Erik Nilsson skrev:Utan att ge mig in i geometrin skulle jag vilja säga ja.Allan Ericsson skrev:Den KNIX-relaterade reflektionen är: Kan jag utifrån mitt sätt att köra min motorcykel instruera hur du skall köra din motorcykel? Är inte mycket avhängigt hur motorcykeln är utlagd med tanke på köregenskaper, ergonomi etc.?
Alla hojar jag har kört har jobbat med samma grundprinciper, varför samma instruktioner funkar till de flesta hojar (klart överlägsen majoritet av hojarna som dyker upp). Visst inte alla, men Knix är ändå lite mer bred spackel snarare än finlir. One size fits all, så att säga
Det enda avvikande jag kommer på är customhojar som kan vara knepiga vad gäller förankringen, annars har alla hojar jag stött på funkat på samma sätt
Swe314 skrev:Det jag försökte beskriva är att effekten av att kontaktytan sidoförflyttas är liten och redan vid låg hastighet tar "sidokrafterna" över. Det var någon som trodde att kontaktytan sidoförflyttas åt samma håll som man styr, mitt exempel visar att så är inte fallet.
Bror Gårdelöf skrev:Det lilla jag vet om gyralmomentet (om Du nu inte infört någon ny term, som jag missförstår!) är, att det har en potent, stabiliserande funktion, samt det, som tidigare diskuterats om gyroskopisk precession.
Stabiliseringsfunktionen innebär även, att det krävs kraft för att komma ur svängen, men den kan åstadkommas på många olika sätt, och jag går inte vidare in på det här.
Bror Gårdelöf skrev:Det, som jag lärt mig kallas "gyroskopisk precession", är, att om Du använder Dina lodräta armar som en framgaffel och vrider ett roterande hjul åt höger, kommer Du att känna, hur det vill tippa åt vänster. Fråga mig inte, hur denna effekt uppkommer. Jag har bara läst åtskilliga artiklar om, att den existerar - och innebär en gratiseffekt, när man motstyr.
Någon ingenjör på Forum får gärna förklara, varför effekten uppkommer - i alla fall om förklaringen låter sig göras någorlunda enkel för en lekman.
Bror Gårdelöf skrev:Jag går gärna med på, att någon lärt mig felaktig terminologi(?). Men att det skulle innebära, att fenomenet, som beskrivs (att det roterande hjulet tippar "åt andra hållet", när det vrids), inte existerar, låter långsökt.
Bror Gårdelöf skrev:Då har jag ju redan fått svaret!
Bror Gårdelöf skrev:Att gyroeffekter inte skulle påverka hojens beteende låter konstigt. hjulen är ju stora, roterande kroppar, och inuti motorn finns åtskilliga komponenter, som snurrar med relativt hög rotationshastighet.
Gyrotekniken har ju sedan länge använts inom exempelvis navigation (gyrokompasser) och en hel del andra områden, där man talar om gyrostabiliserade apparater.
Allan Ericsson skrev:När jag rullat fram på alpvägar och studerat hur de lokala trafikanterna gör, så har jag noterat att de är mycket noga med att hålla sig på sin egen väghalva.
BrooklynS skrev:Alltså - banbredd är alltid relativ. Det går ju att köra så att du bara använder x meter av vägen. KNIX föreskriver på intet sätt ”hela vägen”, snarare är det avsaknaden av annan trafik som innebär en möjlighet att koncentrera sig på tekniken istället för trafiken.
Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
Allan Ericsson skrev:Jag måste bara kolla med er andra: Är det bara jag som nästan alltid kör med två fingrar på broms- och kopplingshandtagen? (Det kan bli kallt om pek- och långfinger ibland.) Det är nog en kvarleva från mina år i endurospåret.
Allan Ericsson skrev: Är det bara jag som nästan alltid kör med två fingrar på broms- och kopplingshandtagen?
Allan Ericsson skrev:Tjugo platser kvar till kvällens KNIX på Rörken. Jag hoppas kunna komma över en av dem. Sedan återkommer jag med reflektioner etc..
Allan Ericsson skrev:Nu tar jag upp tråden igen!
Idag har jag kört Knix på banan i Gröndal (Eskilstuna) för första gången. Naturligtvis är jag fylld av intryck:
Under det första passet så försökte jag köra så fort, som jag bara vågade. Tekniken kom i andra hand eller snarare: Jag struntade i den. Under de påföljande passen vände jag på prioriteringarna, så att jag i första hand jobbade med tekniken i syftet att känna sig mer säker på banan.
Jag drar mig till minnes att mitt beteende var detsamma, när jag körde första gången på Rörken (Uppsala). Är det någon som känner igen sig? Alltså att det tar lite tid innan man släpper tanken på att fort== bra => fort= man använder den bästa tekniken.
BrooklynS skrev:KNIX är TEKNIKTRÄNING, inte köra-fort-träning... Vilket alltid betonas vid start. Vilket deltagarna inte alltid kommer ihåg när passet startar...
Fredric Fredricson skrev:Vad jag dock noterat är att det inte finns några roliga kurvor på allmän väg längre. Skulle möjligen vara nån rondell då.
Hej Allan! Hur märker du detta fenomen? Jag var också på Gröndal i helgen med en likadan hoj som du och körde med 2.3 respektive 2.6 bar. Gröndal är nog förövrigt den roligaste Knixbana jag kört på! Bäst flyt upplever jag om jag nästan helt undviker broms och bara saktar ned inför kurvorna med motorbroms.Allan Ericsson skrev:Lite däcktrycksfunderingar:
Enligt instruktionsboken till min R1200GS -10, så skall jag ha 2,2 Bar fram och 2,5 Bar bak. När jag kört på Rörken, så har jag försökt hålla mig till dessa tryck och observerat att speciellt på bakdäcket verkar det som att jag kört så att däcksskuldran kollapsat, dvs. den har trycks ut och vikit sig mot däckssidan.
Nu på Gröndalskörningen försökte jag pumpa upp till de tryck som Metzeler själva rekommenderar, när man monterar Tourance Next på en R1200GS: 2,5 Bar fram och 2,9 Bar bak. Och ser man på, jag körde med 2,4 Bar fram och 2,8 Bar bak och bakdäcket visade inga tecken på att kollapsa! (I Gröndalsbanan ligger man på sväng mest hela tiden.)
Alltså: Har däckfabrikanten en bättre rekommendation är BMW själva? - Åtminstone när man väjer tyck för den körning som KNIXande innebär?
Men, ….. framdäcket har har nu tyckliga tecken på att skuldran kollapsat än mer än vad jag sett på bakdäcket. Se egentligen är jag inte riktigt i mål än.
Fredric Fredricson skrev:SMC lär inte ut hur man snabbast tar en kurva utan hur man säkrast tar den. Men sen är det också så att när man har en säker teknik för gaskontroll, spårval, blick mm. så lär man sig köra fortare.
Allan Ericsson skrev:Fredric Fredricson skrev:SMC lär inte ut hur man snabbast tar en kurva utan hur man säkrast tar den. Men sen är det också så att när man har en säker teknik för gaskontroll, spårval, blick mm. så lär man sig köra fortare.
Det blev inte mer KNIXande i år. Nu lägger jag på ett nytt bakdäck (Metzeler Tourance Next) och pumpar upp det till 2.9 Bar inför nästa års körningar. Jag kommer att hålla koll på däcksskuldran!
Inför körningen på Gröndal, så var jag ute och åkte med en kompis och naturligtvis funderade jag och provade lite olika körstilar i syfta att välja ett säkert (defensivt?) körsätt, dvs. inte bara hur man tar kurvorna utan även hur man hanterar risker i övrigt. Min kompis (=referensen) körde framför mig med en mycket traditionell tysk körstil= väl samlat dvs, utan några rörelser relativt cykeln. Min Knix-stil, som jag tycker passa dåligt till min motorcykels tilltänkta förarplacering, är verkligen inte allenarådande för mig. Knix-stilen= sitter tillräckligt långt bak för att kunna greppa med ytterknäet runt tanken. Emellanåt känns det faktiskt bättre att köra mer offroad-mässigt, dvs. att sitta mer neutralt eller t.o.m. fram mot tanken och låta cykeln pendla under mig utan att man lutar sig själv. Speciellt när de tvära kurvorna i sig själva inte är svåra utan då hoten finns i trafiken (mötande lastbilar, traktorer, cyklister, folk med hundar, ….) och bland sådant som kan dyka upp från ingenstans (vilda djur, lekande barn, etc.).
Se denna film, så förstår ni vad jag menar:
https://www.youtube.com/watch?v=GqfRGMw8gvQ&t=26s
Och så min diskussionspunkt: Kan det vara så att innerst inne så är Knixkörning ett sätt att köra så roadracing-mässigt som möjligt? Jag är med på det men saknar träning i alternativa körsätt, som inte behöver vara lika snabba men mer anpassade till min typ av motorcykel (GS-typ). Varför inte en BMW-klubbsarrangerad GS-Knix?
Allan Ericsson skrev:Kolla https://www.youtube.com/watch?v=4Mknih0ISbM
Vad är det för fel (enligt US-Trafikreglerna)? => Något att tänka på även för oss i Sverige?
Allan Ericsson skrev:Kolla https://www.youtube.com/watch?v=4Mknih0ISbM
Vad är det för fel (enligt US-Trafikreglerna)? => Något att tänka på även för oss i Sverige?
Allan Ericsson skrev:Det jag tänkte på är att man under inga omständigheter får korsa heldragna spärrlinjer.
Kovlingen skrev: Du kör om en bil som tränger dej ut i vänsterfil . (Finns plats)
Du möter en bil som kör i fel fil .
Omkörningsmöjligheten tar slut och det är 2 linjer .
Återgå till Säkerhet och utbildning
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst