mumkas skrev:Hejsan,
Har ännu inte hittat någon knix i trakten i Sthlm i vår så nu blev en prova på på Arlanda bokad istället för knix innan steg 1 etc. Lite nervös ser jag fram emot kurserna jag anmält mig till..
Magnus Mörtling skrev:Denna video förklarar broms och gaskontroll rätt bra: https://youtu.be/Fy1AIAc76Qo
Magnus Mörtling skrev:Denna video förklarar broms och gaskontroll rätt bra: https://youtu.be/Fy1AIAc76Qo
Allan Ericsson skrev:Sedan har vi det här med att greppa med hela handen eller med bara två fingrar. Hur resonerar ni? Jag har svårt för att greppa med hela handen, trots att cykeln har ABS. Med bara två fingrar på bromsen, så kan jag fortfarande styra, vilket jag inte kan om jag greppar med hela handen.
enhjuling skrev: Men det gäller ju också då hojen är upprätt att hastiga gas- eller broms-krafter kan få ett släpp som resultat.
Allan Ericsson skrev:Apropå tvåfingerbromsning: Jag vill bara försöka rekapitulera min historia bakom detta.
Redan under min första tid som mopedåkare försökte jag lära mig att använda frambromsen. Till att börja med så greppade jag med hela handen och bromsade tills det släppte och jag dök i backen. Oftast hamnade jag på höger sida om mopeden. Aj, det kändes i höger knä. Vad berodde det på att jag dök ner åt höger? Min analys var att då jag började falla åt höger så ville jag släppa bromsen och samtidigt styra emot. Jag klarade inte av detta. Släppte jag greppet om bromshandtag, så tappade jag också greppet om styret och åkte i backen. Hur gör jag för att släppa greppen om bromshandtaget utan att släppa greppet om styret? Hmm..... Min lösning blev då att bromsa med bara två fingrar. Idén att trycka på med vänster hand istället för att försöka dra i höger hand testade jag nog inte. En blunder?
Tekniken har sedan känts rätt speciellt vid grusvägskörning och framförallt vid skogskörning. I skogen blir det ibland så att man bara lyckas få upp ett finger på bromshandtaget och man får göra så gott man kan med det fingret. Förflyttar vi oss sedan till gokartbanan, så känns det rätt att samtidigt kunna reglera gas och broms.
Bilden illustrerar hur jag vanligtvis håller mina fingrar, när jag är ute och åker. RÄTT ELLER FEL?
Erik Nilsson skrev:... Har man bra förankring och inte stör motorcykeln så går det att köra en bit med låst framhjul, ganska långt på grus (ett tiotal meter har jag testat åtminstone). Men så fort man håller för hårt i styret vid inbromsning och får en låsning tar man bort motorcykelns möjlighet att stabilisera sig själv, chassigeometrin är sådan att den vill räta upp sig själv, även om gyrokrafterna hjälper lite extra vid rull. Ni kanske har sett något klipp där föraren får vobbel på motorcykeln och efter att föraren (a.k.a störningsmomentet) kastats av stabiliserar motorcykeln sig.
Hoppas jag lyckas göra mig förstådd så här
enhjuling skrev:... Jag vet inte varför det skulle vara nån skillnad beroende på vilken gaffel man har eller om man har eller inte har ABS, Allan? ...
Tvåfingerbroms kan funka bra ändå så det är inget måsteAllan Ericsson skrev:Erik Nilsson skrev:... Har man bra förankring och inte stör motorcykeln så går det att köra en bit med låst framhjul, ganska långt på grus (ett tiotal meter har jag testat åtminstone). Men så fort man håller för hårt i styret vid inbromsning och får en låsning tar man bort motorcykelns möjlighet att stabilisera sig själv, chassigeometrin är sådan att den vill räta upp sig själv, även om gyrokrafterna hjälper lite extra vid rull. Ni kanske har sett något klipp där föraren får vobbel på motorcykeln och efter att föraren (a.k.a störningsmomentet) kastats av stabiliserar motorcykeln sig.
Hoppas jag lyckas göra mig förstådd så här
Jag skall försöka komma ihåg dina råd.
Att lära sig att fyrfinger-bromsa med låst framhjul får bli 2018-profilen på mitt mc-åkandet.
Erik Nilsson skrev:Att du faller/föll mot höger vid inbromsning tyder på att du troligen har/hade för dålig förankring till tank/sadel.
Har man inte knipit åt ordentligt med benen och spänt mage+rygg hamnar trycket på styret, så länge man rullar och har grepp märks inte den lilla störningen men när det släpper krävs inte mycket störning i styret för dramatisk effekt.
Rimligen var du mer avslappnad i kopplingshanden som inte jobbade lika hårt och därmed fick du lite mer tryck på högersida, vilket innebär styret åt vänster och därmed motstyrning åt höger.
Har man bra förankring och inte stör motorcykeln så går det att köra en bit med låst framhjul, ganska långt på grus (ett tiotal meter har jag testat åtminstone). Men så fort man håller för hårt i styret vid inbromsning och får en låsning tar man bort motorcykelns möjlighet att stabilisera sig själv, chassigeometrin är sådan att den vill räta upp sig själv, även om gyrokrafterna hjälper lite extra vid rull. Ni kanske har sett något klipp där föraren får vobbel på motorcykeln och efter att föraren (a.k.a störningsmomentet) kastats av stabiliserar motorcykeln sig.
Hoppas jag lyckas göra mig förstådd så här
Allan Ericsson skrev:enhjuling skrev:... Jag vet inte varför det skulle vara nån skillnad beroende på vilken gaffel man har eller om man har eller inte har ABS, Allan? ...
Det var bara en friskrivning i väntan på att jag funderat färdigt. Med ABS finns ju inte ens problemet med framhjulslåsning. Teleskopgaffeln ger en initial nigning som kan utnyttjas. Telelever har inget sådant utan marktrycket får bara ett tillskott från det tippmomentet (avlastning av bakhjulet), som bromskraften genererar?
Erik Nilsson skrev:... En övning som påvisar ens bristande förankring är att bromsa med en hand på styret (höger av förklarliga skäl )
Håller man inte emot tillräckligt bra med mage/rygg så kommer hojen dra åt höger ...
enhjuling skrev:...Att man har en mindre nigning med en telelever tror jag inte är någon fördel när man talar om hur mycket bromskraft man kan lägga på hastigt, däremot bibehåller man ju mer av cykelns geometri då inte framändan dyker och förändrar därför inte styregenskaperna på samma sätt som med en mjuk teleskopgaffel.
Hur som helst så är det nog lika viktigt att ansätta bromsen mjukt oavsett vad man sitter på.
Allan Ericsson skrev:Jag bara reflekterar lite: Man måste väl kunna framhjulsbromsa även då man inte befinner sig i perfekt balans? Man kanske står upp eller håller på och grejar med sin GPS eller något annat tokigt, när något händer. Man måste kunna byta till ett bättre spår att bromsa i eller zic-zac-köra mellan isfläckarna eller .....=> Jag undrar om inte tvåfingerbromsningen i alla fall är att föredra eftersom man då kan reglera gas, broms, styrning och kroppskontroll(?) oberoende av varandra.
Ni som vet eller bara spånar får gärna kommentera.
enhjuling skrev:Jo, om man med ABS bromsar så man tappar greppet får man en massa hjullåsningar som systemet förhoppningsvis åtgärdar genom att släppa på bromstrycket så man inte vurpar. Dessa små låsningar och tillhörande släpp av bromstrycket ger en längre bromssträcka än man skulle få om man bromsar så hårt man kan ända in till gränsen för släpp där ABSen börjar jobba. Så bör man försöka bromsa oavsett vad man har för hjälpmedel, misslyckas man med det så griper förhoppningsvis systemet in och räddar som det skall.
Att man har en mindre nigning med en telelever tror jag inte är någon fördel när man talar om hur mycket bromskraft man kan lägga på hastigt, däremot bibehåller man ju mer av cykelns geometri då inte framändan dyker och förändrar därför inte styregenskaperna på samma sätt som med en mjuk teleskopgaffel.
Hur som helst så är det nog lika viktigt att ansätta bromsen mjukt oavsett vad man sitter på.
Erik Nilsson skrev: ....Visst att man kan bromsa även i icke perfekta situationer men jag förespråkar ändå att man ska få en förklaring så man vet skillnaderna och kan testa sig fram, på så vis tror jag man kan labba fram och få förståelse för vad som är eftersträvansvärt i diverse situationer
Allan Ericsson skrev:enhjuling skrev:...Att man har en mindre nigning med en telelever tror jag inte är någon fördel när man talar om hur mycket bromskraft man kan lägga på hastigt, däremot bibehåller man ju mer av cykelns geometri då inte framändan dyker och förändrar därför inte styregenskaperna på samma sätt som med en mjuk teleskopgaffel.
Hur som helst så är det nog lika viktigt att ansätta bromsen mjukt oavsett vad man sitter på.
En liten kommentar bara:
När jag åkte Honda XR600R, så tyckte jag faktiskt att jag vid bromsning kunde dra fördel av den brantare gaffelvikeln, som man fick vid moderat bromsning. Cykeln blev mer snabbstyrd, vilket ökade möjligheterna att gira runt potthål och dylikt vid inbromsning i kurvor.
Apropå ABS-bromsning, så kan jag nämna att jag tränat och jämfört bromsning med och utan ABS på grus. Å ena sidan har jag svårt att hitta gränsen där ABS:en går in. Det gäller ju att ligga på rätt sida. Å andra sidan känns det bekvämt att bara bromsa fullt och överlåta sitt öde till ABS-systemet. => I sommar blir det mera bromsövningar.
Odd Arne Kjørstad skrev:Mye merkelig dere sitter og tenker på når dere er ute og kjører....?
Erik Nilsson skrev:Jag vill bara poängtera/förtydliga att låst hjul kan ha kortare bromssträcka än icke låst hjul vid t.ex. grusvägskörning. Samt en personlig reflektion att även om ABS stundtals fungerar sisådär på grus, just eftersom låsning kan vara fördelaktigt, så upplever jag att tryggheten från ABS gör att man kan gå på bromsen mer bestämt vid tveksamma underlag. Detta gör att även om ABSen känns väldigt ineffektiv vid rullgrus så tjänar man in en del i början för att man slipper fega för att hitta gränsen manuellt.
ABS är dock inte en ersättare till korrekt bromsteknik. Jag höll på att stå på näsan förra våren under en SMC-utbildning när vi nötte på en grusplan som var ganska mjuk. "Kaxig" av ABSen nöp jag på ordentligt och snabbt men hade slarvat med förankringen. Grusplanen hade vid detta lag blivit ganska uppkörd och mjuk så efter första låsningen var friktionen lite för låg för att hjulet skulle återhämta farten under ABSens paus, och hojen stack åt vänster och jag höll på att ramla åt höger. Tur nog var jag vaken nog att släppa bromsen helt men det var en pulshöjare
Odd Arne Kjørstad skrev:Mye merkelig dere sitter og tenker på når dere er ute og kjører....?
enhjuling skrev:Håller med om att man kan dra fördel av den brantare gaffelvinkeln som du skriver, det är nog därför alla som tävlar gör det med teleskopgaffel.
Vid bromsning på grus när man tränar så har jag också testat med ABS på och av. Där blir det ju tydligt kortare bromssträcka utan. Jag stänger dock aldrig av ABSen helt när jag åker på en grusväg för om nåt oförutsett dyker upp vill jag ha den extra hjälpen att hålla mig upprätt.
enhjuling skrev:Håller helt med. Tror att vi var på samma mjuka grusplan dessutom
enhjuling skrev: ...Vid bromsning på grus när man tränar så har jag också testat med ABS på och av. Där blir det ju tydligt kortare bromssträcka utan. Jag stänger dock aldrig av ABSen helt när jag åker på en grusväg för om nåt oförutsett dyker upp vill jag ha den extra hjälpen att hålla mig upprätt. ...
Erik Nilsson skrev:När jag testade det i våras (förvisso något ringrostig, men det kanske är representativt för en oförberedd inbromsning?) så var det oavgjort, däremot kändes ABSen mycket sämre när den gick in så mycket.
Vore intressant att veta hur andra upplever det
Sedär, Säfsen?
Det har säkerligen betydelse. Detta var ett högst ovetenskapligt test från min sidaAllan Ericsson skrev:Erik Nilsson skrev:När jag testade det i våras (förvisso något ringrostig, men det kanske är representativt för en oförberedd inbromsning?) så var det oavgjort, däremot kändes ABSen mycket sämre när den gick in så mycket.
Vore intressant att veta hur andra upplever det
Sedär, Säfsen?
Men bromsning med och utan ABS på annat underlag än grus, måste väl storligen bero på både däckets och underlagets karaktär.
T.ex.
- Hårt underlag + mjukt däck + med eller utan ABS (t.ex. lagom fuktig landväg och något lämpligt offroaddäck)
- Mjukt underlag + hårt däck + med eller utan ABS (t.ex. nysladdad byväg och TKC80)
Erik Nilsson skrev:Har du testat inbromsning från fast fart och faktiskt stegat upp bromssträckan med resp. utan ABS?
När jag testade det i våras (förvisso något ringrostig, men det kanske är representativt för en oförberedd inbromsning?) så var det oavgjort, däremot kändes ABSen mycket sämre när den gick in så mycket.
Vore intressant att veta hur andra upplever detenhjuling skrev:Håller helt med. Tror att vi var på samma mjuka grusplan dessutom
Sedär, Säfsen?
Erik Nilsson skrev:..... Även vid stående körning förespråkas att knipa åt om tank/sadel av många (mig inkluderat) just för att minska risken för att belasta/"störa" styret. ...
Bror Gårdelöf skrev:Detta är lite OT, men det har ändå med ämnet att göra: För ett antal år sedan var vi i Alperna och körde fel in i en stad, när vi i stället skulle köra förbi den. Efter vändning kom vi till ett ställe, där vi var tvungna att i mycket låg fart svänga runt en mycket skarp 160-gradersvinkel med samtidig nivåskillnad nedåt. På asfalten låg dessutom en del grus. Färdkompisen före mig (R 1200 GSA) låg plötsligt på asfalten, och när jag långsamt körde förbi honom, gjorde jag lika plötsligt samma sak! Ingen av oss begrep först, hur detta kunnat gå till. De enda skadorna var några betydelselösa repor i plasten och stukade självförtroenden. Efter att ha funderat länge på detta, har jag dragit slutsatsen, att den enda rimliga förklaringen är, att vi hade frambromsen lätt anlagd, och det hela gick så långsamt, att när hjulet låste i rullgruset, föll cykeln, innan vare sig ABS-systemet eller vi själva hann reagera. Synnerligen snöpligt!
Allan Ericsson skrev:För mig har motorcykelkörning karaktäriserats av att man lutar i kurvorna. Sedan kan man initiera detta genom att sodoförflytta väggkontakten i förhållande till ekipagets tyngdpunkt. Styrning används bara av tvåspråkiga fordon såsom bilar och sidovagnsekipage.
Allan Ericsson skrev:Kan någon tala mig till rätta inför kommande KNIX-övningar? JA, jag skall hålla inne med mina tankar men vill landa någorlunda rätt.
Bror Gårdelöf skrev: - och lika många av glidare, som i regel har rätt sävliga köregenskaper. Ingen skulle nog komma på att beskriva dem som "knivskarpa".
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst