av Bror Gårdelöf » 2018-05-04/16:25
Jag kan bara instämma med Roger. Min femton år gamla K 1200 RS anger inte temperaturen digitalt, utan med en visare, som vid "normal, varmkörd motor" ligger strax över mätarens mittstreck - som på en del äldre bilar. Hamnar jag i en stillastående bilkö en varm dag (eller kör under i övrigt ovanligt varma förhållanden), kryper mätaren uppåt mot närheten av det röda området - för att sedan börja krypa ner igen, när kylfläktarna gått igång (eller jag kunnat dra på, så att fartvindens kyleffekt ökat).
Marginalerna är rätt små, innan fläktarna slår till. De sista kilometrarna hem till vårt hus innebär körning i 50 - 70 km/h, som regel på hög växel och tämligen låga varv = inget nämnvärt effektuttag ut motorn. När jag på garageplanen kickat ner sidostödet, klivit av cykeln, fått upp nycklarna ut fickan och låst upp garageporten, är det inte alls ovanligt, att fläktarna går igång, i samband med att jag kör in cykeln i garaget.
I samband med service brukar jag specifikt be mekanikern att kolla, om kylaren behöver göras ren utifrån. Oftast har svaret varit nej, men ibland har det varit ja och har då åtgärdas, vilket jag tackat för.
(Lite OT: När Ducati gick in i MotoGP, hade man hojar utan sidslitsar i kåpan - vilket gav bra aerodynamik men också betydde, att luften, som passerat kylarna, "inte hade någonstans att ta vägen". Resultatet blev, att såväl motorn som förarna hela tiden var på gränsen till att koka! Med tiden tog man upp slitsar i kåpsidorna, vilket sänkte temperaturen hos både motor och förare - och samtidigt sänkte toppfarten. Men det har ju gått hyfsat för Ducati ändå.)