K1200GT/2 fyllning kylsystem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

K1200GT/2 fyllning kylsystem

Inläggav tibbe » 2018-04-16/20:36

Har haft lite problem med kylningen på en K1200GT/2 så kylare åkte ur och gjorde ren den både ut och invändigt.
Kom mycket skräp på dusch golvet när jag sprayat rengöring på den och sen duschade den.
Invändigt; hällde in kylsystemrengöring och lät det skvalpa i kylaren innan jag spolade kylaren med varmvatten.
Passade på att byta tändstift sammtidigt, syntes knappt någon skillnad mot de nya stiften av samma fabrikat efter ca, 6000 mil.

Utmaningen var att fylla systemet igen, bygde ett vakumsystem med delar från biltema men hade svårt att få det tätt.
Tänkte pumpa undrtryck i motorn via påfyllningen i kylaren och sen blockera den ledningen samt öppna en ledning från behållaren med glykolblandning, men det funkade inte kunde inte hålla undertrycket läng nog för att växla till slangen med glykolblandningen.

Så jag funderade på hur kylsystemet är uppbyggt.
Motorn har en helt öppen ledning till expansionkärlet så tänkte att övertrycksventilen bör sitta i expansionskärlet.
Längst upp på vänster sida av motorn finns det en luftningsnippel av samma typ som i ett bromssystem.
Kom då på tanken att all ev luft i systemet bör samlas högst upp i motorn där nippeln sitter.
Om man då fyller expansionskärlet samt tar bort locket på expansionskärlet.
Fyller på i kylaren och stänger det locket på höger sida.
La gängtejp runt nippeln, för att göra den tjuvluft tät.
Anslöt sen biltema luftningspump till nippen och öppnade den, kom en massa luft och nivån i expansionskärlet sjönk,
När behållaren i luftningspumpen var nästan full stängde nippeln och hällde vätskan i lutfningspumpen till burken med den färdigblandade glykolen. Gjorde om proceduren tills det inte kom någon mera luft och såg sammtidigt till att det fanns vätska i expansionskärlet ( från burken med färdigblandad glykol + det som km ur motorn ).
Nu låter jag den luft som ändå finns kvar i motorn och kylaren stiga upp till i morgon och sen prova att få ut den via nippeln. Nästa steg blir att starta motorn och låta kylarvätskan snurra runt då bör de sista bubblorna stiga upp och med luftning genom nippeln vara ut ur systemet.
Några synpunkter / förslag / varningar.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: K1200GT/2 fyllning kylsystem

Inläggav 75billi » 2018-04-16/21:57

Har ett svagt minne att två gummislangar (dräneringsslangar) en från expansionskärlet och en från påfyllningen i kylaren skall pluggas/klämmas så ingen luft kommer in i systemet den vägen så vakuum kan uppnås.
Har du pluggat igen de två slangar?
75billi
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2015-02-22/22:53

Re: K1200GT/2 fyllning kylsystem

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-04-17/08:38

/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: K1200GT/2 fyllning kylsystem

Inläggav tibbe » 2018-04-18/13:04

Tack Magnus
Har bara inte köpt den utrustningen utan provade att göra en motsvarande utrustning som inte räckte till då jag inte har någon kompressor m.m. för flera tusen.
Gjort på ett alternativt sätt utan att skaffa en hel del grejor utan tog på tänkarluvan och ett glas gott vin.

Såg i youtube beskrivningen att jag satte ena slangen till vattenpumpen ( den med luftningsnippel i plast ) bakfram så nu blir det att släppa ut lite kylvätska och vända på slangen. Troligen hade det gått lika bra att lufta med min metod åndå men för att vara säker så blir det någon timmes mek i "lekstugan" och så känns det tryggare att dra ut på äventyr.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: K1200GT/2 fyllning kylsystem

Inläggav tibbe » 2018-04-18/13:15

Om slangarna ena slangen från påfyllningen i kylaren går direkt till expansinskärlet och den andra från expansionskärlet till moder natur troligen via någon form av ventil då den kallas "steam tube".
Så med öppet lock i expansionskärlet har man en öppen ledning till under locket på kylaren.
Fyller man kylaren först och sätter på locket så borde kylaren hämta vätska från expansionskärlet när man suger undertryck i vattenpumpen.
I slutet på youtube filmen så luftar man ut den sista luften genom nipplarna på vattenpumpen och slangen så det var då tanken dök upp under "tänkarluvan".
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: K1200GT/2 fyllning kylsystem

Inläggav tibbe » 2018-04-19/18:44

Såg att jag monterat ena slangen från kylaren fel väg.
Så det vart "bara" att lossa kåpor, tömma någon liter från kylaren, lossa slangen och vända på slangen så luftningsventilen i plast pekar uppåt.
Fyllde på vätska i expansionskärlet och pumpade ur luft ur nippeln på vattenpumpen.
Nu återstår det bara att starta motorn och när den blivit lite varm släppa ut luft i avluftning på slangen och nippeln på vattenpumpen. Vid normal körning samlas eventuell luft under locket på kylaren och trycks ut i expansionskärlet som fyller på med vätska när motorn och kylaren svalnar precis som i våra bilar.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst