peterus skrev:10W eller 20W är bara intressant under de första minuterna efter startögonblicket.
10W smörjer fortare än 20W
Allan Ericsson skrev:Vad säger kunskapen (t.ex. Peterus)?
Allan Ericsson skrev:peterus skrev:10W eller 20W är bara intressant under de första minuterna efter startögonblicket.
10W smörjer fortare än 20W
Men är det lättare att förstöra 10W-oljans smörjande egenskaper? Om svaret är JA, så kanske man kan avstå från 10W-olja och istället lära sig att få upp motorn till sin arbetstemperatur på rätt sätt? Jag refererat till en gammal Rindars-rekommendation för R75/5: Kör på en rak 30- eller 40-olja och lär dig att varmköra.
Vad säger kunskapen (t.ex. Peterus)?
peterus skrev:Sen är det ju så med "oljeexperter". Det är många som har en personlig uppfattning som inte lätt rubbas med fakta
Bror Gårdelöf skrev:Det där är ju en gammal iakttagelse - att om man har en hoj med några år på nacken, innehåller instruktionsboken "det bästa, som fanns då, för den hojen". Därefter har produktutveckling skett avseende däck, oljor och en del annat - vilket rimligen innebär, att det finns bättre grejor på marknaden för den aktuella hojen, än när instruktionsboken skrevs.
(Jag tror, att rekommenderade däck till min 15 år gamla hoj är något av Metzelers dåvarande toppdäck, och dem tänker jag definitivt INTE låta montera!)
BrooklynS skrev:. Det bästa är för dyrt...
peterus skrev:Står det varumärken i manualen betyder det "Den som betalade mest för att vara med".
BrooklynS skrev:Instruktionsboken innehåller ”det billigaste som uppfyller klassningen”. Det bästa är för dyrt...
Allan Ericsson skrev: Åtminstone INTE gräsklipparolja SAE30 har jag förstått. 49.90 SEK/l].
BrooklynS skrev:Att mäta är att veta. Men hur mäter du?
Roger Gross skrev:Valet av oljefabrikat är nog mera ett mentalt problem än ett smörjtekniskt problem.
Bror Gårdelöf skrev:Allan Ericsson skrev: Åtminstone INTE gräsklipparolja SAE30 har jag förstått. 49.90 SEK/l].
Den oljan har väl dessutom INTE de detergenter, som skall hålla lorten flytande i oljan så att den sedan fastnar i oljefiltret - för de motorerna har väl inget oljefilter, så det är bara bra, om lorten sedimenterar till botten - eller?
(Jag hade ett par flaskor med multigradeolja, som jag körde gräsklipparen på ett antal år enligt tanken, att de väl inte kunde vara sämre än singeloljan. Men så en vacker dag lät det, som om någon hällt ett lass grus i vevhuset. När handlaren hörde, hur det lät, skakade han bara på huvudet, och jag köpte en ny maskin. Men då hade den gamla nog minst 15 år på nacken, och jag har 600 kvadratmeter att klippa, så det behöver ju inte ha varit oljans fel.
Hur som helst kör jag sedan dess med gräsklipparolja i tråget.)
HåkanH skrev:Roger Gross skrev:Valet av oljefabrikat är nog mera ett mentalt problem än ett smörjtekniskt problem.
En av de bästa kommentarerna jag hört/läst på mycket länge!
Där slog du huvudet på spiken, Roger!
Själv kör jag med Motul-olja, som är dubbelt så dyr som Biltema's men det är enbart för att jag ska ha
en god nattsömn.
Roger Gross skrev:HåkanH skrev:Roger Gross skrev:Valet av oljefabrikat är nog mera ett mentalt problem än ett smörjtekniskt problem.
En av de bästa kommentarerna jag hört/läst på mycket länge!
Där slog du huvudet på spiken, Roger!
Själv kör jag med Motul-olja, som är dubbelt så dyr som Biltema's men det är enbart för att jag ska ha
en god nattsömn.
Till HåkanH: Då har du och jag samma problem...
//Roger
PS Marknadsförarna har fått oss precis dit de vill!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster