Måns Ulveståhl skrev:Jag har svårt att förstå nyttan med självkörande fordon.
Är man för lat och/eller korkad att köra själv så finns buss, tåg, flyg, eller taxi.
Har man oturen att bo i Götelaborg så finns även spårvagn.
Fordon ska köras och avnjutas!
Måns Ulveståhl skrev:Lägg dessa utvecklingskostnader på en självgående robot i stället som jag kan sparka i gång varje morgon för att gå till min arbetsplats och utföra mina avlönade sysslor medan jag drar täcket över mig och somnar om.
Måns Ulveståhl skrev:Jag har svårt att förstå nyttan med självkörande fordon.
Är man för lat och/eller korkad att köra själv så finns buss, tåg, flyg, eller taxi
Bror Gårdelöf skrev:Men det är inte svårt att tänka sig nya generationer, som med självklarhet låter ett självkörande fordon transportera dem, vart de vill, medan de själva arbetar med något - och min gissning är, att olyckorna i ett sådant system skulle bli färre.
Fredric Fredricson skrev: Ett "klassiskt" exempel är att det finns många flygrädda men i princip ingen som är rädd för att köra bil.
Bror Gårdelöf skrev:Under sådana grundförutsättningar är det nog bäst att koppla ur bilens självkörande förmåga och ta över kommandot själv.
Det var för övrigt en av de saker, som togs upp i Vetenskapsradions inslag om självkörande bilar för några dagar sedan. Man måste bestämma sig för, om det är bilen eller föraren, som kör i den givna situationen. Jag antar, att för överskådlig framtid kommer det att finnas en "akut manuell override-funktion", så att den mänskliga föraren kan ta befälet urakut - på samma sätt som farthållaren kopplas ur, när man bromsar eller växlar.
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst