Åren går och cyklar passerar... och efter att ha kört en del olika och varit med om lite incidenter säger min egna erfarenhet att cykelns strålkastare/LED/DRL och cykelns faktiska storlek är det som påverkar mest.
Jag har haft vit hjälm, fluo-hjälm och svart hjälm bla... svart jacka, svart jacka med inslag av fluo och BMW:s varseljacka med texten BMW MC i silver på blå bakgrund.
Jag har haft små cyklar och förhållandevis stora cyklar, som nu med 1200GS tex.
Med liten cykel och glödljus förväxlas man nog ibland för att vara moped, bilar tvekar ibland i korsningar tex... man ser att hjulen rör sig ett kvartsvarv osv.
Med större cykel och LED minskar detta radikalt, oavsett klädsel.
Min placering på vägar är alltid densamma, dvs INTE till höger i körfältet som moped.
Min BMW-jacka med polisinspirerad design har jag bara använt vid evenemang där jag deltagit som funktionär och milen där blir inte så många att man kan få nån vidare "statistik" men trillade över en pressrelease och förvånas inte:
http://www.mynewsdesk.com/se/vti/pressr ... en-2438151
Vad tror ni ökar synbarhet mest, utan att påverka medtrafikanterna?
På 80-talet hade knuttarna hela cykeln (kåpor, gaffelben, backspeglar mm) fullkletade med gula och orangea klisterlappar för att synas, dessa ser man sällan numer... kan man misstänka att de liksom de samtida benvärmarna mest var något modernt istället för något av större praktisk betydelse?
...och kan man då i samma tankebana tänka sig att varselkläderna också är något av en fluga...?