Alpinestars Goretex touring boots

Kategoriregler
Utrymme för recensioner.
Vänligen håll trådämnet - kladda inte ner tråden...

Alpinestars Goretex touring boots

Inläggav BrooklynS » 2018-04-28/08:35

Alpinestars är ett välkänt märke i branschen och har väl nischat sig någonstans i mitten av prislistan.

2014 köpte jag deras touringboots med Goretex och har sedan dess kört ungefär 5.000 mil i alla väder. Promenerat en del också, faktiskt - så pass att sulorna börjar bli slitna.

Man brukar ju säga om skor och kängor att de som skaver i början är de som är skönast i längden, men dessa har känts komfortabla från första stunden, både på mc med stor knävinkel och med liten.

En touringstövel skiljer sig från en racing- eller offroadstövel på flera sätt. Dels måste de vara komfortabla nog att ha på sig långa stunder och även klara lite vardagspromenader; dels skall de hålla fötterna torra och varma/svala beroende på väder.
Det innebär att de aldrig blir lika styva som en crosstövel, ej heller kommer de att ha samma glidskydd som en racingstövel.

Men som sagt; ingen står ut med cross- eller racingstövlar på långresor.

Det är alltså inga märkvärdigheter; jag vill minnas att jag betalade någonstans kring 2.000kr på XL-Moto när de hade kampanj (det har de nästan jämt).

Men de har levererat. De är sköna, täta, håller ihop, luktar inte illa, ser helt OK ut (när jag gått över dem med borsten) och har inte mankerat på någon punkt.

Svagheterna är förstås att skydden inte är så imponerande. Standardskydden som stål under foten och glidskydd på fotknölarna finns förstås. Allt är dock en avvägning och det mesta är kompromisser. Alla touringstövlar är uppbyggda ungefär på samma sätt. Men med tanke på priset var detta över förväntan tycker jag.

Bild

4 av 5 boxermotorer, med hänsyn tagen till de självklara kompromisserna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst