Bror Gårdelöf skrev:efter provkörning av urmodellen R 80 G/S, skrev en del journalister, att detta var en utmärkt hoj, men vad skall man ha den till?
Idag vet vi svaret.
Fredric Fredricson skrev:Vad det gäller motstyrning så används det på samtliga tvåhjuliga fordon för att initiera en sväng, även när du försöker styra genom att luta kroppen så kommer hojen av sig själv göra en svag motstyrning för att initiera svängen. Allt handlar om hur en stabil (dvs körbar) hoj reagerar.
Fredric Fredricson skrev:En toknördig länk som förklarar mer: http://www3.imperial.ac.uk/pls/portalli ... 343697.PDF
Fredric Fredricson skrev:Förflyttningen av tyngpunkten som sker för att man vrider på styret är inte speciellt stor eller relevant. Det är små styrutslag det handlar om.
/Fredric
Fredric Fredricson skrev:Edit:
I praktiken skiljer det inte speciellt mycket i geometri mellan glidare och "vanliga" cyklar så jag ser inte varför man skall blanda in extremvärdena i ekvationen, dom fungerar ju inte i praktiken och det mesta är nog prövat.
/Fredric
Bror Gårdelöf skrev:Samma sak sker i praktiken, när cykeln rullar på ett kärvt underlag. När Du vrider den horisontella gaffeln åt vänster, kommer framhjulets kontaktyta att "spåra ur" åt höger.
Bror Gårdelöf skrev:Beklagar, men jag har ingen som helst möjlighet att se, på vilken cykel Du sitter på bilden.
enhjuling skrev:Svänginitiering/motstyrning innebär ju att man flyttar hjulen från att vara mitt under tyngdpunkten till att vara på utsidan om den samma. Detta gör då att cykeln faller in åt det håll man vill svänga. Det blir precis lika oavsett gaffelvinkel och försprång.
enhjuling skrev:Sen hur cykeln genom sin styrgeometri hämtar upp denna obalans beror då på geometrin i cykeln.
Utan att ge mig in i geometrin skulle jag vilja säga ja.Allan Ericsson skrev:Den KNIX-relaterade reflektionen är: Kan jag utifrån mitt sätt att köra min motorcykel instruera hur du skall köra din motorcykel? Är inte mycket avhängigt hur motorcykeln är utlagd med tanke på köregenskaper, ergonomi etc.?
Allan Ericsson skrev:Den KNIX-relaterade reflektionen är: Kan jag utifrån mitt sätt att köra min motorcykel instruera hur du skall köra din motorcykel? Är inte mycket avhängigt hur motorcykeln är utlagd med tanke på köregenskaper, ergonomi etc.?
Allan Ericsson skrev:Tack för två riktigt bra inlägg om KNIX.
Jag kan komma med två kommentarer:
KNIX-utbidningen avser körning på styvt underlag, såsom asfalt, eller hur? Dvs. inte sådant här: https://www.youtube.com/watch?v=GqfRGMw8gvQ
På Rörken har jag uppskattat att de instruktörer som hjälpt mig inte predikat "du skall göra så här ..... så går det bättre att ....". De har istället formulerat sig ungefär som "prova med att göra såhär..... och känn efter".
Allan Ericsson skrev: Jag tror den heter BMW K1200RS (1996-2005).
Apropå Earlsgaffel: Jag har provat bottenlänkgaffel. Vid framhjulsbromsning, så sträckte fjädringen ut sig och blev stum, så att hjulet studsade och kanade fram över skrovligheterna.
Bror Gårdelöf skrev:Jag håller med om allt Du skriver, men Du råkar(?) glida förbi den inledande orsaken. Skälet till, att "mattan rycks undan från hojen", är ju, att styrgeometrin gör, att när man svänger åt fel håll, flyttas framhjulet lite i sidled åt det hållet. Då "tappar hojen balansen" och vill falla åt andra hållet - och så har man kommit in i "den egentliga svängen".
Jag minns från nybörjartiden, att en stor del i upptäckten av motstyrningens effekter var, att när man kom ut ur esset på Sviestad (det gick inte så rasande fort med en Kawasaki EN 500 men ändå), så rätade man upp cykeln genom att vrida styret en aning mera inåt i kurvan. Det var minst lika instruktivt som motstyrningen, när man gick in i kurvan!
Bror Gårdelöf skrev:Extrema gaffelvinklar etc får andra svara för. Vad gäller vridning av styret i stillastående, är poängen, att man på det sättet får klart för sig, att framdäcket inte bara vrids kring sin kontaktpunkt mot underlaget, utan styrgeometrin flyttar däcket i sidled - vilket ju är, vad motstyrning handlar om.
enhjuling skrev:Testa med trampcykeln.
Stå stilla vid sidan av cykeln och håll den helt lodrätt med bara en hand på sadeln.
Luta den sen lite åt ena eller andra hållet och se hur gaffeln och hjulet vrider sig.
Det är precis det som gör en tvåhjuling självbalanserande.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
unSTeady skrev: Skall ut och prova lite svängar nu i kvällssolens sken och 15 plusgrader.
Både med- och motstyrning[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Allan Ericsson skrev:Heja, heja,.....
Nu börjar ni närma er mina funderingar, dock genom att gå en annan väg än vad jag gjort.
- Motstyrningen kan kopplas direkt till hjulets vridning runt en vertikal axel (egentligen en axel som står vinkelrätt mot underlaget).
- Gaffelgeomerin (vinkel och försprång) ger även en annan vridningskomponent, som inte är vinkelrätt mot underlaget. Vilken verkan har denna? Jo, "Det är precis det som gör en tvåhjuling självbalanserande." och det är något som motverkar motstyrningen. Kan den för någon gaffelgeometri bli så dominant att den gör det omöjligt att motstyra?
enhjuling skrev:Allan Ericsson skrev:Heja, heja,.....
Nu börjar ni närma er mina funderingar, dock genom att gå en annan väg än vad jag gjort.
- Motstyrningen kan kopplas direkt till hjulets vridning runt en vertikal axel (egentligen en axel som står vinkelrätt mot underlaget).
- Gaffelgeomerin (vinkel och försprång) ger även en annan vridningskomponent, som inte är vinkelrätt mot underlaget. Vilken verkan har denna? Jo, "Det är precis det som gör en tvåhjuling självbalanserande." och det är något som motverkar motstyrningen. Kan den för någon gaffelgeometri bli så dominant att den gör det omöjligt att motstyra?
En fungerande tvåhjuling kan inte ha en konstruktion som gör att det inte går att motstyra.
Det skulle innebära att det inte går att styra alls.
enhjuling skrev:Går det att hålla balansen och cykla på den så går det att styra åt båda hållen dvs både mot och med.
Swe314 skrev: När jag krypkör och vill svänga vänster vrider jag styret åt vänster, kontaktpunkten med marken flyttas åt höger vilket gör att mc:n faller åt vänster. För att undvika att fortsätta att falla åt vänster ger jag lite gas ...
Allan Ericsson skrev:Kovlingen,
Du ser hur det blir efter ett antal Knixningar. Kom med du också.
Bror Gårdelöf skrev:Swe314 skrev: När jag krypkör och vill svänga vänster vrider jag styret åt vänster, kontaktpunkten med marken flyttas åt höger vilket gör att mc:n faller åt vänster. För att undvika att fortsätta att falla åt vänster ger jag lite gas ...
Det Du beskriver är garagevändningen, och den är veterligen det enda undantaget från, när man motstyr - bortsett från när man flyttar hojen med muskelkraft.
SMC:s övning "kyrkan" är väl bäst att betrakta som en serie garagevändningar i följd, där man gör, som Du beskriver - plus eventuellt använder bakbromsen och gasen samtidigt för att stabilisera upp hojen.
Men inget av allt detta har något att göra med körning i trafik (eller på bana).
Swe314 skrev:Hej, Jag har varit inne och läste i forumet till och från sedan typ 10 år tillbaks tiden, då jag var på g att köpa en GSA, och upptäckte att det fanns mycket matnyttigt att läsa här. Nu blev det en Triumph Tiger 955i istället. För två år sedan köpte jag en K1200s.
Jag tänker så här:
När jag krypkör och vill svänga vänster vrider jag styret åt vänster, kontaktpunkten med marken flyttas åt höger vilket gör att mc:n faller åt vänster. För att undvika att fortsätta att falla åt vänster ger jag lite gas vilket ger en sidokraft som gör att balans kan hållas. Ges för mycket gas vill mc:n falla utåt, då bromsar jag. Jag tänker att det dom två krafterna du menar Allan.
//Staffan
Kovlingen skrev:Allan Ericsson skrev:Kovlingen,
Du ser hur det blir efter ett antal Knixningar. Kom med du också.
Nähä du . Detta får ni leka med själv Samma reaktion som med "sandlådan"
Jo jag ser hur man blir i skallen efter att ha kört KNIX .
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst