Röd lampa slocknar inte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Röd lampa slocknar inte

Inläggav mannes40 » 2018-05-08/19:24

Hej!
Jag har en K100 RS utan ABS, där den röda varningslampan brukar slockna direkt
när jag trycker/trampar in broms. Men den slocknar inte förrän jag kört en stund (5min),
och trycker in bromsar igen.
Vad är fel?
mannes40
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-06-05/10:16

Re: Röd lampa slocknar inte

Inläggav BmwMats » 2018-05-08/20:07

Bromsvarningslampan skall slockna efter att handbroms och fotbroms aktiveras en gång vardera.
Dock förekommer det att bromsljuskontakten vid fotbromsen kan oxidera, så stången in i kontakten kärvar. Det sitter troligtvis en liten gummibälg över denna kontakt, gör rent och aplicera någon form av spray eller en halv droppe olja där så den löper lite lättare.

Det kan också vara som så att bromsljuset är defekt bak på hojen, vill minnas att varningslampan lyser om glödlampan bak är trasig.

mvh Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Röd lampa slocknar inte

Inläggav mannes40 » 2018-05-08/20:20

Hej Mats!
Bromslampan har jag kollat och den funkar!
Men det med fot bromsen ska jag absolut kolla.
Tack för tipset:)
Återkommer när jag kollat det!
mannes40
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-06-05/10:16

Re: Röd lampa slocknar inte

Inläggav mannes40 » 2018-05-09/19:08

Nu har jag kommit fram till att fotbromskontakten fungerar, då bromsljuset blinkar!
Men har lokaliserat felet till handbromsen, då bromsljuset inte blinkar vi intryckning.
Så någonstans där måste ju felet ligga. Ska titta vidare imorgon.
mannes40
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2016-06-05/10:16


Återgå till K radmotorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst