljunglila brallor än idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Dennis Johansson » 2018-01-30/17:04

Detta kommer bli mitt fjärde ställ från företaget.
Det första var för många kilon sedan och var nog det första riktiga offroadstället de hade.
Löstagbart separat membran och löstagbart outlastfoder separat.
Grymt ställ, fick byta membranbyxorna en gång.

Sedan köptes ett nytt ställ som började läcka. Det hade ett kombinerat foder / membran som var urtagbart.
Det började läcka, så fick ett på garanti av en nyare modell. Det började också läcka. Blöt om magen på det stället.

JAg hade ingen aning om att de hade ställ med laminerat membran sedan tidigare.
Det kom i en Lindstrands / offroadversion och en landsvägsversion av Halvarsson.
Helst hade jag tagit ett lindstrands, men då Halvarsson kunde fås med korta ben, fick det bli det då jag numera är för fet fr mitt eget bästa.
Hoppas nu detta kommer fungera bra.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Daniel Bonnér » 2018-01-30/17:07

Stort grattis Dennis!
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Kovlingen » 2018-01-30/17:33

Grattis från mej också ! :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-01-30/19:39

Fasiken vad roligt Dennis, Grattis :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav gorbra » 2018-01-30/22:01

Grattis, va kul,
köpte själv ett Halvarsson Amazon, 3-lagers laminerat. Tyvärr läckte byxorna i grenen efter en dags regn i Norge. Jag fick dem reparerade på garantin utan problem, men efter det så läckte de ännu värre. Jag lämnade tillbaka dem och och fick pengarna tillbaka. Problemet är nog inte membranet, det funkar säkert lika bra, utan sömmarna som inte blir riktigt tejpade. GoreTex har egna fabriker där de syr upp kläder i olika "brands". De ställer också hårda krav på de som använder deras membran, vilket gör att de kan lämna i stort livstids garanti. Det kostar nog en slant också.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Resa o resa, de vette sjutton ;)

Inläggav Dennis Johansson » 2018-08-07/10:29

gorbra skrev:Grattis, va kul,
köpte själv ett Halvarsson Amazon, 3-lagers laminerat. Tyvärr läckte byxorna i grenen efter en dags regn i Norge. Jag fick dem reparerade på garantin utan problem, men efter det så läckte de ännu värre. Jag lämnade tillbaka dem och och fick pengarna tillbaka. Problemet är nog inte membranet, det funkar säkert lika bra, utan sömmarna som inte blir riktigt tejpade. GoreTex har egna fabriker där de syr upp kläder i olika "brands". De ställer också hårda krav på de som använder deras membran, vilket gör att de kan lämna i stort livstids garanti. Det kostar nog en slant också.


Oj då.
Det låter ju inget vidare.
Det är lite det jag anat också. Att det kvittar vad linstrands / jofama / Halvarsson gör. Det läcker troligen ändå.
Jag får se hur det går med dessa.
Och jag tror på vad du säger om att det är troligen inte är membranet i sig som läcker utan tekniken som används i sömmarna.

Min första mc jacka var av märket Yoko. Det är finskt från början om jag ej minns fel.
De hade kläder i olika prisklasser. De dyrare med gore-tex och de biligare av ett annat membran.
Jag har kvar jackan som märkligt nog krympt i garderoben.
Den läcker fortfarande inte. Och det är en av de biligare med enklare membran
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Resor o Reseberättelser

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster