Måns Ulveståhl skrev:Tittar man i BMW Groups årsrapport så slås man också över hur liten del hojarna är av BMW Group.
Det går riktigt bra ekonomiskt för hojarna, men BMW Group hade inte märkt mycket om hojar hade försvunnit från företagets intresse.
CG Arvidsson skrev: Tyvärr har vår svenska designer Ola Stenegärd slutat och gått till ett annat märke...
CG Arvidsson skrev:Tyvärr har vår svenska designer Ola Stenegärd slutat och gått till ett annat märke. Vi får hoppas att han inte tog alla pennorna med sig.
Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...
Håkan skrev:Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...
Om det ändå vore så väl.
Blinkerssystemet är ju ett skäl till att jag behållt/kommer att behålla min R1200GS 2012.
Älskar knapparna som man når lätt med tummarna.
Håkan skrev:Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...
Om det ändå vore så väl.
Blinkerssystemet är ju ett skäl till att jag behållt/kommer att behålla min R1200GS 2012.
Älskar knapparna som man når lätt med tummarna.
Thomas Stadin skrev:...Om man ville ha ordning på analogin borde hojen varit försedd med åtta växelspakar, dvs 6 st för att lägga i de olika växlarna, en för att lägga i friläget samt en för att lägga ur växlarna. De skulle dessutom vara monterade på olika sidor av hojen.
Thomas Stadin skrev:Hur många tummar har du?
Den vänstra knappen har jag inget emot. Däremot "blinkersavstängningsknappen" som man ska trycka på med tummen samtidigt som man försiktigt släpper bromsen OCH ger mjuk och fin gas.
Håkan skrev:Thomas Stadin skrev: säkert att treknapparssystemet för blinkersfunktionen återinförs rakt av...
Om det ändå vore så väl.
Blinkerssystemet är ju ett skäl till att jag behållt/kommer att behålla min R1200GS 2012.
Älskar knapparna som man når lätt med tummarna.
Bror Gårdelöf skrev:... "Warum soll man etwas einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann?"
BmwMats skrev:Thomas Stadin skrev:...Om man ville ha ordning på analogin borde hojen varit försedd med åtta växelspakar, dvs 6 st för att lägga i de olika växlarna, en för att lägga i friläget samt en för att lägga ur växlarna. De skulle dessutom vara monterade på olika sidor av hojen.
Måns Ulveståhl skrev:
...och nu håller Kina på. "The Mother of all Kopior"
Vad vi har sett i dag är inget mot vad som komma ska.
...i bakvattnet ligger Indien och guppar.
CG Arvidsson skrev:Tacka vet jag att ta tur med min R60/2, då får man motionera armarna innan sväng. Kör ej i mörker och då slipper man blända av också.
Allan Ericsson skrev:Jag måste klara av att både hastighetsreglera för att hålla önskad kurs och att hastighetsreglera relativt framförvarande fordon samtidigt som jag måste öppna höger hand för att komma åt blinkersreglaget. Det blir för mycket på en gång. jag måste välja bort något, vilket blir att blinka ut ur cirkulationsplatsen.
BrooklynS skrev:Hur enkelt som helst: På höger sida sitter blinkersreglaget, på vänster sitter hel-/halvljusomkopplaren. Blinkersreglage upp = vänster, blinkersreglage ned, höger. Intuitivt och enkelt.
Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
Bror Gårdelöf skrev:Allan Ericsson skrev:Jag måste klara av att både hastighetsreglera för att hålla önskad kurs och att hastighetsreglera relativt framförvarande fordon samtidigt som jag måste öppna höger hand för att komma åt blinkersreglaget. Det blir för mycket på en gång. jag måste välja bort något, vilket blir att blinka ut ur cirkulationsplatsen.
Där ser man enkelt, hur olika vi är. Jag har aldrig upplevt den situationen som problematisk över huvud taget. Högertummen hittar blinkerknappen - och avstängningsknappen - utan att jag behöver röra handen i övrigt.
Att däremot slå på eller av handtagsvärmen respektive skifta mellan halv- och helljus kräver, att greppet om handtaget ändras lite - men som regel finns ju tid till det.
Bror Gårdelöf skrev:Det där var före min tid på hoj - men det är första gången jag hört talas om, att blinkerreglaget suttit på höger styrhalva.
Att engelska, italienska och i alla fall en del svenska hojar (Silverpilen) kunde ha växelpedalen på höger sida fram till 70-talet, visste jag. Inhemska indiska Royal Enfield hade det in i detta millennium (fortfarande?) - och med ettan uppåt. Jag hörde en svensk, som åkt med Himalaya Bike Tours, berätta om sin resa på hyrd Royal Enfield. "Om Ni visste, hur många gånger jag växlade upp, när jag skulle bromsa!"
Användare som besöker denna kategori: J-O Elfvén och 1 gäst