BmwMats skrev:Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?
/BmwMats
Håkan skrev:BmwMats skrev:Det börjar bli sug efter en GS, men vilken modell... ?
/BmwMats
Du har inte tänkt tanken fullt ut, Mats?
Pröva en R1200GS.
BmwMats skrev:... åkte R60 förr i tiden.... men det har kanske hänt lite sedan dom byggdes på 60-talet...
BrooklynS skrev:R1200 GS finns från 2004 och i prisläge som även F-modellerna befinner sig i.
Du gillar uppenbarligen långbenta hojar - i betydelsen kapabla för avslappnade landsvägsfärder. Där är R1200 i dess olika derivat svåröverträffad. Lätt, agil och bekväm därtill.
Nils-Erik Ringlander skrev:Bror Gårdelöf skrev:En av mina bekanta............
Det är undertecknad som avses tror jag. Har en 800GSA och det är en väldigt allround motorcykel beroende på vilka däck som sitter på. Med mera asfaltbetonade däck har jag åkt långa resor ner till Medelhavet utan några problem, dock marschar man inte 160 på autobahn, 120-130 är mera behagligt. Med nabbadäck passar den utmärkt på grus- och skogsvägar, dock inte endurobanor, den är för tung för sånt.
Den är dock ganska hög och det är bra att vara långbent så att man når ner till backen utan att känna sig otrygg.
Motorn har liten svängmassa och det är ganska lätt att få motorstopp på låga varv. Detta har jag lyckats avhjälpa genom att montera ett slip-on-system och en s k accelerator module ( finns omskriven här på forumet). GSA-versionen kom 2013 och den tilltalar mig med bl a 24 liters tank och högre vindruta.
Bror Gårdelöf skrev:Men vill Du kunna köra 40 mil utan tankstopp är det nog F 800 GSA, som gäller bland twinnarna. Det kan nog gå även på en F 800 GS (som jag tror i alla fall tidigare hade en tankvolym på 16 liter), men då kan de sista milen bli "spännande".
Hasse Gustafsson skrev:Vet ej vad en GS/LC har för tankvolym, men min GS har 19 liter och det är för dåligt.
Borde åtminstone vara 25L. Enda punkten som är irriterande på min hoj.
Gunnar Elmgren skrev:Hasse Gustafsson skrev:Vet ej vad en GS/LC har för tankvolym, men min GS har 19 liter och det är för dåligt.
Borde åtminstone vara 25L. Enda punkten som är irriterande på min hoj.
Tanken på min GS/LC -16 rymmer 20 liter. LC-maskinen verkar gå något snålare än de äldre, så räckvidden (om man som jag gärna vill ha lite säkerhetsmarginal) är runt 35 mil med mitt körsätt. Tycker det är rätt OK.
Har för övrigt noterat, att förbrukningen blir lägre med ”kontinental” bensin än med vårt svenska ”blask”, miljöklassat med 5 eller 10% etanolutspädning. Överraskande nog trivs i alla fall min hoj bäst med ”ryssbensin” tankad i t ex Polen, Ungern eller Rumänien...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster