Växling R1200GS LC

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Växling R1200GS LC

Inläggav Boman » 2016-10-06/20:40

Jag har relativt nyligen köpt en R1200GS LC av årsmodell 2014. Den har gått ca 1.700 mil så den är väl inkörd. Jag är i stort sett nöjd men undrar lite över följande:

Vid kall motor så funkar växlingen hur fint som helst. Det går lätt att växla och nästa växel går i med ett klick. När motorn börjar bli varm så klonkar det betydlig när jag växlar. Framförallt 1-2-3:ans växlar. Jag har läst på "nätet" att det är viktigt att inte ha för mycket olja i motorn så det är inte det problemet. Har kört en del japanska hojar tidigare (som också har våtkoppling) och klonket när man lägger i ettan finns ofta på dessa också men övriga växlingar funkar enkelt och smidigt.

Förutom klonket så känns det ibland som om inte första växeln (2-an eller 3-an) vill släppa utan man måste "ta i" och då klonkar det ännu mer. Tycker det är svårt att få flyt i körningen när växlingen känns inkonsekvent.

Jag har förstått att jag inte är ensam om detta problem...

Till min fråga:
Är det någon som hittat en växlingsteknik som funkar? Är det något annat man kan göra? Hur funkar det om man monterar "växelassistent" på hojen?
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-06/21:37

Boman skrev:Till min fråga:
Är det någon som hittat en växlingsteknik som funkar? Är det något annat man kan göra? Hur funkar det om man monterar "växelassistent" på hojen?


Två tips:

1) Se till att motoroljan är Motul 7100

2) Testa att "spänna upp" växelspaken med foten, dvs anlägg ett tryck under pedalen mot nästa växel redan innan du tänkt växla. När du sedan snabbt drar in kopplingen eller slår av på gasen som hastigast klickar nästa växel i.

Växelassistent gör växlingarna mjukare och framförallt då mellan 4-5-6 men där fungerar ju redan växlingarna bra på LC-motorn. Verkstaden rekommenderade mig att använda växelassistent som lägst from 3:an och uppåt och omvänt ner till trean.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Boman » 2016-10-07/09:15

Thomas Stadin skrev:Två tips:

1) Se till att motoroljan är Motul 7100

2) Testa att "spänna upp" växelspaken med foten, dvs anlägg ett tryck under pedalen mot nästa växel redan innan du tänkt växla. När du sedan snabbt drar in kopplingen eller slår av på gasen som hastigast klickar nästa växel i.

Växelassistent gör växlingarna mjukare och framförallt då mellan 4-5-6 men där fungerar ju redan växlingarna bra på LC-motorn. Verkstaden rekommenderade mig att använda växelassistent som lägst from 3:an och uppåt och omvänt ner till trean.


Tack för tips. Jag har nog försökt att växla så som du beskriver i punkt 2 och kanske är det lite bättre men olika från gång till gång. Detta med oljan har jag inte testat men provar vid nästa oljebyte.

Tycker ändå detta är märkligt. En så pass beprövad och "dyr" motorcykel och att dom inte fått till växlingen bättre.

Tog en tur med min gamla R1100GS i veckan. Jag tycker nog det blir ett helt annat flyt med den gamla MC:n. Växlingarna går som "smör"...
Kjell-Åke Boberg
R1100GS 1998
R1200GS CL 2014
R100S 1979
Motala
Boman
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2007-04-13/06:48

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2016-10-07/09:39

Boman skrev:
Thomas Stadin skrev:Två tips:

1) Se till att motoroljan är Motul 7100

2) Testa att "spänna upp" växelspaken med foten, dvs anlägg ett tryck under pedalen mot nästa växel redan innan du tänkt växla. När du sedan snabbt drar in kopplingen eller slår av på gasen som hastigast klickar nästa växel i.

Växelassistent gör växlingarna mjukare och framförallt då mellan 4-5-6 men där fungerar ju redan växlingarna bra på LC-motorn. Verkstaden rekommenderade mig att använda växelassistent som lägst from 3:an och uppåt och omvänt ner till trean.


Tack för tips. Jag har nog försökt att växla så som du beskriver i punkt 2 och kanske är det lite bättre men olika från gång till gång. Detta med oljan har jag inte testat men provar vid nästa oljebyte.

Tycker ändå detta är märkligt. En så pass beprövad och "dyr" motorcykel och att dom inte fått till växlingen bättre.

Tog en tur med min gamla R1100GS i veckan. Jag tycker nog det blir ett helt annat flyt med den gamla MC:n. Växlingarna går som "smör"...


Håller med, man kan tycka att en premium-mc från 2016 ska vara lättväxlad. Såvitt jag förstått har BMW jobbat med problemet och nu håller vi tummarna för att årsmodell 2017 blir bättre :)

Ett tips är att växla "tidigt", dvs växla redan i mellanregistret mellan de lägre växlarna 1-2-3.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Gandalf the moron » 2017-11-28/09:25

Thomas Stadin skrev:
Boman skrev:
Thomas Stadin skrev:Två tips:

1) Se till att motoroljan är Motul 7100

2) Testa att "spänna upp" växelspaken med foten, dvs anlägg ett tryck under pedalen mot nästa växel redan innan du tänkt växla. När du sedan snabbt drar in kopplingen eller slår av på gasen som hastigast klickar nästa växel i.

Växelassistent gör växlingarna mjukare och framförallt då mellan 4-5-6 men där fungerar ju redan växlingarna bra på LC-motorn. Verkstaden rekommenderade mig att använda växelassistent som lägst from 3:an och uppåt och omvänt ner till trean.


Tack för tips. Jag har nog försökt att växla så som du beskriver i punkt 2 och kanske är det lite bättre men olika från gång till gång. Detta med oljan har jag inte testat men provar vid nästa oljebyte.

Tycker ändå detta är märkligt. En så pass beprövad och "dyr" motorcykel och att dom inte fått till växlingen bättre.

Tog en tur med min gamla R1100GS i veckan. Jag tycker nog det blir ett helt annat flyt med den gamla MC:n. Växlingarna går som "smör"...


Håller med, man kan tycka att en premium-mc från 2016 ska vara lättväxlad. Såvitt jag förstått har BMW jobbat med problemet och nu håller vi tummarna för att årsmodell 2017 blir bättre :)

Ett tips är att växla "tidigt", dvs växla redan i mellanregistret mellan de lägre växlarna 1-2-3.

Jag kan meddela att 2017 årsmodell är inte bättre och att Motuloljan inte hjälper ett dyft. Min här gått 90mil nu och jag testade att byta olja själv men ingen skillnad. Det är något mekaniskt fel på dom. Så här ska ingen motorcykel bete sig. Att det klonkar till när man lägger i 1ans växel är normalt men att det skrapar i växellådan när man växlar sig uppåt så låter det som en stenkross och man känner i foten hur det krapar. Skandal! Gick från KTM till en premium motorcykel men den känslan dog snabbt. Nu får man köra garantiracet med Bike Trollhättan igen på mc nr.2
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav BrooklynS » 2017-11-28/10:05

Något låter fel...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav BmwMats » 2017-11-28/14:19

Gandalf the moron skrev:Jag kan meddela att 2017 årsmodell är inte bättre och att Motuloljan inte hjälper ett dyft. Min här gått 90mil nu och jag testade att byta olja själv men ingen skillnad. Det är något mekaniskt fel på dom. Så här ska ingen motorcykel bete sig. Att det klonkar till när man lägger i 1ans växel är normalt men att det skrapar i växellådan när man växlar sig uppåt så låter det som en stenkross och man känner i foten hur det krapar. Skandal! Gick från KTM till en premium motorcykel men den känslan dog snabbt. Nu får man köra garantiracet med Bike Trollhättan igen på mc nr.2


Sorgligt... Tur att det är garanti kvar i alla fall. Men känslan får sig ju en törn när man är tvungen att reparera något. Känns aldrig bra efteråt och man letar hela tiden efter "vad var det där nu som lät"... :cry:

Det skall väl inte ens klonka något när man lägger i 1'ans växel, åtminstone inte på BMW... Det känns ju som när man drar en varm kniv i en smörbytta.

Jo, Harley klonkar REJÄLT, men dom skall ju vara så... ;)

Håller tummarna för att det ordnar sig för dig (och din cykel), men ändå tragiskt ! :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav jorglund » 2017-11-28/14:22

Har liknande problem med min GS -17.

Vid kall motor så klickar 1-vxl i hur smidigt som helst. vid varm motor så klonkar det rejält.

Däremot så har jag en grej som stör mig mer när jag växlar uppåt med koppling. Vid lugn körning där jag kanske varvar som mest upp till 4-4300rpm så kan jag inte lägga i nästa växel mellan 4-5 och 5-6. Svårt att förklara, men jag drar på exempelvis växel 4 upp till 4000rpm i lugn acceleration och släpper gasen och drar i koppling samtidigt som jag växlar upp mot 5vxl. Då hänger varvtalet kvar vid 4000 och växel går ej att få in, släpper jag trycket på växelpedalen så går varvet ner och i nästa försök utan att ha släppt upp kopplingen så går växeln in. ??!
Detta händer sporadiskt men väldigt ofta. Växlar jag utan koppling så är det inga problem varken vid lugn acc eller kraftigt acc. skall lämna in den till våren igen ang. detta. När jag gjorde 100 mil servicen påpekade jag detta och det intelligenta svaret var att jag borde använda vxl assistenten istället... :shock:
Nu har den gått ca 250 mil så jag tycker att vxl-lådan borde ha "släppt" lite.
Har en misstanke om att det kan ha att göra med vxl assistenten.
..Jörgen
R1250 GS Trophy 2023
Tidigare BMW: R1200GS Rally 2017
Medlem nr. 2694372
Användarvisningsbild
jorglund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2017-08-14/19:45
Ort: Höviksnäs, Tjörn

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2017-11-28/15:56

Jag är så tacksam över att växellådan "klonkar", därför att då hör jag att växeln gått in också!
Förresten, ni som klagar över växellådans ljud. Vad har ni för ljuddämpare?
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav GEHL 4610 » 2017-11-28/17:22

Jag har liknande problem på min GS-2017,ibland kan jag inte växla från 4 till 5 och får koppla ur en gång till och växla.Jag har inte växlingsassistent.
Mvh/Anders
Nora
BMW R 1200GS-2017
BMW R 1250GS-2022
GEHL 4610
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-08-12/21:41

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-11-28/17:23

Jag har en 2017 (samma "lådda").
BMW pillade med växellåda inför 2017 för att minska klonket från "Shabaaang!!!" till "*klonk*", och min fungerar utmärkt.
Klonk i ettan givetvis, men annars inget att klaga på.
Quickshiften fungerar utmärkt om man gör vad BMW sagt (undvika 1-2 eller 2-1).
Manuel växling smärtfri likaså.



Det borde väl krylla av demohojar modell 2017 för att verfiera att det du/ni upplever inte är något signifikantivt för samtliga utan enbart för din/er? I så fall upp till återförsäljaren att kurera.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2017-11-28/17:59

Jag har kört drygt 2000 mil med min R1200RS -17, dessförinnan ganska exakt samma milantal med en dito av årsmodell 2016. Till 2017 års vattenboxrar förfinade BMW Motorrad växellådan - dels för att den ska klara ett kommande högre motorvridmoment, dels för att få en bättre växlingskomfort. Och jag måste säga att man lyckats mycket bra! Kan absolut inte klaga på växellådan årsm -17. Att det hörs när man lägger i ettan från friläget och med driftsvarm motor är en egenskap som följer konstruktionen med våtkoppling. Detta "problem" kan dock mildras genom att följa BMW:s rekommendation att INTE lägga oljenivån över mittpunkten i siktfönstret. Följer man denna rekommendation underlättar man för kopplingen att frikoppla bättre. (Men lägg heller inte nivån avsevärt UNDER fönstrets mittprick då en lägre nivå har andra effekter vid vissa körsituationer).
Om man tycker att växlingen på en vattenboxer av årsm -17 inte fungerar bra finns två möjligheter. Antingen är det ngt fel i lådan eller så har man en obra växlingsteknik. Det är ju trots allt en helt osynkad låda med bastanta/tunga drev som på tyskt vis är dimensionerade för att hålla länge... Nog svårt att via Forum få detta bedömt - åk till en BRA verkstad som jobbar med BMW:s hojar.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Olof Eriksson » 2017-11-28/22:12

Har samma erfarenheter som Roger Gross. Ägde en R1200GSA-14 tidigare som jag köpte augusti 2016. Då hade den gått 3800 mil. Körde med den i ett år tills mätaren visade 6150 mil. Ganska rå växellåda på denna maskin. Ingen större skilnad mot kompisars med samma årsmodell. När jag bytte från BMW olja till Motul 7100 märkte jag stor skilnad på de ni benämner klonk. Den blev till det bättre helt enkelt.

Bytte till en 2017 som gått 238 mil efter 2 mil åkte BMW blasket ut. Och Motul 7100 olja i. Har kört 500 mil tills nu. Och det är en helt annan låda "känslomässigt" tyckte den gamla hojen var helt ok. Men denna är ju riktigt trevlig.

Kort versionen. Det du beskriver känner inte jag igen.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav CG Arvidsson » 2017-11-29/09:56

Körde 5000 mil med min förra RT och Quick-skift. Fungerade utmärkt när man lärt sig rätt teknik. Vid uppväxling, lätta en aning på gasen samtidigt som man gör uppväxlingen. Håller man samtidigt ett mycket lätt tryck uppåt på växelpedalen,blir det ännu bättre. Vid nerväxling, ingen gas och en bestämd växling med pedalen. Nedväxling från 2:an till 1:an ska det gå mycket sakta för att inte ska bli ryckigt. Där brukar jag oftast frikoppla. Quick-skiften är suverän vid lite aktiv körning, men det tar lite tid att vänja sig bara.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Gandalf the moron » 2017-12-03/15:36

Jag har läst era inlägg och tar till mig era råd men jag tycker inte man ska behöva använda en speciell teknik för att skiten ska gå att växla riktigt. Vad är det för något? 200 000kr för en motorcykel och växellådan är lika smidig som en kinesisk moped.
Ska jag åka runt på motorcykeln och hela tiden tänka på att man ska ha en "viss" teknik vid växling. Jag har kört motorcykel i snart 30år och kört både Japanska sporthojar, Custom hojar, Triumph, KTM 1190 men aldrig upplevt en dålig växellåda. Att växellådan klonkar när man lägger in 1:ans växel, det gör den på många hojar och det är helt okej. Jag lånade en BMW R1200GS Rally 2017 demohoj en heldag för att verkligen vara säker att det var en mc för mig och det var inga problem med den överhuvudtaget.

Visst, min har inte rullat många mil och den är rå i motorn men när jag rullar iväg med kall motor fungerar växlingen precis som Ni beskriver, som smör och det är inga problem att växla utan dom glider i hur fint som helst. Men när motorn blivit varm går det trögare och trögare för att sedan, jag vet inte hur jag ska beskriva det, skorrar-skrapar från 2 till 3ans växel där är det värst. Det är nästan som om man inte använder kopplingen och smäller i växlarna. Jag har iof Quickshiften på hojen men som jag aldrig använt utan växlar manuellt.

Jag ska ta era växlingsråd i beaktande och testa när vädret blivit lite bättre.

Jag läser dock på forumet att det är några som har fått tryckstången i kopplingen utbytt till en längre.
Det jag tycker är konstigt är att det fungerar att växla bra när motorn är kall för att sedan bli trögare/kärvare det får mig att tänka på att metallen värms upp och spelen minskar, kan det vara något sådant?

Jag ska inte spy galla här utan jag ville bara lyssna av om det var fler som upplever samma sak på årsmodell 2017 och har dom som Ni säger, uppdaterat växellådan till -17, hur var dom innan då?
Jag ska åka till handlaren där jag köpte hojen och höra vad dom har att säga.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2017-12-03/16:31

Gandalf the moron skrev:Jag har läst era inlägg och tar till mig era råd men jag tycker inte man ska behöva använda en speciell teknik för att skiten ska gå att växla riktigt. Vad är det för något? 200 000kr för en motorcykel och växellådan är lika smidig som en kinesisk moped.
Ska jag åka runt på motorcykeln och hela tiden tänka på att man ska ha en "viss" teknik vid växling. Jag har kört motorcykel i snart 30år och kört både Japanska sporthojar, Custom hojar, Triumph, KTM 1190 men aldrig upplevt en dålig växellåda. Att växellådan klonkar när man lägger in 1:ans växel, det gör den på många hojar och det är helt okej. Jag lånade en BMW R1200GS Rally 2017 demohoj en heldag för att verkligen vara säker att det var en mc för mig och det var inga problem med den överhuvudtaget.

Visst, min har inte rullat många mil och den är rå i motorn men när jag rullar iväg med kall motor fungerar växlingen precis som Ni beskriver, som smör och det är inga problem att växla utan dom glider i hur fint som helst. Men när motorn blivit varm går det trögare och trögare för att sedan, jag vet inte hur jag ska beskriva det, skorrar-skrapar från 2 till 3ans växel där är det värst. Det är nästan som om man inte använder kopplingen och smäller i växlarna. Jag har iof Quickshiften på hojen men som jag aldrig använt utan växlar manuellt.

Jag ska ta era växlingsråd i beaktande och testa när vädret blivit lite bättre.

Jag läser dock på forumet att det är några som har fått tryckstången i kopplingen utbytt till en längre.
Det jag tycker är konstigt är att det fungerar att växla bra när motorn är kall för att sedan bli trögare/kärvare det får mig att tänka på att metallen värms upp och spelen minskar, kan det vara något sådant?

Jag ska inte spy galla här utan jag ville bara lyssna av om det var fler som upplever samma sak på årsmodell 2017 och har dom som Ni säger, uppdaterat växellådan till -17, hur var dom innan då?
Jag ska åka till handlaren där jag köpte hojen och höra vad dom har att säga.


Justera även ut kopplingshandtaget maximalt så att du utnyttjar cylinderns slaglängd maximalt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-12-03/18:21

Till Gandalf: När man läser, vad andra skriver, och jämför med Dina Erfarenheter, ger det onekligen intrycket, att något inte står rätt till med Ditt exemplar - dvs det är inte vattenboxern i sig, som är problemet, utan något med Din hoj. Fråga mig bara inte vad!
Att växellådan beter sig "normalt", när cykeln är kall, och sedan börjar konstra, när motorn är varm, gör ju det hela än mer mysteriöst. Det omvända vore lättare att förstå. Det räcker ju med att gå till den egna bilen - med synkad, smidig låda - för att märka skillnaden. Innan bilen är varmkörd, är lådan inte lika smidig.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Allan Ericsson » 2017-12-03/20:26

Gandalf,
När du beskriver växlingen, som att den går trögare, när oljan blivit varm, så börjar jag fundera på hur det är ställt med växelförarmekanismen (gafflar och trumma). Någon här på forumet kanske kan avfärda min misstanke? Visst har BMW jobbar igenom växelförarmekanismen på 2017-modellen.
(Det påminner mig om hur det kändes, när jag hade hällt i en multigradeolja i Hondan, som jag visar på min profilbild.)

Eine umfangreiche Getriebe-Überarbeitung und die Anpassung an die ab 1. Januar 2017 geltenden EU-4-Emissionsnormen stehen im Mittelpunkt einer Modellüberarbeitung, die allen mit wassergekühltem Boxermotor ausgerüsteten BMW-Motorrädern des Modelljahres 2017 zugutekommt. Dabei wird künftig ein Ruckdämpfer auf der Getriebe-Ausgangswelle montiert, zudem wird die Schaltwalzenbetätigung modifiziert. Auch die Getriebewellen selbst sowie deren Lagerung wurden überarbeitet, um künftig geschmeidigere Gangwechsel zu ermöglichen.

Das oftmals sehr hart und auch geräuschvoll zu schaltende Sechsganggetriebe der wassergekühlten Boxermodelle gehörte bisher nicht zu den Glanzpunkten der erfolgreichen R-Modellreihe. Deren Listenpreise ändern sich bis auf weiteres nicht. Die überarbeiteten Modelle wurden erstmals von 1. bis 3. Juli 2016 im Rahmen der BMW Motorrad Days in Garmisch-Partenkirchen gezeigt; sie sind ab August bei den Händlern bestellbar.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2017-12-04/11:07

Gandalf the moron skrev: Jag lånade en BMW R1200GS Rally 2017 demohoj en heldag för att verkligen vara säker att det var en mc för mig och det var inga problem med den överhuvudtaget.


Eftersom du upplever att din egen inte fungerar lika bra är det antagligen något fel på den. Tala med verkstaden!
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Måns Ulveståhl » 2017-12-04/13:57

Bra Gandalf!

Nu vet du att det inte är ett "systemfel" du ogillar utan något begränsat till din hoj orsakat av fabrik eller förra ägaren.
Det ska gå att åtgärda så att du blir nöjd med ditt köp.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Gandalf the moron » 2017-12-05/09:23

Jag är första ägaren och hojen har rullat 92mil. Angående "systemfel" så läser jag i denna tråd och på Engelska, AWD rider samt Tyska forum att det är flera med varierande årsmodeller som upplever samma problem så något är det tror jag. Någon i kommentarerna ovan nämner ljuddämparljudet och det finns oönskade ljud, som i mitt fall med skrapande ljud och känsla vid växling samt önskade ljud, som det som kommer ur ljuddämparen på min Goa BMW R1200GS Rally. Den är underbar på alla sätt om det inte vore för stenkrossen till växellåda. Men jag ska ha tålamod och se över växlingstekniken och jag ska prata med handlaren. Hoppas på en positiv mc upplevelse 2018 med min BMW.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Gandalf the moron » 2018-04-16/12:50

Efter att jag hade bytt från inkörningsoljan till Motul esterolja så upplevde jag ingen skillnad i växlingsbeteende. Det skrapade och klonkade som vanligt. Men jag gjorde så att jag bytte till en annan olja för att testa, tänkte jag och köpte Shell Advance 10W-40 Ultra och vilken skillnad. Nu går växlarna in så mjukt så det är underbart.

Jag har servat hojen precis 100mil och verkstan hällde i BMW's 5w-40 olja och nu är vi tillbaks till stenkross läget på växellådan.

Nu till min fråga:
Alla andra oljor som har gjort att växellådan har upplevts som trögväxlad och skrapande har haft viskositetsindex 5w-40 förrutom Shell oljan jag testade och som funkade mycket tillfredsställande och som hade 10w-40.
Är det farligt att köra med 10W-40?
Bilagor
Shell olja.jpg
Shell oljan gav mycket tillfredsställande växellåda
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-16/18:54

Gandalf the moron Läser du på amerikanska forum så kör väldigt många på denna shell olja.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2018-04-16/19:34

Olof Eriksson skrev:Gandalf the moron Läser du på amerikanska forum så kör väldigt många på denna shell olja.


VARFÖR skulle väl BMW Motorrad föreskriva en 5W-40 olja om en 10W-40 skulle fungera bättre !??
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav BrooklynS » 2018-04-16/20:32

Roger Gross skrev:
Olof Eriksson skrev:Gandalf the moron Läser du på amerikanska forum så kör väldigt många på denna shell olja.


VARFÖR skulle väl BMW Motorrad föreskriva en 5W-40 olja om en 10W-40 skulle fungera bättre !??
//Roger G


Det har ju hänt ganska ofta förr att BMW har ändrat sig, men självklart är utgångspunkten att använda det fabrikanten föreskriver.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-16/21:11

Roger Gross skrev:
Olof Eriksson skrev:Gandalf the moron Läser du på amerikanska forum så kör väldigt många på denna shell olja.


VARFÖR skulle väl BMW Motorrad föreskriva en 5W-40 olja om en 10W-40 skulle fungera bättre !??
//Roger G
Du bör nog ställa frågan där då Roger. Jag nämde att jag läst många som kör sin GSA-LC i USA på denna Shell olja. Så googla å du ska finna.

Själv kör jag på premium olja från Motul. Men det vet du ju sen tidigare Roger :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav BrooklynS » 2018-04-16/21:18

Oljenivån tycks ju också ha betydelse för växlingen... Trots BMW-s rekommendationer. ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-17/00:01

Gandalf the moron skrev:Alla andra oljor som har gjort att växellådan har upplevts som trögväxlad och skrapande har haft viskositetsindex 5w-40 förrutom Shell oljan jag testade och som funkade mycket tillfredsställande och som hade 10w-40.
Är det farligt att köra med 10W-40?


Om det är farligt att köra på 10W-40 eller ej kan nog endast BMW svara på,
Om jag förstått det hela rätt är det viskositeten vid kall olja som skiljer sig åt. 5W är mer lättflytande än 10W vid en given låg temp. Det borde då innebära att 10W smörjer sämre då motorn är genomkall och ju kallare temp desto sämre smörjning.
Om du bestämmer dig för att fortsätta med 10w40 så var extra noga med att varmköra motorn innan du belastar den.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2018-04-17/05:53

BrooklynS skrev:Oljenivån tycks ju också ha betydelse för växlingen... Trots BMW-s rekommendationer. ;)


Eftersom många störs av klonket vid växling från friläge till ettans växel på modeller med våtkoppling har BMW MOTORRAD lagt tid på "problemet". T ex är växellådan fr o m årsm -17 klart bättre. BMW:s rekommendation betr motoroljenivån är att fylla upp till mittpricken i siktfönstret. Då fungerar våtkopplingen bäst m a p bl a "lägga-i-ettanklonk". Denna rekommendation är förmedlad till auktoriserade verkstäder.
Att flera verkstäder ändå fyller upp till ringens övre kant är för att slippa dialogen att "ni har ju inte fyllt fullt med motorolja". Ev klonk vid växling mellan övriga växlar är inte kopplingsberoende utan mera en fråga om växlingstekniken av föraren. T ex växlar Quickshiftern tystare än när jag växlar traditionellt...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/07:47

Jag grunnar på en sak: Om man lägger i ettan med motorn avstängd, sätter sig på hojen, kickar upp sidostödet, drar in kopplingen och trycker på startknappen, borde man ju slippa klonket helt! Eller missar jag något?
Vad jag minns, går det i alla fall att starta min hoj på det viset, även om jag praktiskt taget aldrig gör det, för K 1200 "Mk I" har något för BMW så okaraktäristiskt som en klonkfri växellåda!
(Sedan är det ju en annan sak, att det inte borde behövas på en modern hoj, men det är en annan diskussion.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-17/08:42

Bror Gårdelöf skrev:Jag grunnar på en sak: Om man lägger i ettan med motorn avstängd, sätter sig på hojen, kickar upp sidostödet, drar in kopplingen och trycker på startknappen, borde man ju slippa klonket helt! Eller missar jag något?
Vad jag minns, går det i alla fall att starta min hoj på det viset, även om jag praktiskt taget aldrig gör det, för K 1200 "Mk I" har något för BMW så okaraktäristiskt som en klonkfri växellåda!
(Sedan är det ju en annan sak, att det inte borde behövas på en modern hoj, men det är en annan diskussion.)


Det går att göra som du beskriver, men man belastar startmotorn hårdare.
Dessutom är det ju inte helt riskfritt att alltid starta med växeln i.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav CG Arvidsson » 2018-04-17/09:35

Som sagt var, det handlar om växlingsteknik. Vid uppväxling, lätta en aning på gasen och bestämt växla upp. Vid nedväxling, ingen gas och bestämt växla ner. Vid nedväxling från tvåan till ettan bör det gå ganska sakta för att det ska bli bra. Den automatiska mellangasen sköter resten. Körde 5000mil med den förra RT:n och det funkade perfekt, den nya är ännu bättre. Vill inte vara utan detta system.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Erik Nilsson » 2018-04-17/09:44

CG Arvidsson skrev:Som sagt var, det handlar om växlingsteknik. Vid uppväxling, lätta en aning på gasen och bestämt växla upp. Vid nedväxling, ingen gas och bestämt växla ner. Vid nedväxling från tvåan till ettan bör det gå ganska sakta för att det ska bli bra. Den automatiska mellangasen sköter resten. Körde 5000mil med den förra RT:n och det funkade perfekt, den nya är ännu bättre. Vill inte vara utan detta system.
Nedväxling går väl ändå lättare med lite gas ("rev match")?
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav BrooklynS » 2018-04-17/10:08

Växlingsassistenten sköter mellangasen.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/10:17

Thomas Stadin skrev:Det går att göra som du beskriver, men man belastar startmotorn hårdare.
Dessutom är det ju inte helt riskfritt att alltid starta med växeln i.

Det där med hårdare belastning av startmotorn låter ju logiskt. Jag skrev det mest, för att en del skribenter tydligen upplever iläggningen av ettan från friläget, som om det gäller en stenkross.
Och naturligtvis måste man veta, vad man gör, om man startar med växeln ilagd.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Gandalf the moron » 2018-04-17/10:54

Thomas Stadin:
Jag vill förtydliga att jag inte kör på Shell 10W-40 motorolja nu utan att jag endast testade det under några få mil för jag skulle ändå göra min 100mila service nu. Vid servicen ville verkstan hälla i Castrol olja men jag frågade snällt varför dom inte hällde i BMW olja som rekommenderats. Svaret blev att det har vi inte på fat :roll:
Jag krävde att dom skulle ta 4st flaskor från butiken och se till att det blev gjort.

Samma känsla som förrut med skorrande/skrapande växellåda. Jag har inga problem med att det klonkar när man lägger i ettans växel, det gör det på alla motorcyklar. Men mellan 1an till 2an och mellan 3an till 4an, skraaap.

Jag orkar inte bry mig längre utan accepterar att det är så men jag upplevde en enorm skillnad med Shell oljan som jag köpte på vinnst och förlust för att testa. Men medans motorcykeln har garanti kvar så kör jag på rekommenderad olja som verkstan häller i. Tack för era svar i frågan.
I juni ska jag till Normandie och det ser jag fram emot :lol:
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-17/12:26

Gandalf the moron skrev:I juni ska jag till Normandie och det ser jag fram emot :lol:


Vi körde där för några årsedan och på något sätt lyckades vi svänga in på betalmotorvägen utan att köra förbi någon biljettautomat. Det var inte helt enkelt att ta sig av motorvägen utan biljett, men efter lite snurrande hittade vi en väg ut.

Jag minns också att det var svårt att köra efter GPS:en där. Verkligheten hade dålig överensstämmelse med Garmins karta på den tiden.
Förhoppningsvis har fransmännen hunnit fixa till vägnätet så att det numera stämmer med kartan.

Ha en härlig resa! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/12:58

Instämmer. Bon voyage.
Jag har varit med om samma sak i Frankrike. Vi körde in på motorvägen utan att veta, att vi skulle ta en biljett. (Det var fel på bommen, som var permanent uppfälld.) När vi skulle köra av blev det tvärstopp, eftersom vi inte hade några biljetter. Färdledaren kunde visa på GPS:en, var vi hade kört in på motorvägen, men damen i kuren var oblidkelig. Vi hamnade alltså i den absurda situationen, att vi ville betala, men hon ville inte ta emot pengarna!
Till slut tillkallades hennes chef, som ryckte på axlarna och släppte igenom oss - gratis! Slutet gott, allting gott.

Apropå det där med stenkross vid start från stillastående: En våtkoppling "kopplat ju aldrig ur helt", och jag känner till en del, som drar in kopplingen, snärtar till med gasen "för att dra isär kopplingsskivorna" och sedan lägger i ettan, när motorns varvtal gått ner igen. Kan det minska stenkrosseffekten?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2018-04-17/14:00

Det går att göra som du beskriver, men man belastar startmotorn hårdare.
Dessutom är det ju inte helt riskfritt att alltid starta med växeln i.[/quote]

Hej Thomas,
Vill du förklara för en som bor på landet VARFÖR startmotorn belastas hårdare vid start med ilagd växel och kopplingen indragen. Med växellådan frikopplad från motorn behöver ju inte startmotorn dra runt även växellådan!? Som jag ser det...
Mvh,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Håkan » 2018-04-17/14:26

Roger Gross skrev:
Thomas Stadin skrev:Det går att göra som du beskriver, men man belastar startmotorn hårdare.
Dessutom är det ju inte helt riskfritt att alltid starta med växeln i.


Hej Thomas,
Vill du förklara för en som bor på landet VARFÖR startmotorn belastas hårdare vid start med ilagd växel och kopplingen indragen. Med växellådan frikopplad från motorn behöver ju inte startmotorn dra runt även växellådan!? Som jag ser det...
Mvh,
Roger

Jag bor också på landet, det är kanske därför jag hade precis samma fundering som Roger...
Jag brukar göra så att jag parkerar med ettan i, fäller ut sidostödet så att motorn stannar, startar sedan med ettan i och indragen koppling.
:roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-17/15:24

OK, men det var ju just det att kopplingen i oljebad inte frikopplar som den ska och jag tror att det är så även ute på landet :)
Detta är speciellt tydligt då mc:n stått en stund. Ni med mc som har koppling i oljebad, prova att rulla motorcykeln med avstängd KALL motor och växeln i med kopplingen indragen. Det kan behövas en ordentlig knuff innan lamellerna släpper.
Lägg sedan ur växeln och rulla igen. Känn skillnaden.
Startar man med växeln i och kopplingen indragen är det startmotorn som får göra extrajobbet med att få lamellerna att släppa.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2018-04-17/15:40

Thomas Stadin skrev:OK, men det var ju just det att kopplingen i oljebad inte frikopplar som den ska och jag tror att det är så även ute på landet :)
Detta är speciellt tydligt då mc:n stått en stund. Ni med mc som har koppling i oljebad, prova att rulla motorcykeln med avstängd KALL motor och växeln i med kopplingen indragen. Det kan behövas en ordentlig knuff innan lamellerna släpper.
Lägg sedan ur växeln och rulla igen. Känn skillnaden.
Startar man med växeln i och kopplingen indragen är det startmotorn som får göra extrajobbet med att få lamellerna att släppa.


OK, Thomas - förstår hur du tänker. Dock tveksamt om det gäller ute på landet... :D
En vanlig rekommendation är att vid kallstart och låg utetemperatur bör man starta med frikopplad motor just för att startmotorn inte ska belastas med att dra runt en seg växellåda.
Men - shit the same - huvudsaken är att det fungerar. Med en välservad hoj är det nog inga problem - vare sig i stan eller på landet. :!: :o
Vänliga hälsningar,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/16:20

OK. Då finns det alltså ett i alla fall begripligt skäl till att ge den där gasblippen, innan man lägger i ettan, om hojen har våtkoppling. Jag har hittills alltid undrat över, varför så många envisas med just den manövern med en nystartad, kall motor.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Erik Nilsson » 2018-04-17/16:29

Bror Gårdelöf skrev:OK. Då finns det alltså ett i alla fall begripligt skäl till att ge den där gasblippen, innan man lägger i ettan, om hojen har våtkoppling. Jag har hittills alltid undrat över, varför så många envisas med just den manövern med en nystartad, kall motor.

Vid stillastående och växling till ettan ser jag inte något behov av detta, om man inte har sådana bekymmer att motorn dör när man lägger i ettan, men då har man någon form av bekymmer.

BrooklynS skrev:Växlingsassistenten sköter mellangasen.

Jaha, finns det sånt nu också. Själv har man ju bara en primitiv '07 :mrgreen:
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/17:30

Det beror uppenbarligen på, vem som uttalar sig. En del hävdar, att våtkopplingarnas skivor behöver dras isär, vilket man kan göra med indraget handtag och en blipp. Har man inte problemet, behövs ju ingen blipp.
Min Kawasaki EN 500 kunde smälla till ordentligt, när jag trampade i ettan, trots att spisen bara var på 500 kubik, men på den tiden visste jag inget om den eventuella nyttan av att blippa. Det skulle vara intressant att få prova idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-04-17/19:14

Kan en vennlig sjel forklare meg problemet med at det klunkar når man legger inn 1. gear?

Trådstarter har et reelt problem som går utover generell misnøye med lyder fra gearveksling.

Men det stadige gnällande over lyder fra gearkasse, hva er problemet? Folk har kjørt til Ułan Bator og tilbake med disse lydene, og mange har kjørt hundretusenvis av kilometer med dette.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Håkan » 2018-04-17/19:58

Odd Arne Kjørstad skrev:Kan en vennlig sjel forklare meg problemet med at det klunkar når man legger inn 1. gear?

Trådstarter har et reelt problem som går utover generell misnøye med lyder fra gearveksling.

Men det stadige gnällande over lyder fra gearkasse, hva er problemet? Folk har kjørt til Ułan Bator og tilbake med disse lydene, og mange har kjørt hundretusenvis av kilometer med dette.

+1
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-17/20:30

Jag har av förklarliga skäl inga problem med klonkande. Med K 1200 "Mk I" visade BMW, att även de kan bygga smidiga lådor. Varför de inte fortsatt med det är höljt i dunkel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Roger Gross » 2018-04-17/20:49

Bror Gårdelöf skrev:Jag har av förklarliga skäl inga problem med klonkande. Med K 1200 "Mk I" visade BMW, att även de kan bygga smidiga lådor. Varför de inte fortsatt med det är höljt i dunkel.


Växellådorna på vattenboxern fr o m 2017 och även S1000-motorn är mycket smidiga och även tysta. Att det hörs när ettans växel läggs i från friläget är på sin höjd ett litet skönhetsfel orsakat av våtkopplingen. Eftersom torrkopplingen på de liggande radmotorerna frikopplar helt och hållet uppstår inget ljud. Driftmässigt är våtkopplingen överlägsen torrkopplingen.
Som jag ser det...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Växling R1200GS LC

Inläggav Gandalf the moron » 2018-05-18/13:51

Nu har jag servat hojen och fått BMW advantec 5w40 motorolja samt kört ca170mil samtidigt som jag har sänkt oljenivån på siktglaset med ca 6mm från översta nivån och jag vet inte riktigt vad som gör det men nu känns växellådan helt okej. Smidiga växlingar över lag, kanske kan känna ett visst skrap mellan 2:an till 3:an. :D :D :D

Är supernöjd och längtar till Normandie resan vi ska göra 1juni. Ikväll ska jag montera ny topbox från Hepco & Becker, Wunderlich maraton_2 vindruta samt blåa snygga motorbågar.

Angående topboxen så ger jag den 3 i betyg jämfört med min tidigare SW-Motech som jag ger en solklar 5a i betyg. Hög finish, stabil, färdiga fästen för fästa saker ovanpå topboxen, låg vikt på fästplattan, etc.

Hepco & Becker topboxen hade rent av dålig lackering på locket, fullt med damm och skräp i lacken. Plastigt gångjärn och jag upplevde väskan som plastig då den består av en sarg i hårdplast där man har popnitat fast aluniniumplåt. Trode det skulle vara en i helt tillverkad aluminiumväska. Men den fyller säkert sitt syfte.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst