Bror Gårdelöf skrev:Eller resa för - men då har Du förstås mindre pengar till nästa hoj.
Man kan ha mycket roligt för 50 000:-, men hur man än vänder sig, har man ändan bak.
Om man vill veta vad hojen kostar är det väl bättre att räkna på en livscykelkostnad. Inköpskostnaden är ju bara en del i den ekvationen.
När man väl sätter sig och gör en mer komplett analys så brukar det som Brooklyn skriver vara billigare per månad med en äldre men det är inte garanterat. Ett stort haveri kan ändra på den saken ganska snabbt.
På den positiva sidan med att köpa nyare maskin kommer all den utveckling som finns inbyggd i den nya, ofta i form av säkerhetssystem, lägre bränsleförbrukning och andra finesser. Köper man nytt har man garanti och annat som gör att risken för stora kostnader minskar.
Till syvende och sist så blir det att sätta sig ner och göra sin egen kalkyl, ofta handlar det om några hundralappar extra i månaden för att åka nytt. Om det är värt det eller inte är vars och ens ensak men en sak är jag säker på det är inte så enkelt som att det kostar 50´mer att köpa nytt för att det är vad som skiljer i inköpspris.
Exempel
Hoj 1 köps för 200´och säljs efter 3 år för 150´. Den drar 0,025l mindre per mil och den står på nya däck. Inga reparationer under de tre åren man äger den.
Hoj 2 köps för 150´och säljs efter 3 år för 120´. Den har halvslutna däck och en mindre reparation för 3000 kr inträffar.
Båda kör en milpinne på 1000 mil
Hoj 1 Värdeminskning 50´över tre år = 1388kr/månad
Hoj 2 Värdeminskning 30´över tre år + extra bensin 1100kr + 1900 för nya däck tidigare + 3000 kr reparation (36´) = 1000kr/månad
Som sagt det är inte jag som gör andras val men jag betalar gärna typ 400 kr per månad och kör nytt med garanti. På 36 månader är det ca 14´och inte 50´
Systematiken funkar förstås även om man kör med en 3 år gammal jämfört med en 6 åring. Det blir bara andra siffror. Angående den påstådda lägre bensinförbrukning så var det väl mer ett exempel på en förbättring. DRL t.ex ger ju både bättre synbarhet och lägre förbrukning.
Med vänlig hälsning, Magnus