Håkan skrev:Ja, S+M, på däck, betyder snow and mud, snö och lera.
Men är inte alla K60 märkta så? Det är väl liksom den typen av däck?
Många grövre MC-däck är märkta M+S, om man tittar efter.
Anledningen är enkel - och den är inte att däcken passar bra i vinterväglag (även om vissa såklart gör det).
Istället har det med tyska bestämmelser och godkännanden att göra - för att vara godkänt/lagligt, måste ett däck vara hastighetsklassat med minst hojens toppfart. Många ”endurohojar” (det tyskarna kallar enduro vill säga - dvs R1200GS, F800GS och liknande) har toppfart på 200+, och det finns det nästan inga ”nabbadäck” som tål.
Dessbättre har tyskarna ett undantag för vinterdäck - är de klassade för lägre hastighet än fordonets toppfart, är de OK att använda förutsatt att det finns en varnings-etikett väl synlig för föraren, med däckens maxhastighet angiven.
Det finns inget som säger, att vinterdäck - som identifieras med just märkningen M+S - inte får användas på sommaren....
Problem solved - eller kanske man ska säga ”Problem gelöst”...