Kovlingen skrev:Väntar på en vetenskaplig redogörelse hur det avlöper
farmerlip skrev:13maj är det tävling på Gröndal, Eskilstuna.
mumkas skrev: Blev inget nytt hastighetsrekord i helgen. Motorn ville inte varva ur och det kändes som att den gick snålt.
mumkas skrev:farmerlip skrev:13maj är det tävling på Gröndal, Eskilstuna.
Kör ni några race runt Sthlm? Har lite svårt att ta mig till Eskilstuna för att kika då.
Kovlingen skrev:Själv skulle jag kunna tänka mej att ha en riktigt prepped "raketare" .
Originalstuk men något som kan ge en 125:a-ägare en hjärtinfarkt
Det är aldrig fel att vara i hatten [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]Bror Gårdelöf skrev:När motorn varvar upp ordentligt, påminner det mig åter om det kåseri av Bosse Rindar, som jag skriver om ovan; "Nittiåttan". Han konstaterade under färden, att den gamla tvåtaktaren som regel inte orkade komma upp i det varvtal, där motorn gick optimalt, utan det blev en hackig färd - med flera mekstopp. "Stundtals verkade motorn tända överallt, utom i cylindern. Jag trodde, att förgasaren skulle flyga av."
Efter att han passerat Mälarens västra ända och börjat återfärden mot Stockholm, kom han till en utförslöpa, som tillät motorn att komma upp i rätt arbetsvarv, varpå det gick undan rätt skapligt en liten stund - i kanske hela 65 knyck. Men säg den glädje, som varar beständigt. Motorn dog, när hans långa skinnrock trasslat in sig i kedjan.
Det får mig också att minnas bröllopsresan till Kos 1980. Ön var då inte alls lika sönderturistifierad, som den sedermera blivit, och åtskilliga delar av den var rent idylliska. En dag hyrde hustrun och jag en liten Suzuki 50-kubikare och kuskade runt ön. Hjälmar? Fanns inte, och inga andra skydd heller - men vi höll tämligen modest fart. När jag släppt av henne vid hotellet vid slutet av dagen, tog jag en egen sväng på en rak och glest trafikerad vägsnutt. Hej, vad det gick, när motorn kom upp i rätt arbetsvarv! Men Gud var god även denna dag, så jag klarade mig helskinnad - med ett undantag.
På den tiden hade jag längre hår än nu. Under körningen denna dag hade håret förstås blåst bakåt hela dagen - och blottat en panna, som definitivt inte var förberedd för Medelhavets sommarsol! Det blev en andra gradens brännskada med stora blåsor och snarast lila hudfärg - så resten av vistelsen där bar jag bredbrättad hatt.
farmerlip skrev:Norn Speedweekend den 24/2.. förra årets segrare var en liten bit över 70km/h
Bror Gårdelöf skrev:Ja, det var väl tur, att den var frusen. Annars hade nog resultatet blivit sämre.
mumkas skrev:Igår blev det dags för premiärstart av påhängare modell 2018 Motorn på 50cc är lite mindre men mycket argare Tyvärr blir det ingen provtur utanför kallgaraget på ett tag p.g.a. det rådande väderläget. Men det ser hoppfullt ut!
https://youtu.be/m6TOmbyQNxQ
farmerlip skrev:Låter ju riktigt rapp. Ser ut som stor stinger.
Hur har du portat?
Hasse Gustafsson skrev:Ska du inte ha drivkedjan fast, alltså bara spänna med justering av bakhjulet?
Sätta en enkel fjädrande ''pinne'' som håller trampkedjan sträckt.
mumkas skrev:farmerlip skrev:Låter ju riktigt rapp. Ser ut som stor stinger.
Hur har du portat?
Kul att du tycker det och ska jag egentligen avslöja det? Inget fancy, bara gammaldags hederligt slipande
Hade ingen möjlighet att göra en pipa själv, utan skickade efter denna från från US via ebay. Monterade en universalinsats med lite ludd (inte navelludd) runt den för att få den lite tystare. Återstår att se hur den funkar..
Portade cylindern med hjälp av en gradskiva på vevaxeln. Avgas är lyft och insug sänkt i kombination med jackad kolv och bägge portarna är breddade. Sist jag mätte var durationen på avgas 158 grader, insug 128 och transfer 118. Avgas och transfer ger blowdown på 20 grader vilket var målet. Kanske kan tiderna blivit lite annorlunda efter att ha finputsat och fasat lite i portarna men jag mätte aldrig resultatet efteråt.
Förövrigt har jag bara bytt till bättre kullager och ett bättre tändsystem. Just tändsystemet tror jag gör mycket, särkilt som den gick igång direkt. Toppen är planad också men vet inte hur mycket då jag inte gjorde det själv. Men det hela verkar mycket hoppfullt och vasst
Ja vad ska man hitta på nu? Ett bättre luftfilter kanske. En bättre förgasare? Eller att försöka få till den fjädrande kedjespännaren jag inte lyckades med?
farmerlip skrev:Moderata tider. Bara 20 grader blowdown? 17 U-båt kör de flesta med och den verkar funka ok.
Återgå till Ural, KTM och andra främlingar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst