Med risk att även denna tråd belastas med en massa ovidkommande inlägg, så skulle jag vilja vidhålla (enligt min egen uppfattning) att det är viktigare att byta olja frekvent så inga gamla rester och partiklar sköljs runt
för länge i en högpresterande motor i onödan.
Kanske jag säger emot mig själv lite, då jag byter olja minst en gång om året på mina hojar som jag kör mindre med, men på brukshojen som rullar nära på 4000 mil om året byter jag bara var 1000'e mil även om serviceintervallerna enbart är 750 mil, men så fort jag sätter mig på hojen så rullar den mellan 11-18 mil varje gång och jag belastar den minimalt gällande effektuttag under körning.
Den har nu rullat åtskilliga mil (BMW K75-86 som är uttagen sommaren 1985) och den drar ingen olja mellan bytena vad jag kan se på nivåglaset på motorn.
Byter olja fyra gånger om året, men det blir ofta en billigare olja som fortfarande ser relativt ren ut trots 1000 mils intervall.
Denna trecylindriga motor är ju relativt moderat vad gäller effekt och är heller inte av någon extrem variant av modern motor, så det är nog viktigare på en modernare högpresterande motor att byta till en (dyrare) modern olja som även fabrikanten rekommenderar, speciellt om hojen och dess motor utnyttjas såsom tillverkaren har tänkt.
...
mina fem ören till denna slippriga oljedrypande tråd...
/BmwMats